Jump to content

Beste mensen,

Onlangs heb ik een ST1300 gekocht en omdat we over 1,5 week ermee op vakantie willen gaan heb ik de motor een grote beurt gegeven, en de onderdelen aangepakt die in het WPHB staan uitgevoerd.

Hiervan heb ik ook een los topic waarin alles te zien is. Echter bleek na de motor in elkaar zetten dat er wat olie lekte. De olie komt bij het vierkante gaatje onder de oliepomp vandaan. Vanuit advies heb ik de mechanise dichtring vervangen met alle pakkingen en keeringen die je los pakt bij het vervangen.

De zaken die ik heb gecontroleerd:

- Kleppendeksels links en rechts

- Mechanise dichtring is dus vervangen met keering, pakking waterpomp, pakking front cover

- Wat minder olie erin gedaan, stond op max. Dacht misschien is de oliedruk te hoog

- Boutjes waar je de kettingspanners achter zitten zijn voorzien van nieuwe pakkingen en zijn droog.

- Het is géén koelvloeistof! De motor is niet bereden en alle vloeistoffen zijn vers!

Helaas lekt er nog steeds olie uit het vierkante gaatje. Zie foto:

6291E39E-C6B4-4E73-A15E-033CEBAB82F5.thumb.jpeg.1d301a1d90d2c025d7bebbf33ca88212.jpeg

Omdat zoals gezegd we over 1,5 week hiermee een vakantie hadden gepland, is het voor mij dus héél dringend dat hier iemand mee kan helpen! Ik woon in Roermond, en als ik iemand moet komen halen voor mee te komen kijken is geen probleem. Alle hulp is welkom!

Featured Replies

Ik neem aan dat het blok gedraaid heeft nadat de mechanische keerring is vervangen? Als er dan olie lekt, is de mechanische keerring waarschijnlijk de boosdoener. Misschien niet goed gemonteerd?
  • Author
Blok loopt gewoon. Mechanise dichtring is zeker goed gemonteerd. Heb het 3x gecontroleerd zodat ik zeker wist dat het goed was. En dan zou er olie in de KVS moeten zitten. Dit is niet het geval.

Hoeveel olie loopt eruit?

Toen ik mn blok heb vervangen lekte de seal aan de koelvloeistofzijde gedurende een week.

Ik kan me indenken dat de oliezijde zich moet ‘zetten’.

Maak een rit van pakweg 200 km en controleer nogmaals de lekkage. Zet voorafgaand olie op max en controleer na de rit het niveau.

Paniek is een slechte raadgever.

Martin.

• Author
Indien de motor warm is en je de olie wegveegt zie je na enkele seconden de olie weer uit het vierkante gat lopen. Hoe meer toeren, het sneller het eruit lijkt te komen
  • Author
Heb geen scheuren kunnen ontdekken in de deksel. Volgens mij komt de olie van boven af, heb al onder de rubberen mat onder de throttlebodies gekeken, maar daar is alles droog

Zou de zooi loshalen en nalopen. Nu is het gissen. Denk dat de kans groot is dat er een pakking niet goed zit.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Author
Probleem is dat als ik de zooi weer ga los halen, ik de pakkingen weer opnieuw moet bestellen. Die ga ik niet voor volgende week donderdag meer binnen krijgen.
Volgens mij heb je twee keuzes: litertje olie meenemen en gewoon op vakantie gaan of proberen alles opnieuw te de- en monteren. Misschien kun je de onderdelen gaan halen of laten DHLen??
Heb je soms vet gebruikt om de oliekeerring te plaatsen? sommige keerringen houden daar niet van en gaan lekken,dit verdwijnt wel vanzelf als het vet is weg gespoeld(het zijn de keerringen waar kleine kartels zitten op het afdichtingsvlak,deze dienen om de olie terug te duwen,en als daar vet opzit krijgen die dat niet terug geduwd)
  • Author

Nja olie meenemen is nog een optie, maar heb het liever opgelost. We gaan 2 weken richting Tsjechie, Polen, Slowakijke etc. en is dus een hele afstand wat overbrugd moet worden. Dat zijn nu niet landen waar ik stil wil komen te staan :P Onderdelen halen is niet mogelijk, heb alles in nederland en duitsland afgemaild, niemand die het op voorraad heeft. Alleen CMSNL, maar ook die hebben het niet direct liggen en wordt pas na 5 dagen verstuurd.

Nee heb geen vet gebruikt voor de keerring. Heb alles volges het werkplaats handboek gemonteerd om er zeker van te zijn dat het goed is. Ben op dat gebied vaak zelf té precies

Enige waar ik het nog in kan gaan zoeken in de galley plug, die schijnt onder de trottlebodies te zitten. Weet niet of iemand daar ervaring mee heeft?

In polen en tjechie en polen en slowakije zitten steeds meer dealers.

Het natuurlijk beter dat alles in orde is.

Zorg dat je goed verzekerd bent en dan gaan.

De mens lijdt het meest voor wat hij vreest.

En als je pech hebt gewoon rustig blijven en zorg dat je eten en drinken bij je hebt,en een volle telefoon.[spreek uit ervaring]

goede reis en veel plezier.

Yahoo:

Ik heb al verschillende reisverhalen gelezen op andere forums .

Er is altijd wel iemand van goede wil " ergens " die je kan helpen met eventueel vervoer naar …. en die andere kan je dan weer helpen met een herstelling.

Nooit leuk als je zo je vakantie moet beginnen met in gedachten wat als dit en wat als dat en …. .

Dat wilt niemand en het van je afzetten en vertrekken en van we zien wel is niet gemakkelijk.

Daar zou ik het ook moeilijk mee hebben en ik ben hier op het forum zeker niet alleen.

Maar langs de andere kant is het misschien allemaal niet zo " erg " als we denken en valt het best mee.

Goede adviezen heb ik hier al gelezen en als het niet wordt opgelost voor jullie vertrek dan is wat extra olie geen overbodige luxe en wie weet heb je ze helemaal niet nodig.

Toch wens ik jullie een veilige en leuke reis en " zonder zorgen " :-).

en zeker in landen achter het voormalige ijzeren gordijn is men uiterst bereidwillig om te helpen ook al sta zgn in de middle of nowhere heb dit meegemaakt zowel in de oekraine als in rusland en met een kundigheid waar ze in het westen verstelt van staan.

het ga je goed, niet tobben ik ga ook weleens met een motor op reis die niet helemaal jofel is en dan kan je terug zoiets overkwam me een week geleden,maar daar heb jij niets aan,Thoit we weten het even niet wat het is en dat wil wat zeggen hier.

of zoals Dennisme zegt neem wat mee maar je kunt overal ter wereld olie kopen.

vraagje hoeveel schat je dat je verliest aan olie.