Jump to content

Uitlaat collector verwijderen st1100 '92

Hallo mede Pan rijders

ik zit met een vraagje en zou jullie mening willen horen.

mijn uitlaat tussen de bochten en de dempers is aan vervanging toe.

nu is mijn vraag of ik de collector weg kan laten.

ik heb al van verschillende kanten een mening gehoord.

de ene zegt kun je gerust weglaten en de andere zegt dat het niet goed is voor de Pan

graag jullie mening

BVD Ton

Haarle

Featured Replies

Waarom zou het niet goed zijn voor de Pan?

Naar mijn idee is het gewoon een verbindings en verdeel stuk tussen de downpipes en de dempers.

De collector is verder een geheel open stuk wat vlgns mij ook zou kunnen vervallen.

Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

Verzonden vanaf mijn iPhone

Ik ben totaal niet technisch en ik wil dat dus ook niet pretenderen te zijn, maar als zo'n onderdeel niet nodig zou zijn, waarom hebben die Honda techneuten dat er dan ingemaakt. Daar zit volgens mij toch een bepaalde theorie achter.

De collector verbindt ook rechts met linkerzijde. Waardoor de motor regelmatiger loopt en meer vermogen levert.

Een beetje te vergelijken met een x-pipe of H-pipe bij een V-8 motor.

Hierdoor is de tegendruk in de uitlaat constanter.

Start de motor maar eens zonder uilaatbochten, geen tegendruk= geen vermogen

Bij de pan gaat de uitlaat van 4 naar 2 naar 1 (collector) en dan terug naar 2 zodat de drukpulsen op alle toerentallen genoeg vermogen leveren.

Zonder collector veranderd het geluid wel, maar is het maar de vraag op welk toerentallen je dan welk vermogen hebt.

Edited by Werner1

Ben het met Werner eens, de collector werkt volgens mij het zelfde als een balanspijp bij een V6 of V8 en Honda bouwt dat er bij de V4 niet voor niets onder.

Bij Bmw met boxermotor is dat gedeeltelijk zo, daar gaan 2 pijpen naar de katalysator en daar worden ook vervangende Y stukken voor geleverd waardoor hij juist veel beter gaat lopen.

Geen milieu dip meer, dat is tussen de 3000 en 4000 toeren inhouden en meer vermogen en hij reageert veel vlotter met gas geven.

Collector kan niet verwijderd worden zonder de loop van het blok negatief te beïnvloeden. Bij de ontwikkeling van de motor is dit ontworpen om de drukgolven in het uitlaatsysteem te vereffenen en daarmee een mooiere loop van de motor te krijgen en optimale prestaties. Vrijwel alle motoren hebben een dergelijk balanssysteem.
Bij mijn Pan (ST1100) was de collectorbox ook aan vervanging toe. Heb een complete set besteld bij David Silver Spares in Engeland, dus bochten, collectorbox en dempers. Motor draait nu als een zonnetje. Als je de collectorbox weg zou laten geeft dat, lijkt me, problemen. Zie bericht van PanEuRoel. Kost even iets, maar dan heb je ook wat!
David silver is met de downpipes redelijk duur. (399 pond). Kunt ook ff op ebay.co.uk kijken, staan de delkevic vanaf 250 ongeveer

Een vraag met een wedervraag....

Waarom denk je dat meneer Honda die collector er tussen heeft gefrommeld sinds 1990.

Dat heeft ie niet voor joker gedaan...

Helemaal eens met Ome Noot.

De fabriek prutst dat niet voor niks ertussen.

Tja, uitlaatdelen zijn en blijven best duur. Alles RVS dan ben je er voorlopig weer vanaf.