Jump to content

Accu probleem zumo 590lm en 595lm oplossing!!!

Waarschijnlijk hebben de meeste Zumo 590LM en Zumo 595LM gebruikers wel eens ervaren dat de accu niet goed vol te laden is. Ook na een dag rijden op de motor geeft de accu binnen een paar minuten al aan dat deze weer leeg is. Dit komt doordat de Zumo tijdens het gebruik zoveel stroom vraagt dat hij niet meer in staat is om zijn accu op/bij te laden maar er kan ook nog een andere oorzaak zijn. Er zijn een aantal manieren om dit op te lossen. Het is in ieder geval belangrijk om de accu met enige regelmaat goed op te laden met een 2 ampère lader.Daarnaast zijn we er recentelijk achter gekomen dat een groot deel van het probleem veroorzaakt wordt door een slecht contact van de connector. Door de contactpennetjes van de accu te modificeren, krijgen we in de meeste gevallen de accu weer volledig operationeel. In onze vestigingen hebben we de juiste tools liggen om deze modificatie uit te voeren. Ben je in de buurt, heb je last van een slecht ladende accu en ben je klant van WayPoint kom dan even langs zodat we je accu kosteloos aan kunnen passen. Is de Zumo niet bij WayPoint gekocht of heb je motorvrienden die de Zumo elders hebben aangeschaft dan mag je uiteraard ook langskomen maar dan vragen we voor deze modificatie 15,- Euro.

Zumo 590/595 accu opladen

De Zumo 590 en Zumo 595 is een zeer geavanceerd toestel en door de vele mogelijkheden en funcites verbruikt deze veel stroom. Wanneer de Zumo 590/595 op de motor/auto steun wordt gebruikt wordt hij nauwelijk opgeladen.

Doordat de accu bijna niet opgeladen wordt is een lange tocht op de motor niet voldoende om de accu op te laden. Wilt u de batterij helemaal vol laden gebruik dan een netlader. (zie informatie hieronder)

Doordat de Zumo 590/595 veel stroom verbruikt is deze ook met een volle batterij sneller leeg dan een Zumo 550/660. Dit zal maximaal 1 á 2 uur zijn, afhankelijk van de gebruikte instellingen.

Net als met iedere accu zal de Zumo 590/595 accu in capaciteit afnemen in de loop van de tijd.

Het is mogelijk de Zumo 590/595 thuis al vol te laden.

• Gebruik een lader van minimaal 2A (Ampère). Dit kan een USB lader van bijvoorbeeld iPad zijn (gebruik dan meegeleverde USB kabel).

• Sluit de Zumo aan met de USB kabel op de 2A lader. Toestel blijft aan en heeft laad-teken in batterij icoon).

• Als het toestel aan staat drukt u de aan-/uitknop kort in.

• U ziet de melding: De batterij laden

• Na een paar seconden gaat het scherm helemaal uit.

Featured Replies

wel even netjes de bronvermelding doen hè.

Ik zag hem ook in de waypoint nieuwsbrief staan. Probleem blijft dat de zumo veel stroom vraagt.

• Author

De oude batterij/accu ruim die ik een jaar lang niet heb gebruikt, in de zumo gedaan... leeg volgens de zumo..

de pinnetjes verbogen en ... de zumo start gewoon op onbegrijpelijk, het werkt echt..gelijk maar opladen

Hans bedankt voor de tip met de uitleg Good

Hans heeft het filmpje gemaakt ,maar de tip komt feitelijk van een forum lid van het gpswaypoint forum.:Smile:

Edited by pheufk

Onnodige quote verwijderd

Klopt. En nog eens stap terug naar de bron van iemand van het Amerikaanse Zumo forum. Alleen staat het daar vrij cryptisch uitgelegd, vandaar dat ik er mee aan het stoeien ben gegaan om het zou eenvoudig mogelijk te maken en heb daar een video'tje van gemaakt.

Inmiddels ook op YT te vinden:

Heb in een dag tijd (!!) zo'n vijftig meldingen ontvangen dat e.e.a. met succes uitgevoerd werd!

Edited by Ozzy

Nou joepie ... ik ga m echt in beton storten dat kreng.

Alles gevolgd zoals MrGPS aangeeft.

Met "lege accu" de modificatie uitgevoerd. Aansluiten en ineens is de accu drie kwart vol.

Nachtje aan de iPad lader. Opstarten........

Juist accu leeg ....

Hier hetzelfde verhaal, accu niet vol te krijgen.

Ga er niet mee gooien of zo iets.

Functioneert verder goed.

Edited by Manus

Ik dacht al dat het aan mij lag.

Hier hetzelfde. Maakt geen ... uit. Accu nog steeds niet vol te krijgen, gaat heel vlot op batterij bijna leeg.

Maar ik gebruik hem toch alleen in zijn houder.

Toch wel vreemd,op het gpsforum verschillende meldingen dat het wel werkt met dat freubelen aan de contacten.Good

Klopt. Maar ook via facebook en mail ontvang ik die meldingen; totaal meer dan 50 terugkoppelingen van succesvolle modificatie. Wat allicht niet wil zeggen dat het in 100% van de gevallen goed gaat, maar ik zou zeker eerst 'mijn' methode proberen.

Zojuist even in Vessem geweest.

Connector is uit elkaar gehaald en pennen zijn aangepast.

590 ligt nu aan het infuus om bij te komen.

Prima service daar bij Waypoint.:bravo::bravo:

Ik heb voorlopig geen probleem met de connector van mijn accu , (ben bij de gelukkigen dan zeker ) laad de zumo 590 regelmatig op met een 2 Ampere lader , het duurt wel even eer die volledig geladen is (meestal laat ik die een nachtje aanhangen en de volgende morgen is die dan volledig opgeladen) . Heb de zumo 590 aangezet (alleen op batterij ) en dan krijg ik pas na een 4 tal uurtjes dat de batterij bijna volledig leeg is.. Natuurlijk de zumo 590 staat dan gewoon aan en is niet aan het navigeren , veronderstel dat als het toestel moet navigeren dan de batterij dan veel sneller zal leeg zijn..

Twointje Pan

ik heb de accu nog nooit opgeladen, staat tijdens het rijden altijd in de motorsteun, en bij gebruik binnenshuis altijd een accu symbool dat op vol staat.

was een van de 1e 590's en nog steeds de 1e accu.