Jump to content

Hoi lui,

Mijn Haynes werkboek zegt dat je de 'caliper bracket stopper bolt' , de bout waarmee de remklauw vast zit moet vervangen als je hem hebt losgehaald. Als dit klopt en jullie doen dat ook allemaal, waar haal ik dan zo'n ding?

Zie Haynesboek pagina 7.12 foto 7.3 :questionmarks:

Featured Replies

• Author

Dank je wel, Henk.

Ik had wel al het idee dat weinig mensen dit deden. Elke keer dat er een nieuwe achterband op ging, heb ik niet gemerkt dat deze bout werd vervangen. Maar als het er zo expliciet staat ga je toch twijfelen.

Edited by PanEuRoel

Roukama!! heeft dat soort bouten beslist.

Anders koop je een setje bouten die van een gesloopte Pan afkomen. Kost je 25 euro en je kan weer een hele

tijd vooruit met alle ontbrekende (kuip/motor/etc bouten).

Is een joekel van een bout en snap echt niet waarom die vervangen zou moeten worden. Bij de ST1300 staat ook in het werkplaatshandboek dat je er een nieuwe bout voor moet gebruiken.

Volgens mij volstaat goed vastzetten met een beetje vet.

Is bij mn 1300 eens losgetrild, met als resultaat een rood tot wit gloeiende remschijf....

• Author
Ik ga dat ook niet doen, maar het voorschrift van Honda was de aanleiding tot het stellen van de vraag. In heel veel gevallen wordt op het forum het advies te geven om de voorschriften op te volgen. Bij het wisselen van de achterband, moet die bout er ook uit. Het was me niet opgevallen, dat Waffie o.a. daar een andere bout indraaide. Ook bij het monteren van Manus' spatlap geen andere bout. Het was nieuwsgierigheid die tot deze vraag leidde.

In het Honda werkplaats boek staan heeel veel aanwijzingen die enkel bedoelt zijn om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden.

Daar is op zich niets mis mee,

Overigens is het wel mogelijk om die bout te laten zitten echter dan zullen er meer zaken verwijderd moeten worden om de caliper er netjes vanaf te kunnen schuiven.

En dit staat ook beschreven in het werkplaats handboek,

als voorbeeld :

vastzittende voorremklauwen BMW RT 1150

revisieset levert enkel de zuigers + afdichtingen in 1 kit echter de afdichting van de deelbare remklauw zit er niet in omdat de remklauw niet gedeeld mag worden volgens BMW en ook geen opgave doet van aanhaalmoment van de bouten.

als je dus de zuigers er niet uit krijgt moeten er dus volgens fabrikant nieuwe remklauwen op. (kassa)

dit is dus zo iets van .. gaan we lullen of werken