Jump to content

Derde remlicht wel of niet toegestaan

Hallo Allemaal.

Ik zag dit derde remlicht voorbij komen op het internet.

Ik vraag me af of dit in Nederland en Belgie is toegestaan

Graag jullie bevindingen

p.jpg.dcbb7f6fc47d83399792604be49ca29a.jpg

Featured Replies

Het is een laser voor achterop de auto.. Kan me zo voorstellen dat oom agent daar een probleem mee heeft..

Maar volgens mij is het meer bedoeld voor op de fiets, niet? Als een soort positie markering.

Sent from my SM-N920C using Tapatalk

• Moderators

Gezien de betutteling in nederland.........ik denk het niet want ze zullen het gooien op afleiding en strooilicht in de regen etc .

Was toendertijd een van de eerste in harderwijk en omstreken die een geïmporteerde remlicht voerde op de auto , ik had veel bekijks ook van de de "gendarmes " was niet toegestaan.

Moraal van dit verhaal :

Niks mag ....en als het mag....is het verplicht [emoji109] [emoji4]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

@ijskonijn, ik denk dat Ome Noot echt specifiek dit remlicht bedoelt, zoals op het plaatje. Die projecteert zoals het lijkt dus echt iets achter het voertuig op de weg. Denk niet dat dat is goedgekeurd in Nl. En zoals aangegeven door Elmo, niets mag, en als het wel mag wordt het direct verplicht.
  • Author

Zal ik een geheimpje verklappen...

Ik heb drie van die dingen in mijn voorraadbakje liggen.

Nou wil ik om een beetje uit te dagen zo'n ding monteren... ja zo dat ie ook gelijk weer los kan natuurlijk.

Kijken hoe de sterke arm der wet hierop reageert.

Ik ben overigens van mening dat je nooit te weinig remlicht kan hebben.

Opgeteld.. Ik heb mijn normale remlicht.

De standaard rode reflector heb ik veranderd in een led remlicht

Onder de topkoffer heb ik een rode ledstrip die fungeert als remlicht

En als kers op de appelmoes ook nog twee rode ledstrips naast mijn knipperlichten.

Genoeg remlicht zou je zeggen...

Ja behalve als die idioot met die dikke focus naar een aanhouding zit te koekeloeren en mij dan alsnog van achteren aantikt.

Weliswaar geen schade, maar toch... Hij schrok zich de pleuris toen ik afstapte en aan mijn nek voelde hahahahahahahaha

Er zijn verschillende achter/remlichten in de handel verkrijgbaar , tot op de helm toe.

Sommige zijn ook irritant voor de achtervolgers maar dat zijn dan gewoonlijk de achter/remlichten die het meeste opvallen .

Het zal hier in België niet anders zijn denk ik.

Er is geen duidelijke reglementering rond die dingen en we weten allemaal wel dat die dingen niet zijn toegestaan.

Dit artikel schrijft over remlichten:

http://maxius.nl/regeling-voertuigen/artikel5.2.53

Zoals jullie kunnen lezen moet het remlicht rood of amber uitstralen en mag het alleen branden wanneer het rempedaal wordt ingetrapt.

Uiteraard mag het niet verblindend zijn voor andere weggebruikers!

Dat is n.m.m. naar het oordeel van de bevoegde controlerende instantie/ambtenaar.

Zo wordt het hier omschreven:

https://www.bol.com/nl/p/laser-auto-remlicht-pride-kings/9200000072261955/?promo=unknown_818_recentbekeken-MCM-slot_D1_product_1_

Ook bij Alie trouwens.

Zoals het op de foto te zien is lijkt het mij niet verblindend en is het toegestaan.

Edited by Raaipan

€ 1,30.... Gelijk maar besteld voor de bezem brommer [emoji23] [emoji23] [emoji23] [emoji23] [emoji23] [emoji23]
  • Author

Effe rekenen...

bijna 1600 forumleden...

Als we nou allemaal zo'n lampie monteren.

Is Alie en E-bay ook gelijk uitverkocht en wat kan de sterke arm der wet dan nog doen als ineens elke Pan voorzien is van zo'n lichtje.

Hooguit komen we dan op wegmisbruikers..

Koos... we zagen zojuist die groep motorrijders met een wel heel bijzonder derde remlicht

Ja weet je wat het is Andre.... hahahahahahahahah

Zal em straks als ik wat bijgekomen ben van het feestje van gisterenavond eens monteren en wat plaatjes schieten.

Enne.. nee ik maak hier geen groepsaankoop van ... die eer laat ik over aan een ander deze reis

Volgens mij is het simpel......als er geen CE of TüV keurmerk op staat, mag het niet :questionmarks:

Haha, dat is wel héél simpel gedacht!!

Dan zou je ook stroboscoop die CE goedgekeurd is overal mogen monteren.

Ik ook, 3 stuks :) en wel deze:

https://www.aliexpress.com/item/Fashion-7-Patterns-Motorcycle-Fog-Lights-Cool-Motorbike-Tail-Light-Motorcycle-Rear-Car-Laser-Brake-Turn/32803286925.html?spm=2114.13010608.0.0.YvrCuc

lagguhtog

Het is geen laser.

Op zijn Sesamstraats: een laser geeft één hele dunne straal van veel licht van één kleur in één richting.

Dit is een rood ledlampje dat een bepaald patroontje projecteert. Ik zou daarom niet weten wat er op tegen zou kunnen zijn om zoiets achterop te monteren. Maar misschien dat de wetsdienaren onder ons een ander licht hierop kunnen laten schijnen?

En wat het aantal lichtbronnen achterop betreft; kijk eens naar deze Goldwing, dat lijkt wel een kerstboom.

http://i63.photobucket.com/albums/h151/Rongoos/Goldwing%20GL1500%20rood/IMG_20150427_211814_zps6dnw0iah.jpg

Laser volgens wikipedia:

Een laser is een lichtbron die in staat is een smalle coherente bundel licht voort te brengen. Het licht van een laser is daardoor monochromatisch en directioneel, in tegenstelling tot de meeste andere lichtbronnen, die in allerlei richtingen licht uitzenden in een breed spectrum van golflengtes en fasen. Ook zorgt laserlicht altijd voor een lichtbundel die niet of nauwelijks convergeert of divergeert.