Jump to content
  • Replies 96
  • Views 6.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Nou ja, verplichten.. In ieder geval de ziektekosten doorberekenen.

Het is immers een bewuste keuze om onbeschermd rond te rijden...

Iets met kont en blaren en terugdringen van medische kosten.

En ja, ook voor de kleine stukjes..

(Hard? Tot je er een gillend van de straat raapt, dát is hard!)

Enne, het is maar een mening, maar wel mijn mening.

Motorrijden is niet risicoloos, wel kun je die bewust beperken..

Gelukkig zijn "wij Panrijders" verstandiger! Toch?

Edited by Jan Koekepan

Gaan we dan mensen die alcohol drinken niet meer behandelen voor leverproblemen? Mensen die roken zelf de kosten van de longarts laten betalen?

Snap het wel, maar pak dan alles aan.

Sluit de snackbars, want overgewicht is ook een ding binnen de gezondheidszorg. Etc etc.

End is zoek zo. Kan nog wel triljardjoen redenen bedenken om mensen te straffen voor onhandig gedrag.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vind het een eigen verantwoording....er wordt je hier al zoveel verplicht, wij mogen betalen maar zij (de staat) bepalen.

Wel een goede om eventuele ziektekosten te verhalen, eigen schuld....

Ken je Darwin? Die van de natuurlijke selectie? Rest my case....

Weet je met wie ik wel serieus oprecht te doen heb?

Met de hulpverleners die deze "stoere" gasten met de intelligentie van een amoebe van de straat af moeten schrapen terwijl de "stoere" gasten gillen en krijsen van de pijn.

Helaas zijn, wij hulpverleners, altijd de pisang als je afgaat op de keuzes van sommige mensen.

Ik zou willen dat ik die mensen, die onverstandige keuzes maken, zou kunnen veranderen. Ben mij bewust dat dit een utopie is.

Dan blijft er nog 1 persoon over die ik wel kan veranderen en dat ben ikzelf.

En ik leef bij de regel: het maakt niks uit wat je meemaakt, maar juist hoe je ermee omgaat. (Hoe verdrietig de situatie ook kan zijn.....)

Is op zich wel dapper gesteld Dennis maar dan hoef je dus ook geen helm meer op en ook de autogordels kunnen weer af......... We moeten ergens beginnen, gewoon verplichten die kleding.

Snap je rowdy. Maar er is van zoveel iets te vinden.

Ze wilde van vuurwerk af (pijlen en rotjes) en dit is tegengehouden. Politie zegt dat dit jammer is dat sommige vuurwerk niet is verboden. Politiek zegt: vuurwerk verbieden, dan gaan ze met stenen of flessen gooien.

Wat ik wil zeggen, soms lekker laten gebeuren. En dan passende consequenties opdringen. Want een ieder is de baas over zijn/haar keuze, echter zullen ander de consequenties bepalen.

Voor beide standpunten is iets te zeggen. Wat mij betreft niet teveel regeltjes en er voor zorgen dat mensen zelf hun verantwoordelijkheden kennen. Het jammere hiervan is dat er altijd individuen zijn die dit niet doen, waardoor de belastingbetaler de klos is (hogere zorgkosten e.d.).
  • Administrators

Ik denk niet dat als je ergens een verbeterpuntje toevoegt je het dan meteen ook voor alle andere misstanden in de wereld door moet, mag en kunt trekken. Dus als een bepaald minimum aan motorkleding verplicht zou worden gesteld (waar ik een groot voorstander van ben) vind ik niet dat dat een weerslag op snackbars, tabakszaken en slijterijen hoeft te hebben. We pakken dan het puntje motorkleding aan, en de drugs vallen in een ander agendapunt. Niet gaan verstoppen achter 'jamaar hunnie doen óók wat fout!'

En eigen verantwoordelijkheid heeft alleen waarde als je die verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk neemt. En dat doen die amoebes in T-shirts & teenslippers dus niet. Die verantwoordelijkheid reikt véél verder dan de verantwoordelijkheid voor eigen welzijn: denk aan o.m. je partner, kinderen, ouders en vrienden die maandenlang bij jou op bezoek mogen komen in het ziekenhuis, hulpverleners die jou gillend van het asfalt mogen lospeuteren (been there, done that - NIET leuk), artsen die hun tijd wel beter kunnen besteden dan aan een zelfdestructieve dumbo, je werkgever die jouw diensten een tijd moet missen en fors op kosten wordt gejaagd, etc.

Weegt dat op tegen iets wat je als 'vrijheid' betitelt? Zit 'm de vrijheid van motorrijden in de kleding die je draagt als je rijdt? Nee toch . .

Eensch!

Ik was zo blij dat ik tijdens mijn schuiver mn volledige pak aan had, al was het best warm.

Ondanks dat het niet heel hard ging had ik toch een paar fikse blauwe plekken en heb ik 2 weken spierpijn gehad....

Wil niet weten hoe het er zonder pak uit had gezien....of gevoeld.

Ook bij 30+ draag ik mn volledige pak, dan wel de doorwaaiversie natuurlijk.

Motor kleding verplicht is onzin want er zit geen veiligheid aan de motokleding die verkocht word. Zo denken heel veel mensen dat ze veilig zijn want ik heb een motorpak aan nou nieuws flits de meeste textielpakken branden gewoon in je huid als je glijd. Dus ja dan beter een lerenpak want dit is wel sterker als textiel. En ja ik rijd in T-shirt en korte broek rond binnen de bebouwde kom. Als ik naar mijn werk ga en het is 26+ dan rijd ik ook in mijn T-shirt (wel met kevlar jeans en nee das ook niet veilig want is ook geen leer.

Altijd kleding en ik weet waarom.........

Je herkent de motorrijder aan zijn kleding:

'zij die al gegaan zijn en zij die nog een keer gaan'

Ik behoor helaas tot de eerste categorie, heeft me ruim twee jaar aan revalidatie gekost. Mijn jas kon je op de rug doorheen kijken, was blij met mijn rugprotector. Mijn hoge motorlaarzen hebben voorkomen dat er "slechts" een stuk uit mijn onderbeen weg was (net boven de laars) en het asfalt kon uit mijn helm gepeuterd worden.

Mij zul je niet zo snel zonder beschermende kleding zien rijden............

Ik zie regelmatig op de A4 vooral jonge jongens op een buikschuiver met blote enkels... ik krimp bij voorbaat ineen voor ze. 2 weken geleden in de file nog ingehaald door iemand die helemaal zonder schoenen reed Fool

Ik rijd inderdaad ook altijd met beschermende kleding.

1 x een schuiver meegemaakt, en blij dat ik de juiste bescherming op en aan had.

Ooit eens een verhaal gehoord over een instructeur die mensen die weigerden om beschermende kleding te dragen, een vinger over het asfalt liet trekken om te illustreren hoe gevoelig/pijnlijk dat al is.

Je wilt echt niet weten hoeveel huid je al achter laat op het asfalt bij een gangetje van 30 of 50 km/h.

We zijn vast allemaal al wel eens met een fiets gevallen als kind, dan haal je de 20 km/h waarschijnlijk niet eens.

Ik ben eens op volle snelheid van mijn (trap-) fiets getrapt door een 'vriend'. Hij dreigde de race te verliezen...

Ben de tel kwijt van de steentjes die er met een pincet één voor één uitgevist werden. Rond de 30 km/u en rond de 30 steentjes. Korte broek en t shirt, nieuw asfalt met grintlaag.

Dat wil ik op de motor echt niet meemaken, als ik toch ga dan liever in één keer goed. Zo'n pak zal het niet verhinderen als je een fatale smak maakt, maar het "afgrijzen gebied" tussen niks aan het handje en zeg maar dag met het handje is nogal groot, en het wordt een heel stuk kleiner met een goed pak etc.

• Administrators
Ooit eens een verhaal gehoord over een instructeur die mensen die weigerden om beschermende kleding te dragen, een vinger over het asfalt liet trekken om te illustreren hoe gevoelig/pijnlijk dat al is.

Er zijn er vast meer, maar ik deed dat ook. Zelfde met autogordels. Bepaalde bevolkingsgroepen in Lelystad (waar ik een tijdlang les gaf) hadden altijd wel een neef van een broer z'n zwager die zijn leven te danken had aan het feit dat hij geen gordel omhad. Daagde ik ze altijd uit: ren jij nou eens zo hard je kan op het schuurtje in je achtertuin af. Niet vertragen, alleen je met je armen opvangen! Keken ze me aan alsof ik gek was . . en dan ga je nog geen 20 km/h en zit er géén 1500+ kg auto aan je kont gebonden.

De motorvoertuigen, zeker die van nu, zijn zó goed dat je als bestuurder geen benul meer hebt met welke kolossale hoeveelheid energie je eigenlijk aan het spelen bent. Pas als er een momentje aanbreekt dat je duidelijk wenst dat je wat minder energie zou hebben kom je daar achter . .

De vrijheid in keuze is een groot goed en we zijn allemaal wel eens de moraal ridder.

Het gedrag van anderen mag storend overkomen, ik voel me hiervoor op geen enkele wijze verantwoordelijk voor.

Enkel wanneer het mijn leefwereld raakt zal ik passend optreden

maar vooruit we moeten het ergens over hebben:angel:

Edited by waffie

Ik vind het eigenlijk niet zo een moeilijke discussie. In Nederland moeten we alles in het verkeer op een zo veilig mogelijke manier doen gordel om, helm op, maximale snelheden afstand houden enz. Waarom dan geen beschermde kleding aan?

Zou mij niets verbazen als dit uiteindelijk vanuit een zorgverzekeraar afgedwongen gaat worden.

Schuiver gemaakt in je korte broek en t-shirt? Mag je ook zelf de ziekenhuiskosten aftikken.

Niet dat ik het daar nu perse mee eens ben, maar het zou me niets verbazen.

@Paul_U 9 van de 10 keer is het niet de schuld van de motorrijder dat hij valt dus een beetje belachelijk wat je nu zegt want zeg dan dat iedereen zijn eigenkosten moet betalen die niet in het leer rijd. Daar bij moet ik wel melden dat ik nooit de snelweg pak zonder beschermende kleding en ook Motogymkhana niet doe zonder beschermende kleding

Tussen geen beschermende kleding en leer zit nog heel veel....

Daarbij is de textielpakkenbusiness aardig op het leren pak aan het inlopen.

Ik ging met een kleine 50 op m'n plaat, weet niet of je de foto's wilt zien....dat was mét beschermende kleding.