Jump to content

Remproblemen achter, druk valt weg

een week geleden had ik gemerkt dat de achterste schijf heet werd, en toch zat ie vrij.

dus dit weekend besloten om de 3 remklauwen goed zuiver te maken met remreiniger ,zuigertjes opnieuw ingevet en allemaal teruggeduwd.

ik heb ook de remcylinder bij het linkse voorwiel opengedaan(zat wat zwarte troep in) ,zuiver gemaakt en meteen een manusveertje geplaatst.

dan ook de klep boven bij de tank opengedaan (was mooi zuiver) en teruggeplaatst.

ook de remcylinder van het rempedaal opengedaan(was ook zuiver )en terug gelaatst.

gisteren ben ik begonnen met het ontluchten zoals in de how to uitgelegd.

de voorste remmen was meteen ok, maar achter daar bleef toch lang nog lucht uitkomen.

dus tot zover alles ok, maar ik heb een drukverlies ergens bij het achtersteremsysteem.

als ik het rempedaal indruk is er geen druk, snel daarna een tweede maal drukken en het is ok zolang ik het pedaal op druk houd.

laat ik het een 5tal seconden los dan is de druk al weg?

als ik het pedaal indruk heb ik ook druk op de secondary cylinder voor, maar laat ik het pedaal los krijg ik geen druk opgebouwd voor de achterrem.

ik ben er nu effe mee gestopt want ik word er gek van, nog nooit meegemaakt.

zit er ergens een lek? of heb ik iets over het hoofd gezien?

graag jullie mening.

alvast bedankt.

Featured Replies

• Author

Ja dacht ik ook, heb gisterenavond en heel de namiddag alles terug nagekeken.

Heb nu al 2 u het rempedaal onder druk staan.

Morgen nog eens kijken of boven nog lucht zit.

En uw linker voorste remklauw, onderkant licht omhoog gehouden voor te ontluchten.

Daar blijft wel eens een luchtbelletje hangen, die je er anders niet uitkrijgt.

Mag ik hieruit opmaken dat je het systeem leeg hebt laten lopen (voor onderhoud) en daarna weer af hebt willen vullen)

hoe heb je geprobeerd te ontluchten vaccum getrokken of enkel met de pompbewegingen van de voet/hendel en open en dicht van de nippels

• Author

Ik heb het systeem leeggezogen met een luchtapparaat.

En de olie er ook zo terug ingezogen.

Het viel me op dat er achter veel lucht bleef komen

• Author

Fred, nu laat je me nadenken!

Ik heb het apparaat van de buurman geleend, die is automonteur.

Maar!!, Voor op het slangetje zit het dopje voor op de nippel en die is volgens mij voor auto's want die maat is dikker . Ik heb zelf nog een slangetje liggen van de juiste diameter.

Dan zou ik eigenlijk een keer opnieuw moeten proberen.

Of zou ik er alsnog de lucht uitkrijgen door alleen het reservoir bij te vullen en vacuüm te trekken?

Ik lees het morgenmiddag wel als ik opsta, heb nachtdienst.

Het kan best een intensieve bezigheid zijn.

Ik heb dit ook gedaan afgelopen winter en tot 3 x toe opnieuw begonnen alvorens het resultaat bevredigend was.

Alle lucht eruit en een goed remmende motor.

De "how to" goed volgen is essentieel voor een installatie zonder luchtbellen erin.

• Author

Vanmiddag het achterste circuit opnieuw leeggezogen en opnieuw ontlucht.

Het viel me op dat er na een kwartier soms nog bubbels uit de bovenste nippel langs de tank kwamen.

Daarna de rest verder ontlucht en kwam er achter dat de middelste nippels voor links en rechts niet goed afsluiten bij het minste dat je ze opendraait heb je al valse lucht.

Dus heb ik effe om te proberen wat draadtape er rond gedaan en het resultaat was meteen een stuk beter.

Ik heb nu meer druk achter, maar valt nog steeds weg. En de plunjer linksvoor reageert al beter maar niet voldoende.

Heb ook gemerkt dat wanneer je het rempedaal loslaat het een paar tellen duurt voordat het achterwiel vrijloopt.

Dus wat die nippels betreft? Nieuwe kopen?

En de vrijloop van het achterwiel , ligt dat aan de achterste remcylinder?(had ik zuiver geblazen vanbinnen)

Een alternatieve methode is om mbv een grote injectiespuit remolie via de ontluchtingsnippel naar het reservoir te 'spuiten'. Dan druk je de bellen naar boven. Nadeel is wel dat je evt. vervuiling ook naar je hoofdcilinder drukt.
  • Moderators

@Anhhai Heb je bij het schoonmaken van de remzuigers ,ook de keerringen verwijderd ,

en waar deze in de remklauw zitten goed schoongemaakt ?

Heb je dit niet goed gedaan ,dan kan dit de reden zijn van het langzaam vrijkomen van de achterremschijf.

Je schrijft namelijk ; gemerkt dat wanneer je het rempedaal loslaat het een paar tellen duurt voordat het achterwiel vrijloopt.

Verder zou ik het hele systeem ontluchten volgens de How-To , hou de juiste volgorde aan.

• Author

Eindelijk!!!!!!gelukt.

Na de link die Fred me doorstuurde viel mijne franc.

In de sheets van de Amerikaanse site stond vermeld dat ze een vermoeden hadden waar waarschijnlijk lucht kon blijven hangen en je een keer met de remcylinder moest spelen.

Dus vanmiddag terug het vacuümapparaat erop en nippel bij de tank open, een klein bubbeltje, dus niets!

Ik duw een keer op de voetrem, wauw!!!! Bubbels, nog een keer, bubbels, na een keer of 3 was het klaar. Nippel dicht en perfecte druk, zowel voetrem, en net als de plunjer voor.

Het achterwiel komt ook meteen terug vrij.

Dus zo een klein euvel heeft me gek gemaakt vanaf zaterdagnamiddag tot vandaag.

Moet zeggen, in de eerste plaats bedankt dat je zo een geweldig forum hebt waarop je kan terugvallen, maar op de zelfde eerste plaats natuurlijk de mensen die mekaar hier helpen en je aan het denken zetten zodat je zo een geweldige motor betaalbaar kan rijden.

Maar als ik nog iets kleins mag zeggen, zou je aan de geweldige ''how to' nog kunnen toevoegen dat je een keer de hoofdremcylinder moet bewegen?

Bedankt.