Jump to content

Lichtschakelaar monteren my 2006, kan dat

Ik heb een 2006 st1300 , nu had ik een 2002 voor deze mooie rode.

Alleen ik mis de lichtschakelaar !

Ik vind de hele dag AL je licht aan onzin ! ( ja piet ( pheuk)... nog steeds !)

Kan ik gewoon een rechter stuurschakelaar monteren en aansluiten op de kabelboom en heb ik dan geschakelde verlichting??

Weet iemand dat uit ervaring ??

Featured Replies

Ja, kan wel. De mijne had het ook niet. Handvat gezocht van het model 2003/04 (die hadden nog een schakelaar). Plug and play. De stekkers en passen 1 op 1 en werkt direct zonder aanpassing. Dit geldt zowel voor poltie-handvat rechts, handvat mèt verlichtingschakelaar en handvat zonder schakelaar.

En rijden doe ik altijd mèt verlichting.

Stilstaand, alleen even op contact wat zaken bekijken, na meten, kan dan met verlichting uit. Scheelt veel capaciteit van de accu.... en voorkomt een lege zonder dat ik altijd de motor hoef te laten draaien.

Zeker met donkere kleding, op een donkere motor, wordt je snel gemist op sommige dagen. Pak een lekker zonnige dag waarbij jij toevallig net in een wat meer schaduwrijk stuk rijd. Een tegemoetkomende automobilist met zonnebril op zal jou echt beduidend minder snel zien in deze situatie dan wanneer je verlichting zou voeren. Scandinavië is het al jaren verplicht, om ook overdag verlichting te voeren, en daar is behoorlijk uitgebreid onderzoek over gedaan.

Waarom dacht je dat al die nieuwe auto's tegenwoordig DRL hebben (al blijf ik het verwonderlijk vinden dat ze dat allemaal alleen aan de voorzijde van het voertuig hebben, laat dan ook meteen een paar ledjes op de achterkant branden.)

Ik ga er, zoals mij tot in den treure is bijgebracht, vanuit dat iedereen steke blind is en neem nooit 'iets aan', ook niet als het alle tekenen heeft dát men mij gezien heeft. Al te vaak meegemaakt dat het anders bleek, en gelukkig loopt dat 99 van de 100 keer goed af maar lekker is anders. Maar ik rem dus liever te vaak als te weinig en kom liever te laat als helemaal niet aan.

Normaal rij ik lekker in kleding en met een helm die ik mooi vind. En dan merk ik dat het weinig uitmaakt en ik niet vaker niet opgemerkt wordt als wanneer ik met bv. een gele helm op de brommer zit.

Bovendien al eens een fluor gele jas en helm bekeken tegen een groene achtergrond?

Die achtergrond heb je in de gebieden waar de meeste motorrijders het liefst rijden toch heel erg veel.....

Fluor rood komt in de natuur en stad al veel minder vaak voor. Maar ergens heeft iemand besloten dat geel beter was.....

Edited by panpatje

Begrijp me niet verkeerd Mike, ik zeg ook niet dat we er allemaal in fluorgeel bij moeten gaan lopen en rijden, in tegendeel. Maar je verlichting voeren kost weinig moeite in mijn optiek, en draagt in ieder geval een stukje bij aan je zichtbaarheid, zeker voor tegenliggers. Jijzelf, en bij de witte motoren die je aan haalt de strepen op zij- en achterkant, zie je aan de voorkant niet of nauwelijks.

Maar ben het daarnaast ook volledig met je eens, altijd er van uit gaan dat men je niet ziet, en beter een keer te veel remmen, dan die ene keer te weinig.

Doe ik niet hoor Paul en was ook niet zozeer bedoeld als kritiek o.i.d. maar meer als waarschuwing tegen 'schijn veiligheid'

Alle beetjes zullen best helpen maar ga er gewoon vanuit dat dit niet zo is dan blijft het aantal momenten dat je hart de maximale frequentie benadert en stuk beter te overzien...[emoji6]

Die van mijn is een 2003 model. De verlichting is altijd aan tijdens het rijden om zoveel mogelijk op te vallen. Ook heb ik er de Safety Lights op zitten. Mijn 1300 is geel, ik draag een witte helm, mijn evolution jas is zwart met grote gele borstvlakken, rugvlak en gele stukken op de mouwen en toch moet ik ook regelmatig boven op de rem om een ongeluk met een auto te voorkomen.

De automobilist let wel op brede voertuigen maar een motorfiets is toch te smal om op te vallen, zo lijkt. Alleen met amber of blauw zwaailicht op de helm zullen we pas écht opvallen, ben ik bang.

Was ook maar even een vlugge speurtocht voor je.... sorry dat ik geen originele zo kon vinden

[emoji6][emoji109]

• 4 weeks later...
Is toch fijn dat je af en toe je lichten uit kan zetten.... Als ik het contact bv wel aan wil zetten maar de motor niet start, dan hoef ik daar echt geen kerstboom aan de voorkant bij te hebben, toch prettig dat je accu dan niet meteen leeg geslurpt wordt...

Ik moet de mijne ook nog monteren. Ook ik wil dat doen om de accu niet te laten leeg slurpen, zeker omdat er ook nog eens een zijspan aanhangt. Bij een file kan ik er ook niet voorbij maar licht blijf wel branden, en dan kan het snel gaan....

Maar ook bv bij wegwerkzaamheden op vakantie op een helling, motor uit dmv noodschakelaar , in de eerste versnelling en wachten totdat het groen wordt. (en dat kan soms lang duren).

Nou, in het normale leven hoef ik niet zo op te vallen. MAAR als ik op de motor zit wil ik WEL opvallen en doe alles wat maar mogelijk is om te zorgen dat ik gezien word. Grijze muis is ook voorzien van dual color switchback ledjes en rookglazen knipperlichtglaasjes. Zie ook hier https://st1100-1300.eu/threads/dual-color-switchback-leds-in-knipperlichten-st1300.2742.

Kom op hé: we zijn al bijzonder kwetsbaar in het verkeer en we worden door ons smalle profiel al heel snel over het hoofd gezien. Please: zorg voor diegenen die van je houden dat je er werkelijk ALLES aan doet om je veilig door het verkeer te begeven en dus weer thuis te komen. Ongeschonden. Z0, ik ben klaar met mijn preek.

Ik snap dat "geleuter"over een lege accu niet als je licht blijft branden..

Zet er dan gewoon leds in... vreet veeeel minder stroom en geeft nog meer licht ook.

Een winwin situatie

En daar komt bij dat het nog gaaf ponemt ook hahahahahaha