Jump to content

Omdat de revalidatie goed gaat ben ik me aant oriënteren op de volgende motor.

wat zijn nu gewoon de werkelijke verschillen tussen de 1100 en de 1300 op euvels/mankementen die voorkomen? Dus niet het verschil in rijden want dat kan ik zelf testen. Komt bij de 1300 bijvoorbeeld ook de rotte meenemer voor?

Featured Replies

• Moderators

Het meeste zal afhangen van je eigen gebruik en onderhoudeen 1100 heeft een stalen achterbrug een 1300 een alu.

Maar als je 1100 altijd goed droog staat en goed verzorgd word zal deze erg lang meegaan.

De 1300 stuurt lichtvoetiger, meer vermogen en koppel elec scherm etc.

Maar kwalitatief overal wint de 1100 en word ook door bijna de meesten erkend .

Maar jij zal keuses moeten maken wat wil ik en wat is belangrijk voor mij en me keuze daarop baseren .

Ik persoonlojk zal na mijn 1100 geen 1300 kopen omdat honda hier een beetje veel achterloopt tov de concurrentie.

Suc 7

• Author

[uSER=1903]@Jan KoekePan[/uSER] ,

ik vraag dus om bekende euvels /mankementen, niet om het verschil in rijden want dat kan ik zelf beoordelen.

• Administrators

Dat wobbelen had de oorspronkelijke 1100 overigens ook hoor.

Met een 1300 haal je een heerlijke fiets in huis, maar zonder het gedonder met rotte uitlaten en achterbruggen. Ook zijn 'verbruiksonderdelen' zoals valbeugelkapjes en spiegelkappen normaal leverbaar waar die voor de 1100 schaars beginnen te worden. En iedere meenemer gaat stuk als hij niet goed onderhouden is . .

Als je hart ingeeft dat je Pan wilt rijden is de 1300 een logische keuze; de beschikbare 1100's worden ouder en schaarser. Uiteraard kun je ook verder kijken dan Honda lang is, maar dat was de vraag niet.

de bekende euvels mankementen durven de st1100 rijders niet te noemen

o.a de achterbrug,uitlaten, koelvloeistofslangen, benzinemembraan, achterschokbreker

ik heb zowel de st1100 en st1300 gereden en zelf onderhouden..

de ST1300 is kwalitatief/onderhoud beter dan de st1100 ..rijeigenschappen is persoonlijk

mocht je meer info willen stuur maar een pbtje

@Dennis, mijn fiets staat nu op HyperPro's en met mijn donkere kleine of transparante grote scherm tot 240 op de teller (dld!) geen wobbeltje gevoeld, zelfs niet zonder HyperPro. En dan komen er nog nieuwe pantoffels onder (nug 1 mm oprijden...) :vroem::)
  • Moderators

@Tukkerpanman

Dat is een beetje kort door de bocht koop een 1100 met compleet rvs en je hebt dat probleem ook niet en niet durven noemen is ook raar de een heeft het nooit meegemaakt en de ander zal het ook nooit meemaken.

Om even een voorbeeld te geven storing bij de 1300 storing f1 lampje, hiss ring storing, slecht display,te veel 2000 toeren bij koud weer, ruitmechanisme gaat stuk de wobbel ......etc waarom haal je dat niet aan dan.

Ik ben niet bevooroordeeld want de 1100 is niet heilig maar een 1300 zal ik niet kopen.

En stekel begint hier een topic met vragen misschien dan ook wenselijk om in het topic te reageren ipv pb dan hebben andere twijfelaars of zoekende hier misschien nog wat aan...........vind ik dan he

Mankementen kan je hier wel over lezen, maar heel kort door de bocht zie je bij de 1100 rotte uitlaat en rotte achterbrug voorbij komen en bij de 1300 kapotte dynamo en kapot ruitmechanisme.

Verschil zit in mechanisch gedeelte.

En in bouwjaar ontwikkeling. Ontwerp 2002 voor de st1300 is dan ook een verbetering op de st1100.

Belangrijkste alle waarde naar zijn geld. Kortom doekoe doekoe

Wat wil je betalen en wat is je budget.

Welke targets zitten er al op en welk onderhoud komt eraan.

Ik had een Yamaha xj900. Verkocht op mp. Ging specifiek zoeken op st1300. Keek naar bouwjaar en welke updates er waren vanaf 2002.

De versie van 2008 had de laatste aanpassingen...dan ga je zoeken op prijs uitvoering met de gadgets.

Uiteindelijk na 4 weken vergelijken ...een 2009 met 19.000 km op de teller in 2014. Wat vond ik toen belangrijk. Goed zadel. Topkoffer handvat verwarming groot scherm.

De prijs...oeps wilde maar de helft...

Dus keuzes maken.

Daar komt bij wat zijn de alternatieven...de GTR1400 KAWA niet helemaal tril vrij volgens test..maar ik vond hem wel mooi

Triumph boven budget maar achteraf...

Dus heel veel wijsheid in keuzes

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Elke fiets heeft zijn voor en nadelen.

Bij de éne fiets gaat dit stuk en bij de andere dat ook al zijn het dezelfde fietsen.

Het is een kwestie van geluk of pech hebben.

Als de fiets goed wordt onderhouden en dat kost wel wat moeite ( voor de éne persoon meer dan voor de andere ) en ook wel wat centen dan zal hij je niet zo snel in de steek laten.

Maar er kunnen altijd wel mankementen optreden .

Het forum staat vol met mankementen en ze worden toch bijna altijd opgelost door de kennis die hier is.

De mijne heeft er 77 000 gelopen en ik heb deze week mijn kleppenspeling nagemeten en 2 uitlaatkleppen van de 1e cilinder heb ik moeten bijstellen.

Te strak.

Kosten 14 euro en een tuubje vloeibare pakking.

Sleutelplezier en je leert wat bij.

Voor de rest nog geen onderdelen gehad die stuk zijn gegaan .

Persoonlijk vind ik hem super rijden , comfort , goede windbescherming , 3 koffers , grote benzinetank en genoeg vermogen en koppel .

Maar het gaat over mankementen hé.

Mijn beste fiets ooit !

Mankementen kan je hier wel over lezen, maar heel kort door de bocht zie je bij de 1100 rotte uitlaat en rotte achterbrug voorbij komen en bij de 1300 kapotte dynamo en kapot ruitmechanisme.

Wat het ruitmechanisme betreft , de electromotor kan stuk gaan .

De rest van het mechanisme is mechanisch.

Wat belangrijk is dat het niet wordt gebruikt tijdens het rijden en jaarlijks eens uit elkaar halen , goed reinigen en goed smeren .

Zo doe ik het toch.

Valt allemaal wel mee met die 1300's.

Gewoon een kwestie van TLC.

De rest is mechanisch en kan bij ALLE motoren kapot.

Garanties zijn er niet, op twee na.

We leven niet eeuwig en we betalen belasting.

Succes met kiezen, want jij bent uiteindelijk de knopen doorhakker...

Belangrijkste: de st1100 heeft men nooit kunnen evenaren.

En dat is een waarheid als een koe.

Natuurlijk zijn er zaken veel beter geregeld, zoals de achterbrug. Maar de rijeigenschappen, uitzonderingen daargelaten, zijn nog steeds het allerbeste. Niet alleen omdat ik dat zeg, maar omdat het zo is. [emoji56]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Moderators

Het is in mijn ogen wel heel erg zwart /wit om dit hier te beweren Dennis :oh no:(omdat jij het zegt en dat het zo is) Yahoo:

De Honda st1100 heeft inderdaad zijn aandachtspunten ;

zoals de achterbrug en de uitlaten.

En dat er membramen/koelvloeistofleidingen zijn die door ouderdom wel eens stuk kunnen gaan , klopt helemaal.

De Honda st1300 heeft daarentegen ook zijn nodige probleempjes.

Zoals waxsensor , aan/uit gasreactie ,speedwobble .

Zo is er overal wel wat te vinden , de perfecte machine/motor moet nog worden ontwikkeld.

Zowel de Honda st1100 alsmede de Honda st1300 zijn topmachines , die net zo als elk ander type motor het juiste onderhoud nodig hebben.

En wordt dit niet of niet goed uitgevoerd dan is zelfs de beste machine voor de gebruiker een sof / waardeloze motor enz.

Reparaties kosten geld , soms veel geld, maar lang niet zoveel als dat je het kon beperken door op tijd je onderhoud te plegen.

Daarom ben ik blij dat dit forum bestaat , zodat er eventueel hulp geboden kan worden of mede naar een oplossing gezocht kan worden , ongeacht welk type motor het is.

red_white_and_blue.jpg.d526f5673a43766a6af0d1535d3f591e.jpg

Off topic. @Stekel Ik ben blij te lezen dat het goed met je gaat en dat je herstel goed verloopt.

Het genezingsproces duurt altijd langer dan het moment van het fout gaan, maar toch. Mijn oma had daar een geweldige spreuk voor: "Het komt te paard en gaat te voet weg." :Smile:

Belangrijkste: de st1100 heeft men nooit kunnen evenaren.

En dat is een waarheid als een koe.

Natuurlijk zijn er zaken veel beter geregeld, zoals de achterbrug. Maar de rijeigenschappen, uitzonderingen daargelaten, zijn nog steeds het allerbeste. Niet alleen omdat ik dat zeg, maar omdat het zo is. [emoji56]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ik zie hem alleen met de st1100 rijden !

Edited by Timbo

• Moderators

Mwoh, als ik ff een tourtje op dit forum maak, kan ik redelijk snel de + en - zien van de twee motoren. Kwestie van afwegen en smaak. Het staat en valt toch grotendeels met het onderhoud wat er aan de fiets is gedaan.

(maar bij een 1100 krijg je wel de onvoorwaardelijke liefde van Dennis erbij en dat is iets om mee te nemen :)

Edited by Jan Pan