Jump to content

Keerringen keren alleen kiezelstenen

Mijn voorvorkkeerring rechts is zo lek als een mandje. Kiezelstenen worden nog wel tegengehouden. De rest komt er door.

Dus komend weekend ga ik op goed geluk de keerringen maar eens vervangen (links én rechts). Ik heb dit nog nooit gedaan, dus ik hoop dat ik geen rare dingen ga ontdekken. Ik heb mij al een beetje ingelezen, maar helemaal duidelijk is het me nog niet. Ik moet nog ff kijken of ik speciaal gereedschap nodig heb en zo. Maar ik denk wel dat het me zal lukken. Ik ben gelukkig vrij handig. Mocht er iemand zijn die me nog advies kan/wil geven, dan hou ik me natuurlijk beschikbaar. Ook als er speciaal gereedschap is dat ik nodig heb en ergens mag lenen.

Dus, dat staat me te wachten komend weekend.

Featured Replies

• Author
Shoot!! Ik weet nu waarom die keerring zo lekte. Er zit een hele beste braam aan de binnenste veerpoot. Nu kan ik wel die keerring vervangen, maar dan zit ik straks weer hetzelfde te doen. Keerring vervangen. Dat word dus de binnenste veerpoot vervangen. Iemand een idee waar ik zo'n apparaat kan vinden voor een acceptabele prijs. Hoeft niet nieuw te zijn, als hij maar onbeschadigd is. Ideeën zijn zeer welkom.

Edited by Motormuis

Check eens bij BOR motorparts. Heb goeie ervaring met de spullen die zij aanbieden en snelheid van afhandelen.Er staan daar complete voorpoten aangeboden. Link staat onderaan in dit forum.

@Motormuis , die braam kan je eraf vijlen met een botte vijl. niet drukken, en de vijl voorzichtig rond laten gaan over je binnenpoot. Als hij bijna niet meer te voelen is, met bv. een schuursponsje rustig polijsten.

nieuwe keerring zetten en klaar.

• Author

Zo. Gelukt. Een operatie waar ik nogal tegenop zag (omdat het onbekend terrein is) is heel erg mee gevallen. De keerringen zijn vervangen en de linker binnenpoot ook. Aangezien ik toch de hele bende los had liggen, ook gelijk mijn balhoofdkering gesteld. De moer zat aardig los. Mogelijk ooit vervangen maar nooit na gesteld.

Op naar de volgende klus (dubbel dimlicht). Nu zo eerst een proefritje, maar eerst even wachten tot het onweer en de regen voorbij zijn hier.

• 2 weeks later...

De keerringen vervangen kan een enorme kloteklus zijn.

Helaas maak ik het vrij regelmatig mee dat ik de keerringen moet vervangen in geval van plaatsing van hyperpro veren.

Die inbus die onderin je vorkpoot zit hoort overigens met loctite vast te zitten.

Maar verdorie wat kan dat kreng smerig vast zitten.

Afgelopen week nog een klus waarbij de inbus door bleef draaien op de bus van de binnendemper.

En dan kun je macguiveren tot je een ons weegt.. dat ding komt niet los.

Uiteindelijk de uitsparing waar de inbus inzit, volgespoten met speciale kit waar de buurman mee aan kwam zetten.

Dus ondanks mijn ervaringen op dit gebied zijn tips toch welkom.

Ik weet niet hoe de vorkpoten van een Pan precies in elkaar zitten, maar op de motoren waar ik in het verleden aan gesleuteld heb, heb ik goede resultaten bereikt met een perslucht geval met een inbus daarop. Elke inbusbout onderin de vorkpoten losgekregen.