Jump to content
Ik vind de Pan heerlijk sturen en rijden maar Holy moly, wat kan die zwabberen als de wind op de kop staat en je ruit omhoog is zeg! Als ik m'n ruit omlaag gooi is het meteen voor 90% weg maar dan heb ik de wind weer vol op m'n kop en dat wil ik nou ook weer niet #keuzes...
  • Replies 125
  • Views 12.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Was vandaag ook een vervelend windje. Had vanochtend voor het eerst mijn 1100 als vervoersmiddel gekozen i.p.v. het koekblik. Was in de ochtend prima te doen, maar de terugreis was qua temperatuur dan wel aangenamer, maar wat een gezwabber inderdaad.

Haal je topkoffer er af en het zwabberen is over.

Mijn ervaring met stuur verhoging en verbreding is dat dit een positief resultaat geeft, mede door je houding op je fiets.

Ik laat nu gewoon de de topcase op de brommer en voel me veilig.

......of zoekfunctie........ 'speed whobble'

Kom je als het goed is meerdere topics tegen met een scala aan oorzaken en vermeende remedies. Echter kan ik je uit veel en lange ervaring zeggen dat er niet 1 oorzaak is maar altijd meerdere in een combinatie en er geen remedie is, of combinatie, die het geheel kan oplossen. Hooguit onder bepaalde omstandigheden wat minder kunnen maken. O.a. veel inspanning van werkgever samen met technici van importeur en fabriek en veel testen hebben nooit tot een afdoende oplossing geleid.

Bleef gewoon zo;

Onder bepaalde omstandigheden was het meer aanwezig onder andere bijna afwezig.....

Dat is een van die dingen die er toen ook uit gekomen is (ze werden in eerste instantie ook alleen voor de overheid geproduceerd en geleverd, pas later ook aan particulieren) En onder sommige omstandigheden werken ze ook prima. Maarrrrrrrrr niet onder alle helaas, ook niet icm andere technische maatregelen. In praktijk bleek zelfs dat de voordelen niet zo groot bleken als bij de testomstandigheden. Hierdoor is het nooit tot standaard montage gekomen. Maar omdat Barry aangeeft dat het drastisch minder wordt als hij de ruit omlaag doet zou dit in dit geval, onder gelijke omstandigheden, goed kunnen werken.

Maar, en ik heb er al in meerdere topics voor gewaarschuwd;

Als Overheid, importeur en Honda kosten nog moeite hebben gespaard dit op te lossen, en dit niet tot een afdoende oplossing heeft geleid hoeven wij hier met zijn allen niet de illusie te koesteren dat wij het wel gaan oplossen.

Het kan tijden goed gaan (omdat de omstandigheden, al dan niet icm technische hulpmiddelen gunstig waren) maar het gevaar blijft aanwezig dat het ineens komt. Heb ook al vaker gelezen dat mensen aangaven dat 'hun fiets het nu echt niet meer deed....'

Dan durf ik uit ervaring wel te zeggen dat ze iets opgelost hebben wat voor hun gevoel de whobble was maar hem dan kennelijk nog nooit echt hebben meegemaakt of slechts het begin van het fenomeen hebben gevoeld. Want de whobble waarover de motorrijders van de overheid klaagden, is echt angstaanjagend als je het voor het eerst overkomt en, bij niet de juiste reactie, gaat hij je er ook echt vanaf gooien. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat dit vaak pas kwam bij zeer illegale snelheden en de gemiddelde particulier dit dus niet heel snel zal ervaren. Echter zijn er ook uitzonderlijke gevallen bekend bij snelheden van 170 km/u of zelfs lager. Als er maar genoeg factoren even tegen zitten!

Dus mijn boodschap blijft aan iedereen;

Blijf er alert op, hoe lang hij het ook al niet gedaan heeft. Laat je aub gewoon niet verrassen....

Edited by Mikey

Het beladen van een motor fiets is ook zo iets hou je aan de regels, pas je snelheid aan vol beladen en leeg, en je voorkomt een boel narigheid.

is mijn mijn ervaring

Dat is een van die dingen die er toen ook uit gekomen is (ze werden in eerste instantie ook alleen voor de overheid geproduceerd en geleverd, pas later ook aan particulieren) En onder sommige omstandigheden werken ze ook prima. Maarrrrrrrrr niet onder alle helaas, ook niet icm andere technische maatregelen. In praktijk bleek zelfs dat de voordelen niet zo groot bleken als bij de testomstandigheden. Hierdoor is het nooit tot standaard montage gekomen. Maar omdat Barry aangeeft dat het drastisch minder wordt als hij de ruit omlaag doet zou dit in dit geval, onder gelijke omstandigheden, goed kunnen werken.

Maar, en ik heb er al in meerdere topics voor gewaarschuwd;

Als Overheid, importeur en Honda kosten nog moeite hebben gespaard dit op te lossen, en dit niet tot een afdoende oplossing heeft geleid hoeven wij hier met zijn allen niet de illusie te koesteren dat wij het wel gaan oplossen.

Het kan tijden goed gaan (omdat de omstandigheden, al dan niet icm technische hulpmiddelen gunstig waren) maar het gevaar blijft aanwezig dat het ineens komt. Heb ook al vaker gelezen dat mensen aangaven dat 'hun fiets het nu echt niet meer deed....'

Dan durf ik uit ervaring wel te zeggen dat ze iets opgelost hebben wat voor hun gevoel de whobble was maar hem dan kennelijk nog nooit echt hebben meegemaakt of slechts het begin van het fenomeen hebben gevoeld. Want de whobble waarover de motorrijders van de overheid klaagden, is echt angstaanjagend als je het voor het eerst overkomt en, bij niet de juiste reactie, gaat hij je er ook echt vanaf gooien. Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat dit vaak pas kwam bij zeer illegale snelheden en de gemiddelde particulier dit dus niet heel snel zal ervaren. Echter zijn er ook uitzonderlijke gevallen bekend bij snelheden van 170 km/u of zelfs lager. Als er maar genoeg factoren even tegen zitten!

Dus mijn boodschap blijft aan iedereen;

Blijf er alert op, hoe lang hij het ook al niet gedaan heeft. Laat je aub gewoon niet verrassen....

Mikey: wellicht een beetje off topic: heb het (gelukkig) nog niet meegemaakt. Jij spreekt over het niet juist regeren. Als het gebeurt, wat kun je dan het beste doen?

Edited by panpatje

Ik heb 235 gereden zonder wobble, maar ook 170 met..

Had 2 rijbanen nodig.

Ik heb wel ontdekt dat de 'vuile wind' van een vrachtwagen al bij 150 wobble effecten veroorzaakt.

[uSER=842]@fred[/uSER];

Als je de gaskraan abrupt dicht drukt, hetgeen een natuurlijke reactie zou zijn, ga je er 90% zeker vanaf. Dan geeft hij je net even die laatste zwieper die je 'nodig had' (eigenlijk niet dus).

Achter rem intrappen en motor ahw 'lang' maken en gedoseerd gas terug nemen was de oplossing. Dus idd snelheid ZSM terug brengen maar niet abrupt.

Ik heb 2 ruiten. De originele en de Vstream. Wat mij opviel is dat de Vstream aan de ondekant hoger opgesneden was. Dat heb ik met de originele ook gedaan om zo minder vacuum achter het scherm te realiseren. Hierdoor lijkt de motor ook rustiger mbt vrachtwagens en "vuile wind".

Merkte zelf ooit dat als de neiging tot deinen ontstond het gelijk weg was als ik het stuur los liet. Door turbulentie was ik dus zelf de oorzaak van het oproepen van die deining door de verhoogde druk in de rug met hoog scherm op hoge snelheid. Die onrust is ook heel makkelijk zelf te realiseren tijdens hoge snelheden door lichte druk op het stuur om en om. Met die aangepaste onderkant is die druk in de rug beduidend minder wat ik persoonlijk ook comfortabeler vind rijden.

Het zal uiteindelijk niet de oplossing zijn maar alle kleine beetjes bij elkaar hebben er bij mij voor gezorgd dat ik het nog niet heb mee gemaakt. Ook bij 220 met ruit 3/4 hoog en middelmaat pelicase topkoffer niet.

Goede set-up en staat van onderhoud van de vering doet ook wonderen!

.....niet voor de speedwhobble.

Maar wel voor de algehele stabiliteit, lees hier niet echt dat het over de speedwobble gaat maar over het rijden met de ruit helemaal omhoog.

Heb zelf ook onrust ervaren voordat mijn vering aangepakt werd, daarna was het over.

Nu is m'n achtershock rot en het is weer terug.

Edited by panpatje

.....gaat over het zwabberen met de wind op de kop en de ruit helemaal omhoog èn het feit dat dat voor 90% weg is als de ruit omlaag gaat. Dat is exact hetzelfde als het begin van de speedwhobble.

Nu voelt hij (Barry in dit geval) het gelijdelijk en kan het dus relatief makkelijk controleren. Als het je bij hogere snelheid ineens verrast, b.v. bij het uitrijden van een tunnel of bij het uit de luwte komen van een of ander, kun je voor het onaangename verrassingen komen te staan.

En uiteraard is de staat van onderhoud belangrijk voor alles. Maar met het beste onderhoud ter wereld kun je de speedwhobble niet voorkomen. Dat is wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen.

Edited by Mikey

• 2 weeks later...

Zou hier graag meer info over hebben.

Heb pas 300km met mijn st1300 gereden. Zodra ik boven de 85km/u ga, is het niet fijn meer rijden op deze st1300. De bike blijft zwabberen alsof je op twee slappe banden aan het rijden bent. Kuip omlaag help wel, maar nog steeds gevoel of ik met een slappe band aan het rijden ben.

Met of zonder topkoffer en met of zonder duo- passagier merk ik geen verschil.

Zal straks bandenspanning flink opkrikken. Lees 2.9 voor en 3.1 achter, is dat correct?

@PanLimbo@ zei, Zodra ik boven de 85km/u ga, is het niet fijn meer rijden op deze st1300.

Dat is raar dat ik er dan niets van gemerkt heb, ik ben nog met de zilveren naar TDT geweest en even op de autostrade 170 laten gaan en zelfs niets aan onder vonden. Er liggen twee verschillende merken van banden op, waarvan het merk van de achterband mijn vriend niet is. Toch maar eens de bandendruk nakijken en ze allebei op 2.9 bar zetten.

Het kàn als er teveel negatieve factoren tegelijk spelen;

O.a. Windhoek, topkoffer ja/nee, stand van windscherm, lengte en gewicht bestuurder, modificatie aan achterbrug ja/nee (andere bevestiging met idem moer), bandendruk.....

En 2 verschillende merkten banden op 1 fiets is nooit ideaal ivm verschillende compounds, opwarmtijd etc.

Band die voor sneller opwarmt als achter en daarbij een zachtere wang heeft als achter kan b.v. heel 'vreemd' aanvoelen in een bocht. In elk geval zullen ze nooit zo op elkaar zijn afgestemd als 2 banden van hetzelfde type en dezelfde fabrikant.

Meer info en uitleg kun je vinden door hier te zoeken op '(speed) whobble' of googlen. Er is genoeg over geschreven.

Veel over whobble gelezen Mike. Alleen gaat het m.i. daar om hogere snelheden.

Twee verschillende merken band heeft mijn voorkeur ook zeker niet. Komt achter snel een pilot 4 op te liggen. Heb de banden op 2.9 gezet en is al een stuk beter. Scherm omhoog blijft 'gevaarlijk' aanvoelen. Net alsof ik in een vacuum rijdt en een dronken motor onder de billen heb. Ga ook maar eens informeren naar de kuipruitkeggen.

Maar scherm moet ook niet omhoog anders vang ik nooit een insect :Biggrin

Is je achterband niet versleten of 'vierkant' gereden? Dat geeft ook een zwabberend gevoel, vooral als je over reparatienaden in het wegdek rijdt. En zoals Mkike6728 al schrijft: twee verschillende merken is geen goede combi. Sterker nog: in Duitsland kom je er niet eens mee door de TÜV. Op m'n vorige motor (ST1100) was de dealer zo slim geweest om bij de aflevering een ander merk voorband te monteren (Conti vóór en Bridgestone achter). Reed voor geen meter. Bij m'n 1300 heb ik de voorband op 3 en de achterband op 3.2 bar en dat bevalt me goed.

Edited by RRR

Zal daar meteen naar gaan kijken RRR. Google wel ff hoe ik dat moet checke.

Wist niet dat het zo erg was, die twee verschillende merken. Wilde eigenlijk meteen een pilot 4 erop maar deze BT band zou nog 10k mee moeten kunnen, en dat vond ik dan weer zonde om niet op te rijden.. Voor ligt een pilot en achter bridgestone.

Zo meteen koelvloeistof aanvullen, band controleren of we niet aan het dobbelen zijn, en dan ff de eifel in. Eerste keer dat er door mij wat meer km gereden gaat worden met de pan.