Jump to content

Wat begon met de voorvork...

Afgelopen vrijdag bij Rex geweest om de voorvork van mijn 1100 te reviseren en remschijf en blokjes te vervangen. Timbo was ook van de partij, dus het was een gezellige boel :) Rex had de fiets nog niet in de werkplaats gezet, of al het eerste manco gespot: de voorrem.

Zelf nog niet doorgehad dat 1 remklauw compleet vastzat. Ik schreef het zelf toe aan de versleten schijf,omdat ik wel al merkte dat hij minder begon te remmen. Toch wat beter gaan inspecteren in de toekomst.

De vork uit elkaar halen bleek ook niet soepel te gaan. Toen het eindelijk lukte werd duidelijk waarom de inbus onderin (sorry weet de naam even niet meer) niet loskwam. Deze was vastgezet met loctite...

De 'olie' die eruit kwam was ook ver heen en was bijna alleen maar water en stonk een uur in de wind. Enfin, Rex deed zijn ding en de voorvork doet nu wat hij moet doen!:bravo:

Aan het eind van de avond bij een korte inspectie kwam er echter slecht nieuws: brug had roest en drukte al net tegen de zijkant van de bando_O We hadden al afgesproken zaterdag verder te gaan en zouden dan een nadere inspectie doen. Misschien dat het met een beetje lassen nog hersteld kon worden. Omdat ik al van plan was koppelingsplaten te vervangen (schakelen bleef slecht ondanks revisie en schoonmaken slave en master) en distributie te vervangen stelde Rex voor alles in één keer te doen, want we waren nu toch al bezig. Zo afgesproken. Dan zou ik eind van de maand met een frisse motor naar de Eifel kunnen!

Op zaterdag maar even revisiesetje gehaald voor de remklauwen voor en alle nog noodzakelijke onderdelen besteld voor D-riem en nog wat ander spul.

Op zaterdagavond vol goede moed begonnen. Maar toen het achterwiel eruit was gehaald bleek de schroevendraaier toch wel heel gemakkelijk door te brug te gaan.....

Oh en de radiateur bleek ook ooit een flinke tik te hebben gehad en is ook aan vervanging toe. Gelukkig bleek Ozzy nog aan een goeie brug te kunnen komen en mogelijk ook een radiateur.

Gisteravond weer even verder gegaan met de koppelingsplaten. Ok Rex was bezig en ik heb vakkundig gekeken en ratels vastgehouden:) Ziezo, die zitten er goed in!

Toch ook maar wat slangen besteld voor de koeling, want die zijn bijna rot. Gelukkig had Sprintje (was ook nog even komen kijken) nog een 6mm slang liggen, dus die kon gelijk vervangen worden. Met wat steentjes en schoonmaakmiddel werd het reservoir van de koelvloeistof gereinigd en konden we gelijk de samba doen.

Het werk ligt nu even stil omdat het wachten is op de onderdelen. Mooi moment dus om even de balans op te maken. Ik vindt het fantastisch om te merken dat iedereen zo behulpzaam is, met een speciaal bedankje voor Rex, die toch staat te werken aan mijn motor! En dat, terwijl ik wat hulpeloos sta toe te kijken.. Via deze weg ook even de vrouw van Rex bedanken, die het toch af en toe zonder hem moet doen nu ;)

wordt vervolgd...

Featured Replies

WoW, dat is een aardige klus geworden. Goed om te lezen dat men voor elkaar klaar staat in dit forum. Echt grote klasse van Rex en natuurlijk zijn vrouwtje:bravo:
Flinke klus alles bij elkaar maar dan rij je straks wel met een top fiets en weet je zeker dat alles oke is en vooral als Rex hem in zijn handen heeft gehad. Good

Goed bezig mannen. Heerlijk dat geknutsel aan de brommers. Ik heb hier al zoveel gelezen dat ik binnenkort maar eens een werkplaats boek bestel en zelf aan de grote beurt begin.

Dus blijf vooral alle info delen. (Dat doe ik straks natuurlijk ook)

:biker:

• 2 weeks later...

Werkplaatsboek bestellen????

Die staat in downloads hoor.

Knusselen... item opzoeken, pagina's uitprinten en op de muur plakken.. klussie klaar papiertjes wegsmijten

Dat is ook een manier Noot. :)

Uiteindelijk zal het resultaat het zelfde moeten zijn. Maar met drie kids in huis die printpapier, volgens mij, als wc papier gebruiken, cartridges als lunch en tijdens het avondeten de pc bezet houden (3 stuks). Is het voor deze knutselaar beter om een werkplaatsboek te bestellen en op te bergen in papa's garage. Wacko

Of niet alles moet er in staan?

De eerste keer bij het boek nog geen zwarte vingers en/of aantekeningen

Wat veel mensen ook doen is inlezen in het officiële boek en sleutelen vanuit een multimap of A4'tjes op de muur of nog luxer de pdf op een laptop.

In alle gevallen, veel succes en plezier bij het sleutelen,

Dank je Marcel. Ik zal vanzelf ontdekken wat wel en wat niet werkt. Iedereen in ieder geval bedankt voor alle adviezen. :bravo:
  • Author

Vervolg:

een paar weken later is hij weer vakkundig in elkaar gezet. samenvatting van wat er gedaan is uit mijn hoofd:

1 nieuwe remschijf rechtsvoor

alle remklauwen gereviseerd en van nieuwe blokken voorzien

voorvork gereviseerd

'nieuwe' achterbrug

nieuwe koppelingsplaten en ringen

nieuwe distributie en thermostaat

nieuwe inlaatrubbers carbs

carbtune

nieuwe vloeistoffen en paar slangen voor de koeling vervangen

koplamp gemaakt

interieurverlichting vervangen door leds

en waarschijnlijk ben ik nog wat dingen vergeten...

hulde aan Rex die het niet erg vond een paar avondjes door te werken, zodat de motor nog op tijd zou zijn voor mijn geplande rit naar de Eifel :bravo:

rijdt super en stuurt een stuk lichter en scherper!:biker:

nu zelf nog even de manus spatlap erop knallen en we kunnen er weer even tegenaan!Drinks