Jump to content

Hoi,

Als ik rem voel ik een soort van klapperen/stoten in de vork. Vorig jaar heb ik olie en keerringen vervangen van de voorvork, hierbij niets bijzonders opgevallen. Dit jaar remblokken voor. Probleem is er eigenlijk altijd wel geweest maar worst steeds erger. Ook ervaar ik een "tik" als ik rem als ik bijna stilsta. Balhoofdlager gecontroleerd en ik kan zeggen dat ik geen speling voel. Wie her

kend dit?

Featured Replies

• Moderators

De oorzaak ligt vermoedelijk bij het anti-duiksysteem links boven de remklauw.

Het antiduikventiel stelt niet zoveel voor,

vier boutjes losdraaien, dan komt de deksel los

en kom je een plunjer, veer en wat o-ringen tegen.

Je kunt de onderdelen voor de anti-dive gewoon los bestellen , hier in Nederland bij MSP Motorcycle Spare Parts B.V

https://www.motorcyclespareparts.eu/Honda-parts/motorcycles/st1100a-1995/f-10-front-fork-533139.aspx

Wat is anti-duik en hoe werkt het.

Het anti-duiksysteem is een systeem dat het inveren (dynamische aslastverplaatsing) van motorfietsen tijdens het remmen tegengaat.

Het is een systeem dat (meestal hydraulisch met behulp van de remdruk) zorgt voor het stugger worden van de ingaande veerdemping. Daardoor wordt de voorvork tijdens het remmen minder ingedrukt. Problemen van dit indrukken zijn de gewijzigdebalhoofdhoek en naspoor en het verminderen van de veerweg tijdens het remmen.

• Honda: TRAC (Torque Reactive Antidive Control). Mechanisch anti-duiksysteem, waarvan de werking is gebaseerd op het verdraaien van de remklauw. TRAC werd voor het eerst toegepast op de NS 500 racer (1981).
  • Dynamische aslastverplaatsing is het natuurkundige verschijnsel dat bij een voertuig dat van snelheid verandert (de verdeling van) de krachten op voor- en achteras wijzigen.

• Omdat de dynamische aslastverplaatsing tijdens het remmen voor extra druk op het voorwiel zorgt, heeft de motorfiets twee grote remschijven aan de voorkant en slechts één achter.
  • Bij een noodstop is het effect van de achterrem zelfs verwaarloosbaar.

• Author
Bedankt allemaal voor de reacties. Top. Ik wist geeneens dat er een anti dive op zat....schaam schaam......Ik ga aan de slag zaterdag!
Als het niet het anti-duiksysteem blijkt te zijn, dan zit het misschien in je remklauw? Bij mijn vorige auto hoorde je ook een tik bij het remmen. In eerste instantie dacht ik dat de remblokjes opwaartse ruimte in de remklauw hadden. Was niet het geval. Bleken de kunststof bussen in de remklauw te zijn waar de glijpennen in schuiven. Waren ingesleten en vertoonden een heel klein beetje speling waardoor je telkens een tik hoorde. In de remklauw van de Pan zitten geloof ik geen bussen, maar kan me voorstellen dat als ze niet goed zijn onderhouden (geen of te weinig vet) de glijpennen de passing in remklauw kunnen 'uitlubberen'. Als dit inderdaad de oorzaak van het tikken is, zou ik eerst de glijpennen en bussen goed in het vet zetten. Vaak is dan het tikken wel verdwenen. Een echt permanente oplossing is het echter niet.
  • 4 weeks later...
  • Author
Hoi weer een update, Ik merkte ook dat mijn rechter keerring lekte, dus vandaag eindelijk de tijd gevonden en de boel uit elkaar gehaald voor nieuwe keerringen en verse olie. Ook het antiduiksysteem uit elkaar gehaald en dit zag er niet uit. Veel vervuiling en 2 gescheurde rubbers. Dus die staan in de bestelling. Als ze binnen zijn laat ik het vervolg weten maar heb er wel vertrouwen in. Groetjes!

Hallo Leen,

Als je het antiduiksysteem toch los hebt, meteen een Manus veertje er in, dit verhelpt het klapperen.

Tegenwording is Ome Noot de DEALER van de veertjes.

Gr Henk

Leen heeft een 1100. En volgens mij is het manus veertje bedoeld om het klapperen van de remklauw op de 1300 tegen te gaan en staat los van het anti duik systeem op de 1100.

Correct me if i am wrong.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Edited by Dennis

• 2 weeks later...
  • Author
Nou het heeft even tijd gekost maar probleem is weg. Inderdaad rubber van antiduiksysteem compleet stuk. Alle onderdelen besteld inclusief nieuwe keeringen en gemonteerd. Hij