Jump to content

hallo all

vandaag mijn achterdemper eruit gehaald, omdat ik er morgen een hyperpro veer op ga zetten.

tijdens mij laatste tour, zat ik een aantal keer tegen het eind van de veer/demper.

note : als ik een tour maak is het altijd met een bijrijder

nu heb ik 2 vraagjes

1 wat of waar kan ik het schuim halen die op de pen zat ( een ouderwetse deurstop zal wel te hard zijn zeker?)

2 hoe kan ik testen of de demper versleten is? hij lekt niet en indrukken gaat makkelijker dan uit trekken.

Featured Replies

Die rubberen dop kun je gewoon laten vervallen...

Zodra de centrale as droog is is er niks aan de hand..

Alles goed schoonborstelen met een koperborstel.

Klein laagje vaseline op de onderste en bovenste veerschaal.

Na montage de veerspanning op standje 3 zetten ( hyperpro voorschrift)

Ingaande demping helemaal indraaien en 3/4 slag uit.. hier geldt een plus en min van 1/4 slag

@Ome Noot

"Ingaande demping helemaal indraaien en 3/4 slag uit.. hier geldt een plus en min van 1/4 slag"

Neem aan dat je uitgaande demping (rebound) bedoelt ?

Ik had het instellen dus ook zo begrepen en gedaan, maar kreeg na een dagje circuit met de ST1100 commentaar op mijn achterband slijtage.

Iemand die veel met motor setup en vering bezig is.

Aan het slijtage beeld was te zien dat de rebound te traag ( te ver dicht ) stond .

Hij vond 1/2 slag zoizo veel te weinig, aangezien volgens hem de meeste motoren rond de 2 slagen zitten.

Gebruiksaanwijzing van Hyperpro er nogeens bij, heb het toch goed gedaan...

Hyperpro heeft het over helemaal dicht en dan de waarde op de voorpagina.

( -0,25 tot +0,75 slag voor de ST1100 als ik mij het even goed herinner van het hyperpro boekje. )

Achteraf is helemaal dicht en -0,25 een beetje lastig...

Dus ik de gebruiksaanwijzing van de Pan er nog eens bij,

De zin nog eens een paar keer gelezen.

"1. Ga als volgt te werk om de stelschroef in de standaard positie te zetten.

2. Draai de afstel schroef 1 slag naar links zodat het merkteken op de schroef tegenover het referentieteken staat."

Je moet hem dus eerst een volle slag open draaien voor je bij het begin punt ben en vanuit daar gaan stellen.

Volgens Honda.

Dus dat eens gedaan en vind hem nu een stuk beter rijden.

Ervaar ook meer grip en stabiliteit als ik er flink mee te keer ga.

Dus of Hyperpro nu verkeerd zit, of dat ik Hyperpro niet snap...

Edited by DutchMicro

Bij de meer dan 100 hyperpro veren sets die ik geplaatst heb, kan ik het volgende zeggen.

In geval van de 1100 doe ik het heel simpel.

Ik vervang de veer en zet de voorspanning ( die je dus met de veersleutel verstelt) op standje 3 volgens hyperpro opgave.

Vervolgens draai ik de reboundschroef helemaal in en draai hem vervolgens 0,75 slag uit.

Ik vertel er altijd bij dat men zelf met een schroevendraaier aan de slag moet om het ultieme comfort te bewerkstelligen.

Kan natuurlijk best zijn dat ik het al meer dan 100 sets verkeerd doe hoor.. Ik ben ook maar een mens

Komt bij dat ik in al die jaren slechts een keer een klacht heb gehad dat de klant de vering te stug vond en heb deze dan ook omgeruild voor een standaardset.

Voor de rest alleen maar positieve zaken...

De instellingen van zowel honda standaardveer en hyperpro liggen dus nog wel een beetje uit elkaar.

ja joh.. er is een hoop gebeurd sinds 1990Wink:

• Author

hij zit eronder, ik zal starten met de instelling die beschreven werd door OME NOOT, en dan zien we van daar wel.

schroefje is snel bij gesteld.

:vroem:

• Author

vandaag een tourke gedaan, en inderdaad wat een verschil, de moto voelt gewoon veel stabieler en zekerder aan.

nu nog iets verzinnen om het zadel aan te passen.

als ik het zadel vergelijk met de BMW RT had ik daar toch minder last van zadelpijn, ik denk zelfs dat het zadel van de pan 1100 breder is dan de RT.

iets wat ik nu moeilijk kan checken natuurlijk.

Mocht iemand nog een gel zadel hebben liggen....

Greets Marcel

• Author

ik heb inderdaad ook zitten denken aan de topsellerie, verandert ook de breedte van het zadel hiermee?

ik vind het toch nogal breed