Jump to content

Ik ben bezig geweest om de bedrading aan te passen voor de aanhangwagen achter de pan. Dit omdat er enig verschil was met de aansluiting aanhangwagen achter mijn CX.

Nu gebeurde er iets vreemds, wat ik niet begrijp.

Gedurende de werkzaamheden ging de linkerknipperlicht niet meer normaal functioneren. Als ik de L. knipperlicht bedien springt hij op alarmlichten. R. knipperlicht doet het gewoon.

Het knipper relais hoor je gewoon tikken, zowel L als R.

Er zit een dual swith knipperlicht op, dit blijft ook goed werken.

In de linkerkuip zit een knop voor alarmlichtbediening: fuctioneert ook nog steeds goed.

Alle bedradingswerkzaamheden die ik tot heden heb gedaan is aanpassingen bij de stekker verbinding onder het zadel, aansluiting vanaf achterlicht op aansluiting kabel naar de wcd.

Het enige probleem is: wil ik linksaf, knippert hij op alarmstand.

wie weet waar ik de fout moet zoeken?

groet, Jakob

Featured Replies

Gaat de hele motor op alarmlicht, of alleen de aanhanger?

Mogelijk een slechte minverbinding.

Geeft vreemde effecten.

Probeer je alarmlicht functie een los te koppelen. Zo’n ‘intelligent’ kastje kan vreemde dingen doen.

Martin

• Author

op storing te zoeken heb ik alles weer terug gezet naar waar ik begonnen ben.

Dus stekker onder zadel los gekoppeld die naar de de wcd stekker aanhanger gaat.

Uitgangspositie aangesloten zoals het altijd al was, dus zonder bekabeling tbv aanhangwagen:

Bedrading van de module is:

1 = de module, gemonteerd in het kontje heeft een blauwe / witte draad direct aangekoppeld achter fuse A.

2 = wit/groen draad vanuit module via alarmschakelaar in de linkerkuip naar min batterij.

3 = rood vanuit module aangesloten op de batterij

4 = oranje en blauw vanuit de module op de achter knipperlichten aangesloten.

Uitgangspositie waarin het altijd gewerkt heeft.

Ik heb de nr 2 ( wit/groen ) en nr. 3 ( rood ) beiden afgekoppeld van de accu. Dit geeft het volgende resultaat:

zonder verlichting aan:

R knipper licht OK

L knipper licht is alarmlicht met de achterlichten en voor alarmlichten met de witte running lights

Met verlichting aan:

R knipperlicht OK

L knipperlicht alleen de achterlichter alarm. Voor blijven de running lights branden.

maw > zelfde resultaat als nr 2 of 3 of beiden zijn aangesloten

uiteraard doet de alarmlichten het niet mbv de alarmlichtenknop in de linkerkuip het niet, want draden afgekoppeld bij testen.

Ik heb het idee dat de module ontregeld is door waarschijnlijk een kortsluiting ergens ten tijde van montage.

Iemand suggesties ?

gr. Jakob

Ik denk dat door alle modificaties, o.a running lights, alarm module, aanhanger, ergens een verkeerde verbindingaanwezig is, of een overbelaste ‘aarde’..

Op afstand valt moelijk diagnose te stellen.

Ik hoop voor je dat je geen rode/blauwe aftakklemmen hebt gebruikt.....

Vragen? PB.

Martin.

Ik vermoed een slechte massa ergens. Neem een stuk snoer, sluit die aan op de min van je accu, en maak daar kontact mee op alle massa punten. (Één voor één wel te verstaan)
  • Author

Storing mbv Portupan opgelost.

Zelf veroorzaakte storing in de alarmlicht unit was de oorzaak

Dank Portupan voor de aangeboden hulp !

Groet, Jakob