Jump to content

Koppelingshendel gaat best zwaar

Goedenavond leden,

Ik ben nu twee dagen met mijn st1100 bezig en het valt me op dat de koppelingshendel best wel zwaar aanvoelt. Gek om gevoel in woorden te omschrijven, maar zeg maar zwaar, strak. Kan het zijn dat ik deze nog kan stellen of is dit voor de pan normaal. En niet schieten op noob-motorbezitters aub :Lol:.

Dank alvast voor de hulp/uitleg.

Groet,

Barry

Featured Replies

Slave vuil (revisie setje halen) en remvloeistof verversen.

9 van de 10 keer is dat de oplossing.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Moderators
Onderkuip eraf en dan de koppelingsslang volgen de "slave cilinder "met 3 boutjes loshalen , rev setje erin en vanaf het stuur nieuwe olie erin ontluchten en weer een maagdelijke kopp hendel. Almost everybody been there done that doing it probable not again
Nee, de magnetron heb je alleen nodig om de plasma stabilisatie regelaar af te stellen. Komt bij een pan vrijwel nooit voor hoor, dus maak je geen zorgen.
  • Author
Ga ik morgen doen @honda1300, kijkenenkwijenrit gepland naar motorzaak. Maar hoe dan ook wil ik toch grote onderhoudsronde doen. Vorige eigenaar was er wel erg strak in, maar het onderhoudsboekje was vol dus ik weet niet zeker of het nog gedaan is. Laatste keer was bij 108k in 2012, nu staat ie op 115k.
  • Author
Vandaag even bij Ten Kate geweest, andere fietsen voelen hetzelfde dus ik durf het wel aan met alleen oliewissel, of de experts hier moeten hier echt een andere mening in hebben :good:
  • Moderators

Persoonlijk zou ik , als je niet weet waneer het voor het laatst of überhaupt ooit is gedaan gewoon meenemen dan weet je het zeker en kom je niet alsnog na 2 maand voor verrassingen te staan.

Zoek voor de grap maar eens op het forum dan zie je alle plaatjes ook van mensen waar niet erg veel aan mankeerde.

Elmo

+ 1, Bij mij ook het zelfde probleem. Koppelingshandel werkt gewoon zwaar, (ten opzichte van andere motor). Schoonmaken van de slave was overigens geen overbodige luxe. Slave was best vuil. Koppeling blijft gewoon zwaar werken maar het schakelen, vooral het terug schakelen gaat vele malen soepeler.
Dit wordt een klusje wat ik in mijn vakantie ga doen. Voor wat betreft de slave cylinder heb ik nog de vraag of er een pakking zit tussen de slave en de motor die vervangen moet worden en wat betrefte de schakelpook, waarmee kan die het best smeren?
Er zit een pakking tussen maar het is een beetje overbodig, want er zit ook een opening aan de onderkant waardoor eventuele gelekte troep kan ontsnappen. Hij sluit dus toch niet af.

Ik zou pakking gebruiken. Omdat er een kans bestaat dat hij toch gaat lekken.

(Soms is een pakking idd niet nodig, maar ik heb er teveel gezien die toch gingen lekken zonder pakking)

• Author

ik heb de spullen besteld, althans mij laten adviseren dat alleen de rubbers vevangen hoeven te worden en dat de rest alleen hoeft als dit echt nodig zou zijn.

Nu ben ik benieuwd of er een how-to voor is. Of een volgorde. Klem je de leiding af voor het verwijderen bijvoorbeeld of wat is de juiste werkwijze. Ik had gezocht maar vond het niet.

Ik klem de leiding niet af,

onderkuip eraf

bak er onder om zooi op te vangen

Banjobout onderaan losmaken en uitlekken in bak

drie boutjes losdraaien,

huis afnemen

schrikken

uit elkaar, goed letten op montagerichting rubberen dichtingen

schoonmaken

nieuwe dichtingsring plaatsen (die om de 'duwstang' sluit)

veel remmenvet in het reservoirtje achter deze dichtingsring

dun remmenvet op de zijkant v/d cylinder

dun remmenvet op de grote afdichtring

veer terugmonteren ('klikt' vast op zuigetrje)

evt pakking vervangen en terugplaatsen

boutjes op juiste moment aandraaien

Ontluchtings nippel terugplaatsen

banjobout monteren met nwe ringen

Van bovenaf nieuwe remvloeistor er in en ontluchten met een zuigertje of pompen en tikken tot je een ons weegt.

Dit is uit mijn hoofd, maar ik geloof wel dat het aardig klopt zo.

Kleine toevoeging op het lijstje van DennisMe.

In mijn geval moest ik de rechter uitlaatspruitstukken los maken om zo werkruimte te creeeren omdat de slave bij de uitlaat klem kwam te zitten.

Zou voortaan een bandenlichter (grote) gebruiken om ruimte te creëren. Dan hoeven de spruitstukken niet los gemaakt te worden.

• Author
Inmiddels aan het klusje begonnen, ik had geen probleem met de ruimte. Wat gebruiken jullie voor het schoonmaken? Kan dit met remreiniger of wd40 bijvoorbeeld?