Jump to content

Vraag,

Om de hoeveelheid km moet de st1300 naar de dealer voor onderhoud?

Ik heb nu 6000 km gereden en de totale stand is nu bijna 34000km.

Zelf ben ik niet zoals de meeste van jullie erg technisch aangelegd.

Featured Replies

Officieel om de 6000km. Kleine beurt - grote beurt afwisselend. Je zou dus bij 36000 km een grote beurt moeten laten doen. Dit staat trouwens ook in het instructieboekje.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Om eerlijk te zijn, ik sla de kleine beurt altijd over. 1x per jaar olie verversen is in mijn geval voldoende, maar ja ik rij nu niet zo veel meer. Ik hou me wel aan de grote beurt. Kleppen stellen, enz.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Om de 6 000 officieel is wel snel en is eigenlijk niet van deze tijd.

Maar als het boekje dat voorschrijft , wie ben ik om dat in twijfel te trekken ?

Ik doe alles zelf om de 10 000 en ververs bepaalde vloeistoffen sneller dan het boekje voorschrijft. Maar om motorolie te verversen en een nieuwe oliefilter te plaatsen heb je niet echt veel technische kennis nodig.

https://www.st1100-1300.eu/resources/onderhoudsschema-st1300.25/

Dat 1300 blok van mij moet om de 12.000 km een servicebeurt. Is hetzelfde blok als de ST1300.

Goed dat je er over begint, mijn km stand staat inmiddels op 39.000 ..Dirol

• Author
Mooi ga ik als ik jullie verhalen een beetje lees ook een interval van 12000 km aanhouden. Betekend toch bijna twee beurten per jaar. Ik ga maar vast wat geld opzij zetten.:-)
  • Moderators
Dealer??? dat moet toch al 6 jaar geleden zijn..ik sluit mij aan bij Piet :) en maak soms gebruik van kennis en vaardigheden van mensen van dit forum die ik dan zeer dankbaar ben. ps mijn pan trouwens ook aangezien hij dicht op de 225k zit.
  • Administrators

Het hangt er ook van af hoeveel je rijdt! Gek genoeg zal je bij een motor die weinig kilometers maakt eerder problemen krijgen dan met een motor die iedere dag rijdt. Ik rijd (woon-werk en wat privé) zo'n 15.000 km per jaar en kan probleemloos om de 12.000 km een beurtje doen. Rijd je echter maar 2.500 of zelfs minder per jaar (en da's redelijk gemiddeld voor motorrijdend Nederland!!) dan zit diezelfde olie bij hetzelfde onderhoudsinterval dus al gauw vijf jaar erin. Ze veroudert ondertussen wel gewoon . .

Ik denk dat een goede stelregel is: elke 12.000 km of eens per jaar op service. Het spreekt voor zich dat als je veel in extreme omstandigheden rijdt de zaak nog wat anders ligt.