Jump to content
Vandaag heb ik een heel stuk met m'n ruit omhoog en het vizier van mn helm omhoog gereden. Nou zit ineens mn pinlock los. Is daar een kant en klare oplossing voor?

Featured Replies

• Administrators

Ik ben er eind vorig jaar ook een tijdje mee aan het etteren geweest. Uiteindelijk bleek dat één van die excenter pinnetjes iets te los zat, waardoor hij na verloop van tijd wegdraaide en de druk op de Pinlock afnam, die dan weer loskwam.

Met iets meer geweld de pinnetjes vastgedrukt in het vizier, en het zit nu alweer maanden prima. Pas op: ze kunnen breken, dus gepast geweld gebruiken! Mocht-ie ooit weer loskomen dan doe ik er een klein druppie lijm op.

• 2 months later...
Ook ik heb constant problemen gehad met mijn pinlock op mijn Nolan 104. Eerst kreeg ik het advies om bij de pins een dun draadje naaigaren te wikkelen. Dit hielp maar even en verder hielp niets. Mijn helm viel op de grond en het vizier had een vervelende kras, waardoor ik een nieuw vizier moest aanschaffen. Gelijk maar besloten om ook een nieuwe pinlock erbij te kopen. Hier kreeg ik voor het eerst te horen dat je pinlock een zomer en winterstand heeft. hij zet uit bij warmte en krimpt bij koude. Dat betekent dus twee keer per jaar aan de pins draaien om je pinlock strak tegen je vizier te houden.
@Miron Pan; Je mag er toch van uit gaan dat zowel het vizier als de Pinlock, beiden kunststof, het zelfde uitzettingscoëfficiënt hebben en dat het verschijnsel welke je schets niet aan de orde kan zijn.
Hoi Nick, dat zou je zeggen maar de één heeft een "binnenbocht" en de andere "buitenbocht". Dus gaan ze inderdaad wel los zitten. Met enige regelmaat controleren is wel aan te raden. Ik heb hier overigens nog nooit problemen mee gehad, misschien vanwege systeemhelm? De vorm blijft behouden doordat het vizier gevormd op het systeemdeel blijft zitten. Bij een integraalhelm gaat het vizier los van de helm en kan hij, door de rijwind, wat "vervormen"
  • Administrators

Het vizier en de pinlock erin zijn niet van dezelfde kunststof, en hebben dus niet dezelfde uitzettingscoëfficient. Het vizier is primair als beschermmiddel voor je gezicht & ogen bedoeld, en dus veel harder. De pinlock lens is bedoeld als 'dubbel glas' maar heeft geen extra beschermingswaarde.

Dat van die zomer- en winterstand is gloednieuwe info voor mij, staat ook niks over op de website van pinlock . .

Deze informatie van de zomer-winterstand kreeg ik bij Motoport Echt. Ikzelf had dit dus ook nog nooit gehoord of gelezen. Ik ga dit nu vervolgen bij mijn eigen systeemhelm. Ben ook zeer benieuwd.

Overigens heb ik 35 jaar kunststoffen gemaakt, voornamelijk PP en alleen hiervan zijn er wel 100 varianten en dus ook uitzettingscoëfficiënten. Vizier en pinlock zijn twee verschillende kunststoffen en hebben ieder hun specifieke eigenschappen.

Met de Shubert heb ik ook problemen gehad met de pinlock. Uiteindelijk een nieuwe pinlock gekregen. En zolang die niet beslaat blijf ik er verder vanaf! Veel te bang dat de boel weer gaat beslaan.