Jump to content

Motor viel stil en startte niet meer met knop

Toen ik vandaag op mijn werk weg reed starte de pan zo maar net (start altijd goed en snel) was net of de start motor niet lekker rond ging. Onderweg viel mij op dat de dash verlichting zwakker leek te zijn en de knippers ook niet meer gingen als normaal. Toen ik thuis aan kwam en mijn knipper gebruikte en mijn remlicht aan ging om even te stoppen en mijn kelder poort open te doen viel de motor meteen uit toen ik de koppeling in kneep. Daarna op de start knop gedrukt en niks meer niet eens een klik of tik. Toen de motor de kelder in ge duwt en op de helling hem aan laten slaan en toen reed hij weer maar toen ik mijn gas loste en de koppeling weer in kneep meteen weer dood.

Dus meteen accu der uit gehaald en op de druppellader gezet binnen en morgen hem er terug in steken en meten wat er aan de hand is. Leek er op dat de accu nie bij geladen was dus misschien dynamo stuk ?? Of spanningsregelaar we gaan het morgen proberen te meten. Kan het ook zijn dat de accu gewoon op zijn eind is ?? Weet ook niet hoe oud de accu is.

Alle tips zijn welkom zodat ik het morgen snel kan vinden ;)

• Replies 80
  • Views 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Controleer eens de stekker van het start relais. Hier gaat ook alle stuur stroom doorheen. En deze willen nog wel eens smelten!

Onder je linker kapje zit die iets naar voren tten opzichte van je accu

@Dennis,

Even checken of ik het goed heb: Wat je op de bovenste foto geel omcirkelt, dat is toch de stekker voor de brandstofmeter? En op de onderste foto de stekkers van de dynamo?

Voor degenen die het startrelais zoeken: Dat (en de bijbehorende stekker) heb ik met rood omcirkeld.

Stekker.jpg.3f58c6e16a150351a21952e8dfdb4984.jpg

Groets, Hans

• Author
Nou zal zo eens kijken maar ik vermoet de accu (heeft nu een nacht op de druppellader gestaan en nog altijd maar 2 bollentjes op de lader, maar ga hem zo even terug steken stekker controleren en meten :good:

Stilvallen bij koppeling inknijpen kan ook op een (extra) probleem duiden.

Ik zou rekening houden met (al dan niet toevallig) meer zaken die wat aandacht nodig hebben.

-Just my two cents- zouden de Engelsen zeggen.

• Author
Nee. Bij een 28a is dat de 3 polige stekker van de dynamo.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

He Dennis hoeveel volt moet ik op die 3 draden meten ??

@PanPaul als je de koppeling in knijpt zakt de motor in toeren dus minder stroom en met een platte accu is het dan over en uit dus is verder niks raars hoor ;) (heb een usa pan dus mijn licht kan niet uit) ;)

Eerste verdachte de accu, dan laad systeem, ff meten, alles goed?controleer dan ook ff de massa draad ONDER het handvat links van het zadel(waar je hem mee op de bok zet) twee draden onder een boutje. ) kun je de vreemste dingen van krijgen waatonder laad ellende, maar zoals reeds gemeld, eerst de rest controleren

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk

• Author

Heb op de accu als de motor loopt max 12,3v tussen de draden van de dynamo met die stekker los zit ik rond de 25v AC steek ik mijn meet pennen aan de achterkant van de stekker (met aan gesloten stekker) zit ik rond de 12v AC (nu weet ik niet hoe nauwkeurig het is als je de meet pennen der bij in steekt)

Contact uit meet ik op de accu 12,2v zet ik het contact aan (met verlichting enzo dus) houd ik nog maar een 10,5v over

Als deze niet laad, of de spanning stort in bij belasten vetvangen,of ff proberen met een goede accu, altijd de laadspanning controleren nadat de accu vervangen of ff geruild is, defect in laad systeem kan de accu een heel korte levensduur geven

• Author
Accu is nu vervangen (was nog erg zwak maar niet stuk) dus morgen of vanavond na mijn werk weer meten ;) (want ja laad spanning op de accu moet normaal rond de 14v zijn toch)

Liefst 13,8maar 14 is goed, niet hoger want dat is bar slecht voor de accu. Wel contrpleren dus