Jump to content

Goedemiddag heren en dames?

Iemand hier die toevallig weet of je de slag van de schakelpook kunt veranderen?

En hoe dit eventueel moet??

Ik moet een hele lange slag maken van de 1 na de 2 waardoor deze steeds in de vrij valt.

Dit is uiterst irritant

Mvg Gerhard

Featured Replies

Dat moet kunnen. Zou eerst de kogelgewrichten van de schakelpook invetten. Blijf je er dan nog last van houden, kan het ook je schakelwals zijn.

979372abd1e2e18a0ed9c6a6951df9b1.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Als je de kogelgewrichtjes hebt gesmeerd, draai dan je borgmoertjes iets los. Door het verdraaien van het stangetje kun je het pookje iets verstellen.

Dit zijn echter geen grote afstanden, dus bezint eer je begint.

Tip..

Als je het spul gaat demonteren om te smeren, doe dat dan bij voorkeur als je je olie wisselt en je oliefilter eraf is.

Dan heb je namelijk net effe wat meer ruimte.

Wel zo handig als je handschoenmaat XXXL hebt..

En niet vergeten het klampje rechts op je blok even te merken.

Een (te) lange slag van 1 naar 2 ligt niet aan de afstelling van het pookje (tenzij er mega veel speling op de kogelgewrichtjes zit, maar dat lijkt me niet omdat je er dan bij alle versnellingen last van zou moeten hebben) maar zit 'm in de bak zelf. Met het verstellen van het stangetje tussen de twee kogelgewrichten verander je alleen de stand van het schakelpedaal (hoger of lager). Ik heb de mijne iets hoger gesteld omdat ik er bij het opschakelen niet goed met m'n laars onder kon komen.
  • Author

De motor heeft net de 11000 km aangetikt dus Schakelwals nu al lijkt me wat ver gezocht.

De pook staat gewoon te hoog voor mij waardoor ik niet goed omhoog kan schakelen.

Als de pook wat lager staat zoals RRR aangaf zal dat probleem opgelost zijn

Bovenste foto zie je waar de schakelpook vast zit. De bout klemt de pook aan je bak. Dan kun je hem een paar punten verzetten.

760d8cf4fbfd1d500d52b8febc160b93.png

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wilde bij mij niet lukken om 'm een één of meerdere tandjes te verzetten. Kon er maar op één manier op, maar heb hier eerder een draadje gelezen van iemand die dit wél op deze manier heeft opgelost. Kan zijn dat de hevelwerking hierdoor anders wordt en dat je dit misschien met schakelen merkt.

Edited by panman1100

Klopt. En zoals Ome Noot al schreef: in combinatie met een olie- en filterwissel. Heb je, als het filter eraf is, net effe wat meer ruimte. Het wil ook wel met het oliefilter gemonteerd. Is alleen iets meer gefriemel.
  • 2 weeks later...

Een dikker rubber voor "nood" is misschien een tijdelijke oplossing, maar op zich hoeft dit geen lastig klusje te zijn.

Ik wilde zelf het pookje graag helemaal los hebben om ook de stofkapjes te vervangen en uit interesse hoe het werkt, ook smeert het makkelijker.

Als je de onderkuip verwijderd hebt en wat plastic kapjes aan de zijkant, kun je aan de kant van de standaard ook dat deel loshalen met 2 sleutels 12 uit m'n hoofd.

Bij mijn eigen fiets ging dat zonder problemen, bij mijn leenPan brak de kop van het boutje aan de kant van het blok af, da's een leuke uitdaging omdat je er slecht bij kunt door de uitlaat...

upload_2018-6-19_6-17-47.png.416f9fa61674e35dfb12d4d0d1e476c6.png

Vooral van tevoren met kruipolie insmeren is misschien een goeie tip.

Gelukkig schakelt ie nog gewoon maar het moet toch eens worden opgelost.

Een moer lassen op het draadeinde dat uitsteekt is voor nu mijn beste idee...

Wordt vervolgd.

uhm,..

als je de zwarte plastic rand aan de onderzijde er links en rechts afhaalt, kun je makkelijk bij de bevestigings bout komen, zowel links als rechts. (ding loopt van links via scharnier naar rechts waar die aan het blok zit.

je kunt dan makkelijk de hele handel er onder vandaan halen als je wilt.

tip: bovenste borgmoer los laten, alleen de onderste vast zetten. kun je deze later ook gewoon zonder uit elkaar halen verstellen. onderste moer is LINKSE draad !!

grt,

V