Jump to content

Na een gedegen zoektocht op de diverse 2e hands markten stuitte ik op een zwarte Pan ST1100 met 28.760 km op de teller. Op de foto’s stond ie er maar beteuterd bij. Kenteken was zichtbaar dus via een gratis RDW check kwam ik er achter dat het om een invoer motor ging met bouwjaar 2002. Eerste NL tenaamstelling in 2015. De vraagprijs werd na wat berichten heen en weer zodanig laag dat mijn twijfels verdwenen en besloot ik om te gaan kijken. Om het verhaal niet te langdradig te maken :Shout:zal ik de bevindingen verder opsommen:

· “Mijn” verkoper heeft hem in 2015 gekocht met 22.500 op de teller.

· “Zijn” verkoper (een NL verzamelaar) had de motor plm 9 jaar in bezit zonder 1 km te rijden!

· Uitgebreide Kenteken en chassischeck: geen schade, geen diefstal, model 2000 (ST1100AY)

· Voorband: DOT 2600 (waarschijnlijk de eerste band nog) 17 jaar oud vol met haarscheurtjes

· Achterband DOT 1203 14 jaar oud.

· Originele kleur: blue metallic, zwart overgespoten (niet professioneel) beetje dof.

· Beetje schaafschade links (spiegel, beschermkap, zijkoffer) door omvallen.

· Rijd heerlijk, als nieuw..

De lage KM stand en staat van uitlaat, achterbrug etc. hebben me over de streep getrokken, nu maar afwachten of mijn keuze dit keer de juiste was. Door de lage prijs heb ik wat centjes over dus de eerste aankopen zijn:

· Nieuwe set banden komen er morgen op (Bridgestones)

· Verhoogde ruit (national cycle)

· ABUS kettingslot

· Heldere knipperlichten via Ad in bestelling.

Plannen:

· Verlichting (zoveel info hier, iets met bomen en bos)

· Vering (meedoen met toekomstige groepsaankoop)

· Navigatie

· Handvatverwarming

· Voorzien van mooie lak (laagste prio want de echte schoonheid zit van binnen :) )

Alle tips en commentaar zijn welkom..

IMG_20170514_141122-2.jpg.f8f3921f0c4c42341bacdde253ed5443.jpg IMG_20170514_141711-2.thumb.jpg.31913eed623cabcf8ac9ebd0e58c6670.jpg IMG_20170519_092121.jpg.7950743188d59e4dd3a367f68943481b.jpg

Featured Replies

Ik hoop dat het goed voor je uitpakt! Klinkt wel goed, maar dat spuitwerk!:nea: Weet je waarom de motor is gespoten?

Zal niet voor de poelegrap zijn!

Die velgen zien er strak uit, originele lak of ook gespoten?

Hoe dan ook, veel succes en plezier er mee!

Gefeliciteerd Bert,

Inderdaad echte schoonheid zit van binnen, een pracht aankoop, denk ik ...

Ben een leek op het gebied van het juiste onderhoud en alle sores die bij lang stil staan kunnen optreden maar zijn vast wat Panners een tikje jaloers op jouw aankoop, tenminste ik wel. Succes en veel plezier ervan GoodGoodGood

Gefeliciteerd met je aankoop. Paar nieuwe banden en alle vloeistoffen verversen en hij kan er weer tegenaan. Misschien ook maar ff de distributiesnaar checken. Qua kilometers heeft 'ie niet te lijden gehad, maar de leeftijd speelt ook een rol. Zonde dat ze 'm gespoten hebben.
Veel rijplezier met je nieuwe aanwinst :balloons:. Waarschijnlijk al gedaan maar kijk (ververs) ook de vloeistoffen na (dus ook die van de remmen, koppeling/versnelling en vering). En de rubbers/pakkingen/ringen. Willen wel eens uitdrogen (zijn genoeg topics over te vinden op het forum).
  • Author

@robm84: ik had zelf 3000 tot 3500 gereserveerd voor een pan met een niet al te hoge km stand. De motorzaken vielen daardoor al snel af. Deze kwam op 2300. In april nog onderhouden bij Ten Kate en alles werkt tot nu toe.

@Raaipan: Het hoe en waarom van het overspuiten blijft een raadsel. Een flinke poetsbeurt doet wonderen.. velgen zijn niet overgespoten volgens mij.

Geweldig verhaal Bert.

Ik denk dat je met bandjes en vloeistoffen wisselen zo goed als klaar bent. Het blijft tenslotte een Pan. Veel plezier en veilige kilometers :biker:.

Vertel na een beurt nog eens of je nog iets gevonden hebt.

• Author
Veel rijplezier met je nieuwe aanwinst :balloons:. Waarschijnlijk al gedaan maar kijk (ververs) ook de vloeistoffen na (dus ook die van de remmen, koppeling/versnelling en vering). En de rubbers/pakkingen/ringen. Willen wel eens uitdrogen (zijn genoeg topics over te vinden op het forum).

Dank je, ook voor de tips. Voordat ie echt de weg op gaat zal ik inderdaad verder kijken dan de standaard controles. Good

Lijkt me een prima motor, gefeliciteerd !

Innerlijk vind ik altijd belangrijker dan uiterlijk bij een motor, hoewel een goed uiterlijk natuurlijk nooit vervelend is.

Ik heb in de garage een VFR uit 1991 die de nodige kuipschade heeft. Hij ziet er dus wat sjofel uit. Maar onder de kuip is alles tiptop in orde, Hyperpro vering enzovoorts, en dat rijdt dus perfect ...

Anyway, rust roest dus rijden met dat ding en vanaf hier goed onderhoud doen en de gebruikelijke pijnpunten aanpakken en modificaties doen.

Trek eens voor de zekerheid het achterwiel er uit en kijk dan eens naar de staat van de splines. En eventueel naar de rubberblokken (beweegbaar in het vak?) en aluminium bussen (gaten ovaal?) , beiden in het achterwiel.

Vaak hebben dingen een rede (overspuiten), hoeft niets ernstigs te zijn, maar daardoor iets alerter zijn is altijd goed.

Gebruikers krasjes zouden een indicator voor bijvoorbeeld hogere km stand kunnen zijn. Op het eerste gezicht zie ik die niet.

Een mooie koop!

Veel veilige en fijne km's gewenst Bert!!!!

• Author

Vandaag m'n pannetje dus voorzien van nieuwe bandjes en ventielen. Volgens de monteur is alles wat hij zo tijdens de montage tegenkwam in perfecte staat en heeft hij geen reden om aan te nemen dat de km-stand niet juist zou zijn. Je kunt je voorstellen dat ik met een fijn gevoel weer de weg op ging. :vroem:

Nu wachten op de heldere knippers en dan aan het oppimpen geblazen.

Bedankt nog voor alle tips.

Bert-Jan

IMG_20170526_095950.thumb.jpg.256ed646f71121fc54050be80016504b.jpg IMG_20170526_102120.thumb.jpg.8a2db2ee6760e35c48bdc31a718ff88a.jpg

• Author
Ik mis nog een sp.........?;););)

Een korte zoekactie op spatlappen en toen viel het kwartje. Heb je er nog een liggen Manus?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk