Jump to content

Een paar weken geleden heeft mijn Pan een beurt gehad waarbij de carbs gesynchroniseerd zijn en het balhoofdlager vervangen is. Daarnaast zijn de bougies en olie en filter enzo natuurlijk vervangen.

De motor loopt een stuk beter en pakt ook veel beter op, maar sinds die tijd zit er tussen de 3000 en 5000 rpm een HF trilling in het stuur waar je slapende handen van krijgt en heel ligt in de pedalen. Het trillen is over als ik de koppeling in knijp en het gas loslaat, wat voor het idee geeft dat dit uit de motor komt. Het meest heftif tussen de 90 en 120 km/uur, maar dat komt ook omdat ik bij andere snelheden uit dit toerengebied kan blijven.

Is dit normaal, of is het beter even terug te gaan naar de motorzaak voor het synchroniseren? (premium motors Apeldoorn) Of kan er nog wat anders aan de hand zijn?

(BTW, staat op Hyperpro's voor en achter en Bridgestone BT 023's)

Featured Replies

Marc,

Wat is de toestand van je voorband? Misschien is daar iets mee - wat wellicht nog niet opviel toen je balhoofdlager nog niet goed was.

(FYI: Ik ben van de BT023 afgestapt omdat deze vlot ging cuppen, met idd trillingen als gevolg.)

Groets, Hans

Hoor nu voor de tweede keer in korte tijd wat negatiefs over premium motors in Apeldoorn. Je zou eens bij oscar goos in Vaassen kunnen informeren. Die schijnt erg goed te zijn.

Heb zo helaas geen oplossing voor je probleem.

Verstuurd vanaf mijn SM-A500FU met Tapatalk

• Author
Ik las op een Engels forum dat de 1100 ook kan trillen als de olie tot het bovenste streepje is gevuld. Nu is dat inderdaad het geval. Klinkt wat vreemd. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het bovenste streepje is de max,Zo heb ik ze altijd gevuld zowel bij de 1100 als bij de 1300 , daar krijg je geen trillingen door.
  • Moderators

Daar had ik bij de ttt ook last van op de snelweg heen en terug.

Nu weet ik dat ik speling had op het balhoofd, carbtune geen idee net een nieuwe fiets , maar zag wel dat de middenstandaard tegen de uitlaat kwam.

Dat maar eerst eens verhelpen en dan verder kijken bij mij was het overigens tussen de 125-140 Km/h

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

@Garfield,

Een (proef)rit op een ST1100 afzeggen?? Unknw Daar ga je spijt van krijgen!! :sorry:

De mogelijke reden die je noemt ligt m.i. niet voor de hand en een onderbouwing ervoor heb ik nog niet gezien.

Dus laat je niet afschrikken en ga rijden op die Pan. Goeie proefrit gewenst!

Groets, Hans

Natuurlijk zeg ik die proefrit niet om die reden af, ik maakte maar een grapje.

Ik heb echter helaas de proefrit wel moeten afzeggen omdat ons mooie landje zojuist helemaal vast stond met files en ik dus niet binnen een realistisch tijdsbestek op de plaats van bestemming kon komen :-(

(Maar dat is een ander verhaal, ik wil het topic niet kapen)

• Author
Ik wil jullie niet teleurstellen, maar gisteren de olie afgetapt tot ca. 20% boven het onderste streepje onder het motto baat het niet dan schaadt het ook niet en wat denk je? Trillingen zo goed als weg!!

Marc: serieus ?! Wauw ....

Daar ga ik eens verder op Google-en ...

(En ik zeg m'n proefrit niet af hoor)

Fijn dat het opgelost is !

Even vrij redeneren: door meer olie in het systeem veranderen de krachten op alle interne onderdelen. Zou dat in dit geval dan dus net zo uitkomen dat er trillingen ontstaan ? Interessant ...

• Moderators

Dit ga ik ook wel eens ff volgen gezien ik mag aanemen dat de ruimte tussen min en max uitvoerig is getest door de fabrikant.

Maar als de praktijk anders blijkt zou ik het wel willen snappen

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Rij al jaren met het niveau tot op het maximaal zowel op de 1100 als 1300.En nooit geen trillingen Door gehad.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Nou ik ook nog nooit last van gehad het geen dat ik me kan indenken is een wiellager op zijn laatste pootjes loopt dat veroorzaakt ook trillingen op het stuur

Er zijn nog steeds mensen die hun wielen met een hogedruk reiniger schoonmaken maar daar door ook water door de keerkring bij het lager kan komen met alle gevolgen van dien

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Een paar zaken vallen mij op..

Trillingen weg nadat 20% van de olie is afgelaten... Kan met alle respect wat mij betreft naar het land der fabelen...

Oorzaken kunnen zijn.

Voorwiel niet goed gebalanceerd,

Balhoofdlager niet nagesteld

Meest voor de hand liggende is voor mij de wijze van het carbtunen.

Ik zeg het tegen iedereen van wie ik de pan tune, of heb getuned.

Effe visualiseren...

Neem de morgan carbtune in je gedachten..

Zwart kastje met vier kolommen

In die kolommen dikke en dunne streepjes.

Wat is in 99 van de 100 gevallen het euvel....

Garagisten, of gasten die zich dealer noemen denken vaak alleen aan de hoeveelheid geld die zij kunnen verdienen.

Het tunen gebeurt in veel gevallen niet nauwkeurig...

als de kolommen maar tussen de dikke streepjes staan is het goed...

Nou niet dus.

Ik spreek even voor mezelf, maar ik weet 100 procent zeker dat om maar een paar mensen te noemen bijvoorbeeld Panman 1100, Ozzy, Eef een behoorlijke hoeveelheid tijd besteden aan het super tunen van de Pan.

Dat wil dus zeggen.. alle kolommen gelijk tussen twee dunne streepjes Gelijk beeld en geen golfslagbad

Pas dan is je pan goed getuned.

Het olie verhaal is zeker geen verhaal dat naar land van de fabeltjes kan!

Het is iets wat juist voor trillingen bij de st1100 kan vooroorzaken!

Zat voorbeelden op internet te vinden.

2x 1100 gereden, op beide machines oliepeil altijd onder max streepje (bewust) gehouden en waarom? Versnellingsbak schakelt dan beter dan met, blijkbaar, te veel olie. Trillingen nooit zo ervaren maar sluit niet uit die bak dit zou kunnen veroorzaken.

Groet,

Beste,

Veel problemen zijn gerelateerd aan Oorzaak en gevolg

In in eerder stadium heb je niets gemerkt en daardoor ligt het voor de hand dat de oorzaak zit in de laatste handelingen vooraf.

Het wordt echter een probleem als je meerdere handelingen vooraf hebt doorstaan want dan ben je er niet zeker van welke handeling er nu specifiek zorg voor draagt.

In dit geval is er best veel gebeurt al lijkt dit op het eerste gezicht niet.

maar het wiel is er uit geweest.

de voorvork poten zijn verwijderd

er is een balhoofd vernieuwd

en de ademhaling van je motorfiets is onderhanden genomen (synchroniseren=alle cilinders hebben de zelfde onderdruk en daarmee werken ze even hard)

Het trillen is een verstoring van de interne balans en kan versterkt worden doordat een ander lichaam mee gaat trillen en daarmee de amplitude (trillen)gaat versterken.

Als het weg is met de koppeling in getrokken (de feitelijke aandrijving wordt losgekoppeld) mag je aannemen dat de trilling die waarneembaar is veroorzaakt wordt door de amplitude van een ander onderdeel.

Dit kan van alles zijn.

transmissie dempers, bandenspanning in de achterband, cardanklok, kruiskoppeling vering etc

Daarmee zou ik denken dat de synchronisatie opnieuw moet worden bekeken.

Al is het maar om dit uit te sluiten

Het balhoofd is een ander vraag stuk.

Afh van welk gebruikt balhoofd lager (origineel of aftermarket) ter vervanging kan ook dit een verschil maken.

Origineel wordt een L hoek contact lager gebruikt en aftermarket kiest met vaak voor een conisch kegel lager.

Deze werken op verschillende wijze (technisch gezien is een L hoek contact lager beter) maar kan mede de oorzaak zijn van de trillingen en dan met name in de doorgifte ervan.

Zelfs de wijze waarop het lager in het vet is gezet.

Dus helemaal 1 op 1 vergelijk is bij een afwijkend geheel niet mogelijk

Laat alles nog eens nalopen.. dus balhoofd en synchronisatie en mocht dit onvoldoende soelaas bieden kun je overwegen om andere handvaten te kiezen (grotere demping)

• Moderators

Minder olie in je blok ???

Echt niet.

Vreemd verhaal dat het een probleem is die bekend is.:bad idea:.

Dat zou dus betekenen dat de technici van Honda Motor , die de hoeveelheid motorolie voor de st1100 berekend hebben ,

en dit uitvoerig getest hebben ,dit verkeerd gedaan hebben .

Een motor hoort goed en trillingvrij te lopen in elk toerental.

Indien je nu trillingen voelt bij een bepaald toerental , dan is er iets niet in de haak.

Dus controleer je motor op alle punten , zoals al door diverse mensen is aangegeven .

Minder olie in je blok wie verzint zo iets de grootste onzin die er bestaat als je zou zeggen verkeerde type olie dan zeg ik ja dat behoord tot de mogelijkheid

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Met alle respect Dennis, Friends maar in dit geval krijg je van mij geen gelijk.

Ik blijf erbij dat het een kulverhaal is.

De reactie van Henk hierop is duidelijk.

Ik ben het dan ook helemaal met hem eens.

Ook ben ik het met Cor eens.

Honda schrijft 10 w 40 voor en gebruikt fabriek af gewoon hoogwaardige olie.

Als je nu olie erin gaat gooien die niet aan de specs als api, sapie, japie en weet ik veel wat voor specs, loop je een gerede kans dat je motor als een drol gaat lopen.

Ik ga dan ook verder niet reageren in dit topic ter voorkoming van ellenlange discussies over het wel en niet en hier te kort en daar te lang en me zus en me zo.....

Edited by Ome Noot