Jump to content

Michelin pilot road 4 vreemd loopvlak?

Zag dat mijn voorband (pilot road 4) er vreemd uitzag. Zag dat de band niet meer egaal is maar na elke snede, een andere hoogte in profiel heeft. Verschil in profielhoogte is wel 3mm of meer.

Begint zo wel op een motorcrosband te lijken. Heb er ongeveer 6000 km mee gereden.

Dit lijkt mij niet normaal. Vanaf dag 1 dat de band erop ligt, schud het stuur meer dan voorheen.

Is dit een slechte band die wellicht te lang gelegen heeft of moet ik het ergens anders in zoeken?

Featured Replies

Zit de band er goed op qua rijrichting?

En de vraag is: toeval? Nieuwe band met een balhoofdlager die kapot is? Of je wiellagers?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Author

Band zit in de goede rijrichting.

Kan het met defect balhoofdlager of wiellager te maken hebben? Want dat zou indirect aangeven dat ik wel degelijk “opgelicht ben”.

Balhoofdlager wordt in augustus vervangen ondanks zwart op wit staat, dat deze bij verkoop vervangen was... de helpende hand kan helaas niet eerder.

#steedsslechtergevoelbijaankoopviaforumlid #bah...

Opgelicht is groot woord. Lagers en balhoofd kunnen slijten.

• Author

Bandenspanning staat op 2.9 en 3.0.

Dennis, uiteraard slijt een balhoofdlager. Maar binnen 35 km na het plaatsen lijkt mij erg vlot. Nieuw balhoofdlager zou geplaatst zijn vooraf aan de verkoop van deze fiets. Als daarmee bedoeld wordt; nieuw balhoofdlager is drie jaar vooraf verkoop .... tja dan kan het versleten zijn, maar vind ik de informatie verstrekking overbodig. Stuur heeft altijd geslagen maar met plaatsen van nieuwe banden is het erger geworden. Schudde van de fiets is er met plaatsen van keggen uit gegaan. Maar hoe dan ook, het balhoofdlager wordt vervangen als het los te krijgen is.

Mijn vraag mbt de band is mede doordat ik ooit begrepen heb, dat het wel eens voor kan komen, dat een band deze onregelmatigheid vertoont. Oorzaak die toen werd aangedragen was: band heeft lang op voorraad gelegen. Werd kosteloos vervangen.wilde info inwinnen vooraf ik terug naar de bandenboer zou gaan.

We gaan dadelijk horen wat de bandenboer ervan vindt.

Ben benieuwd wat hier uitkomt..

Kan nog alle kanten op, waarvan ik hoop dat dat alleen voor alle betrokkenen de goeie is...

Snap hem. Als het idd het balhoofdlager is, is die of niet goed geplaatst of niet vervangen. De michelinband is een zeer goede band. Heb niet eerder klachten gelezen over de michelin. Ga je naar waffie? Dan weet je zeker dat je de oorzaak gaat vinden.

Ik zweer bij de tool van Marcpan. Werkt zo makkelijk en de schalen zitten direct goed. Maar goed, ieder zijn eigen methode.

Dennis niet de bout moet eraan maar de moer.Anders ben de nog verders van huis.[emoji38][emoji38]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

• Author

Lol, dat klinkt als vloeken in de kerk. Ik ken die tool niet. Echter als die tool zo goed is, dan is die niet gebruikt bij de barrel die ik van hem gekocht heb. Want dan zou ik ondertussen dat balhoofdlager er wel uit gehad hebben toch? Voordat ik over andere moeren, bouten en missende en defecte onderdelen begin...

Ontopic: bij waffie inmiddels navraag gedaan wbt de slijtage. Is blijkbaar cupping wat inherrent aan motorrijden is. Lage bandenspanning, hard/veel remmen, de wijze van acceleratie en gewicht beinvloeden de snelheid hiervan.

Bandenspanning wordt continu bijgehouden (tps) en staat op v2.9 en a3.0 bij warme banden. Dus dat valt af.

Ben een relaxte rijder geworden doordat ik zeer lange tijd niet harder dan 90km/u kon zonder er bijna vanaf gegooid te worden. Hoef dus ook niet hard te remmen. Dus dat valt ook af.

Ondanks dat ik inmiddels 17kg ben afgevallen rijden we 95% duo en zijn we samen niet echt vedergewicht te noemen... echter de hyperPro zou daar weer iets tegenover moeten stellen.

Toch is de band al flink gecupped. Mijn portemonnee laat het niet toe om elke 6k voor €300,- nieuwe banden te leggen. Dacht juist met de pr4 en mijn rijgedrag richting de 15k - 18k te kunnen gaan.

Begrijp dat ik met deze gecupte banden wel nog veilig kan rijden. Prettiger zal het er echter niet op worden.

Dus... ga het balhoofdlager laten vervangen voor een conisch lager en zie dan of en zo ja, welke merk band erop komt.

Wordt vervolgd..

• Author
Piet, dat haal ik ook steeds door elkaar. Maar als je moet bouten en het interesseert je geen moer, dan heb je revetjes (of zijn dat dan weer servetjes) nodig. :Biggrin

Dat laatste zou ik doen [emoji38][emoji38]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Panlimbo,

Dit is mijn huidige PR4 voorband met ca 8k:

007c93fad31fe681c30016f73d0506fa.jpg

De vorige met 20k (vervangen met de achterband omdat ik daar inmiddels 7 spijkers in had gehad..):

826d2036f0aae664cc254b6c6477223f.jpg

En die daarvoor met 26k:

da102820f9284c020fb9d55f804e8641.jpg

Het cuppen zoals jij beschrijft komt mij absoluut niet bekend over (in tegenstelling tot het cuppen van Brigdestones, ook genoeg ervaring mee).

Draait je voorwiel wel soepel rond? Geen slepende voorrem?

Cuppen ontstaat o.a. Omdat een band veel wrijving/weerstand moet opvangen.

Ook ik ben een rustige rijder, anders zou ik dergelijke kilometrages niet uit een band halen.

Martin.

De banden van mijn st 1300 worden altijd gecontroleerd voor ik ga rijden,( dus koud) dat is mij zo geleerd.

Ik hoor graag van de deskundige op het forum of dat goed is.

Gr Henk

het cuppen van de banden kan door verschillende oorzaken komen

zoals hier boven omschreven maar ook slechte/kapotte/afstelling van de vering

en wiellagers zowel v/a-wiel... is daar al naar gekeken

zoals ik het lees heb jij de pan gekocht van Marc-Pan..heb jij dit ook met Marc besproken

er moet toch een oplossing zijn tussen jou en Marc omtrent deze Pan

Over banden spanning,

Altijd KOUD meten , en nooit (echt nooit ) een warme band aflaten in druk.

En in het geval van een pan 1300 is het spannings-advies van Michelin voor de voorband 2.9 Kpa en 3.0 Kpa voor de achterband (ofwel bar)

Overigens is dit een advies.

Uit ervaring kan ik zeggen dat als de gegeven bandenspanning warm 2.9 en 3.0

Deze koud gemeten ca 2.6 voor en 2.7 achter zal zijn.

Dit lijkt weinig maar heeft veel effect op de draagkracht van de band

Het enige wat de band namelijk draagkracht geeft is LUCHT. en hoe meer liters er in kunnen hoe meer draag kracht

Dus het zijn dus liters of druk.

De voetafdruk van de band het enige contact vlak is, ( oppervlak is ca een muntje van 10 euri ct).

En hoe harder hoe kleiner en daar mee ook de frictiezone beïnvloed word.

Cuppen is niet te voorkomen maar wel in de hand te houden

Pas je rijstijl hierop af

Motorfietsen hebben steeds meer power terwijl het contact vlak niet groter is geworden

Een tip ... indien mogelijk neem je een sportievere band.

bijgevoegd : studie materiaal

tirepressureatreducedloads.pdf

• Author

@Portupan bedankt voor de foto’s. Deze km standen info had ik vooraf ook ergens meegekregen. Vandaar dat ik voor de pr4 gekozen heb.

@Tukkerpanman, nee helaas. Wel geprobeerd maar elk probleem met deze fiets was niet aan de hand voor de verkoop. Zelfs de bewezen defecte accu die eigenlijk vervangen zou worden op zijn kosten, lag nu ineens aan mijn alarm. Dus na verkoop geen positief contact meer. Maar ik probeer dat te vergeten. Is een dure levensles die ik meeneem en door....

@waffie, Ok weer wat geleerd. Dus de band moet koud gemeten op 2.9 en 3.0 staan? Dat had ik eerst. Maar dan komt die (met duo) op 3.4 warm en dacht dat dit te hoog was. Koud is nu 2.5 en 2.6.

• Author

Was niet mijn bedoeling om “iets te starten”. Gaf antwoord op een vraag en zie het meer als “waarschuwing” dat anderen niet, net als ik, met vol vertrouwen van een forumlid kopen. Het is niet vanzelfsprekend dat het dat zo goed is als gezegd wordt.

Laten we het vooral gewoon over de gecupte band hebben hier. Forum met al de goed willende mensen is te waardevol om tijd aan de uitzondering te besteden.

Daarbij heb ik al eerder gezegd, hoe jammer ook en duur het ook geworden is, mijn pannetje zal gaan rijden als een beste machine alsof die uit 2015 is. Is inmiddels al hard op weg dus de laatste hobbels strijken we ook nog wel glad.

Ik zou eerst maar eens de druk van de banden goed maken. Zoals waffie al vertelde. Dat is de basis. Daarna eventueel verder zoeken.
  • Author
Heb de druk naar 2.9 en 3.0 koud gezet. Vanmiddag gaf de achterband warm 3.5 aan wat nog op zal lopen op de snelweg met duo. Kan dat geen kwaad?

Panlimbo, dat is zeker normaal, ik denk dat je nu een rotonde ook makkelijker kunt nemen, zeker met twee personen.

Zeker een maal per maand de bandenspanning,koud, controleren.

Gr Henk

• Author
Tnx Henk. De tps geeft het mij continu aan. Moet alleen het alarm veranderen. Nu blijft hij rood knipperen en piepen
Guest
This topic is now closed to further replies.

Important Information

koekje ? wel twee handen aan het stuur We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.