Jump to content

even een technies vraagje is het mogelijk bij te weinig koelvloeistof dat, indien je file rijdt of in de stad of gewoon stilstaat of heel langzaam rijdt bij deze temperaturen bv 28 graad,de blokjes in de display oplopen naar 4 a 5,ook als beide fans draaien. dus ver voorbij de gebruikelijke 3?

gr.Fred A.

Featured Replies

Dat zal best wel Fred. Mijn FJR, met ook een digitaal dashboard, laat ook deze schikbarende hoge metingen zien ondanks dat de fans draaien. Echter zodra de motor weer rijwind door de radiateur voelt stromen zakt de temperatuur op de display snel naar normale waarde. Niet zo gek als je bij 28 tot 30 gr in de file rijdt overigens!

Zeker met weinig koelvloeistof, zelfs op niveau loopt mijn 1100 als redelijk warm als je met deze buiten temperaturen stil staat of langzaam rijdt.

Weinig vloeistof betekent dat alle warmte die je blok genereert opgenomen, door minder vloeistof gekoeld kan worden. Die koelvloeistof wordt dus warmer dan wanneer alles op niveau zou zijn, dus je blok kan minder warmte kwijt aan de koelvloeistof.

Zoals Martin ook al zegt, de rijwind levert veel meer koeling dan de ventilatoren kunnen genereren, dus ook langs die kant minder koeling.

Dus het is zeker niet vreemd dat je motor veel warmer loopt.

Ik rij met een temp sensor in mijn koelvloeistof systeem.

Bij 94 graden slaan de fans aan en bij 90 gaan ze weer uit. Ook bij hoge buitenlucht temp nooit hoger dan 94 graden en altijd 3 blokjes op display.

o ja, ik had een mooie glimmende radiator guard erop zitten, had dus....eraf scheelt 12-15 graden minder tijdens normaal rijden (120 km.u = nu 70 graden, anders 80+)

Tevens afgelopen winter radiator schoon gemaakt, kwam best veel vuil vanaf, maw lucht doorstroom is nu weer als 'nieuw'

gr

GrisPan

Koelwater ende koelvloeistof. Als je het leest.....smile.

Schone radiateur geeft beste koel resultaat bij een koelsysteem wat op peil staat.

Te veel...speugd hij vanzelf uit...

Zeker bij deze heerlijke zomerse temperaturen. Je zult nu stil staan op de a27 en je kan niet voor of achteruit...

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Nu rijd ik nog niet lang met een st1300...vanaf maart pas...

Paar weken geleden op vakantie geweest in Oostenrijk en zeker in Duitsland was het erg heet...32gr. Nooit is de temp meter boven de 3 blokjes geweest...ook niet bij langzaam rijden. Fans slaan dan wel sneller aan.

Zoals gezegd..Ik ben nog een leek op Pan gebied maar kwa motorisch heb ik wel enige kennis.

Het kan goed zijn dat jou thermostaat niet ver genoeg open gaat waardoor er dus te weinig afgekoeld koelvloeistof uit je radiator je blok in kan waardoor ie dus warmer word.

• Author

sinds het vullen met bijna een liter koelvloei geen last meer keurig in de 3 blokjes.

wbt thermostaat vervangen door een nieuwe aantal maanden geleden,dus....zou die ook weer stuk zijn? kan haast niet,

wbt niet ver genoeg open, kan.

we gaan het zien even naar Roemenie op en neer aardige test.

Bijna een liter bij kunnen vullen ?

Was dat na een ingreep waarna het systeem wellicht niet voldoende was gevuld ?

Want als je 'zomaar' bijna een liter koelvloeistof kan bijvullen gaat er iets niet bepaald goed ...

• Author

@Garfield je hebt een punt,bij nader onderzoek en bij toeval bleek dat er een slangetje gescheurd was onder de slangklem van het t -stukje dat voor de rechter cylinders zit en de retour verzorgd naar je radiateur,gemaakt, lekkage weg,althans daar, ben benieuwd wat het volgende is,hij wordt oud de motor,onderdeeltjes zijn aan het vergaan,maar still going strong,ben even niet aanwezig, reisje Roemenie,

groet Fred A

• Author

Ja Wim daar heb je gelijk in alleen zit ik al weer thuis want de motor had een koelprobleem op de duitse autobahn in de file liep de blokken op als malaria tegen het kookpunt aan.laten afkoelen en alleen dmv rijwind koelde het.

wat het is ik weet het nog niet denk aan suggestie first- ed thermostaat die niet of te weinig open gaat we zien het wel.