Jump to content

Hoi medepanners,

Hier sepke weer eens,

Vroeg me af ik heb dus de verhoogde ruit 57cm op mijn Pan.nu ik ouder Word vind ik de turbulentie iets wat teveel worden.

Is t nou zo dat dit de grootste ruit is ?,ook las ik dat misschien een kortere ruit mínder turbulentie geeft,dat klinkt toch raar?

Hebben jullie misschien een idee wat ik zou kunnen proberen

Sepke.

Ik heb deze vraag ook nog in een verkeerd forum gezet ,mijn excuses hiervoor

Featured Replies

Ik heb de ST1100 van Ton overgenomen.

Hier zit een MRA Vario ruit op.

Met mijn 1,95m lengte heb ik bij snelheden boven de 80km/h ook wel wat turbulentie, maar volgens mij lang zo erg niet als bij de originele ruit (geen ervaring mee).

In die zin kan ik je die ruit dus zeker aanraden.

toen ik mijn PAN kocht zat er een hoge Puig ruit op. na enkele ritten had ik het gevoel dat er een beginnende Parkinson zat aan te komen....ik kon mijn hoofd niet stil houden door de turbulentie.:oh no:

toen mijn zoon er een keer op reed (hij is net als ik 1.85m) vroeg hij zich af hoe ik in hemelsnaam kon rijden met zo'n turbulentie rond de helm ...

nu met MRA Vario hoge ruit (57cm) bijna geen last meer....rijd grotendeels met mijn systeemhelm open, alleen zonnevizier naar beneden. Wat een verschil. aanrader voor mensen van rond de 1.85m dus!:bravo:

Mijn vorige motor een DL 1000 van 2003 , dat waren de eerste modellen zonder verstelbare ruit.

De versie met verstelbare ruit is er in 2004 gekomen.

Maar om even verder te gaan over die ruit.

Ik heb als en gek geëxperimenteerd.

Veel geld aan uitgegeven en uiteindelijk heeft het niets geholpen.

2 Nieuwe ruiten gekocht , zo'n opzetruitje , ruiten verzaagd , gaten ingeboord.

Call it i did it.

Ook om van die turbulentie , lawaai rond de helm van af te geraken.

Tenslotte een andere motor gekocht , een 1300.

Gewoon om daarvan af te zijn.

Nu is het rustig rond mijn hoofd , geweldig.

Wat niet wilt zeggen dat wat bij mijn DL niet lukte wel voor een andere motor kan lukken.

Vandaag nog eens extra op gelet. In tegenstelling tot mijn eerdere bericht, ervaar ik geheel geen turbulentie, enkel de normale windruis. Pas wanneer ik op de pedalen ga staan, en mijn hoofd nog verder omhoog steek, ervaar ik echt turbulentie. Dus ook voor mensen van 1,95m prima ruit, die MRA Vario.
Ik heb alleen kou in mijn nek als ik in de spiegels kijk. Geen turbulentie om de helm maar wel die kou dus. Kiertje tussen de helmrand en col bij het buigen van mijn nek. Misschien toch maar een balaclava opzetten.
Draag inderdaad wel zo'n bivakmuts onder de helm. Trek de col daar overheen pas aan, dus geen tocht. Wel een gedoe om weer goed te krijgen bij een eventuele tussenstop.
  • Author

Dank mensen,

Mijn ruit is al 57,dat is die vario toch ook.

Klopt t dat ik dus zo een extra opzet ruitje nodig heb ,ik snap t niet helemaal

Sepke

Die MRA is een ruit waarvan het bovenste deel in een aantal verschillende standen instelbaar is.

Dus je krijgt geen nog grotere/hogere ruit, maar een ruit in dezelfde hoogte, echter is het bovenste deel een soort verstelbare spoiler als het ware.

Die spoiler is in een aantal verschillende standen te zetten.

De ruit staat bij mij, voor zover ik heb kunnen zien, op de hoogste stand, en zoals al aangegeven, ik zit met mijn 1,95 meter lengte echt uit de turbulentie.

Indien gewenst kan ik vanavond wel een foto maken thuis, ben met het koekblik naar mijn werk gegaan, dus nu even niet in de gelegenheid.

Turbulentie wordt in deze voorkomen door de extra sleuf in de ruit, hierdoor versnelt de lucht voor en achter de ruit.

Heb op mn XJ900 ook een MRA Varia Ruit, zelfde effect, werkt echt goed.

Alleen blijft het natuurlijk wel persoonlijk, in een auto is het stil, dat lukt niet, op een Naked is het ook best goed, alleen met veel druk.

Op een PAN is het standaard best herrie, met de varia is het bij mij 90% minder als ik het moet uitdrukken, maar.. das persoonlijk.

Edwin

Dank je Henk, voor het toevoegen van de foto.

En dank aan Edwin voor de extra uitleg.

Ik heb geen ervaring met de standaard ruit, aangezien ik mijn 1100 heb gekocht met deze ruit.

Maar zoals al eerder gezegd, ik ervaar dus echt geen turbulentie, en ik ben echt niet de kleinste (zowel in lengte als in gewicht).

Laat het nu net die sleuf zijn die heel de ruit om zeep helpt pfffff,,,, bij het minste regen wordt het water door die sleuf ook omhoog gestuwd en laat nu net al dat water net op mijn vizier terecht komen.... Leuk is anders... Ben ook 1.95 dus ik vrees dat er nog meerdere hier dit euvel gaan krijgen....

Verder vind ik de ruit ook een beetje aan de slappe kant, bij 120Km/uur staat deze behoorlijk weg en weer te schudden en heb ik angst dat een dezer de ruit me om de oren zal vliegen,,,, Perfect bestaat niet vrees ik...

Ik heb een secdem scherm deze is verhoogd. Ik ben 188 en ervaar geen turbulentie. Wellicht doordat er twee luchtsleuven inzitten. Ook geen last van regen. Op mijn forum foto staat hij afgebeeld
  • 3 weeks later...