Jump to content

Ik merk al een tijdje dat mijn temperatuurmeter oploopt in de file.

Dus enkele weken geleden de thermostaat maar vervangen. Ik had het idee dat hij nu iets stabieler bleef. Echter vandaag, de eerste warme dag, ging hij langzaam steeds hoger naar het rode veld. Toen hij bijna op rood ging even gestopt met contact op zodat de fan bleef draaien en toen verder naar huis gereden. Telkens aan de verkeerslichten de motor afgelegd.

Zo kon ik temperatuur uit het rode veld houden.

Zolang ik de gang er in heb blijft de temperatuur stabiel, echter als ik traag rij loopt hij langzaam op.

Het is voornamelijk tijdens het file-rijden dat de temperatuur oploopt. En vandaag was de file ook extra lang.

Zou het kunnen dat mijn waterpomp versleten is?

Of andere oorzaken?

Featured Replies

• Author

Bedenk nu net zelf iets. Zou de fan niet altijd werken? Met helm en oordoppen hoor ik die niet.

Daarnet in de garage hoor ik hem wel aanslaan.

Misschien de fan eens reinigen?

Controleer ook de staat van de radiateur ff kan zijn dat die gewoon niet meer het koel vermogen heeft wat hij hoort te hebben (lamellen stuk of erg vervuild)

Zit er wel voldoende koelvloeistof in je systeem @Werner1?

En hoe zit het met je radiator? Is die een beetje schoon en staan de lamellen nog 'netjes in het gelid'? Of zit die dicht met vuil, danwel zijn veel lamellen platgeslagen (bijv. door een hogedrukspuit)?

Groets, Hans

Zag in het electrisch schema dat je een tempratuursensor heeft en een fan switch heeft

De sensor wordt gebruikt voor de meter. En de switch voor de fan. Het zou dus kunnen dat de switch te laat inschakeld. Je zou het kunnen testen door de switch te overbruggen en zo te zien of deze dan wel afkoelt, omdat je fan dan continu doordraait.

• Author
Net eens naar de radiator gekeken. En ongeveer 1/5 (onderaan) van de lamellen staan beetje plat. Waarschijnlijk heeft daar iemand met een hoge druk op gezeten . Gelukkig was de man te lui om Door de knieën te gaan, want aan de bovenzijde staat alles nog mooi recht.

Links onder op je radiateur zit de fan sensor. Als je op dat punt een extra massa aansluit zal de fan voluit gaan draaien. Mits je fan in orde is.

Hier zou je evt een schakelaar tussen kunnen zetten om toch (weliswaar handmatig) te koelen.

radiator schoonmaken (dusty) dat ontvet en maakt schoon wel goed afspoelen met water. warmdraaien kijken wanneer de fan aanslaat. lamellen recht zetten. (met lucht doorblazen)

Ik wil niets bagatelliseren maar ik houd met mijn rijstijl rekening met het oplopen van de temperatuur zodra je in de file terechtkomt (en er niet tussendoor gaat rijden). Houd wat ruimer afstand tussen jou en je voorligger dan je zou doen bij bijvoorbeeld een stoplicht, de relatief warmere lucht áchter een auto kun je daarmee vermijden. Ook kun je uiterst links of rechts (wat het veiligst lijkt) op je rijstrook gaan rijden waardoor je meer koelere lucht langs de motor krijgt. Dit soort zaken heb ik eens ooit van mijn vader geleerd die leraar autotechniek was. Hij paste dit toe (en legde uit waarom) toen wij een keer op vakantie met de auto helling op naar een bergpas in een file terecht kwamen, maar dit terzijde.

Bij mijn 1100 staat de temp meter normaal (in dit jaargetijde) net boven het 'koud' vlakje links op de schaal (snelweg en +/- 110 120). Als hij warmer word door een file of stoplicht loopt hij naar midden op de schaal en direct daar overheen slaat de fan aan.

• Author

Vanochtend, met gewone verkeersdrukte, geen temperatuur problemen gezien. Niet bij 120 / 90 / 70 en 50 km/u

Daarnet de motor stationair laten draaien. Fan springt normaal op en af ( net boven het midden)

Filerijden doe ik volgens het verkeersreglement: Max 50 km/u met een snelheidsverschil van 20km/u.

In de filehoofdstad van Europa komt dat erop neer dat ik meestal zo'n half uur aan 30 km/u rij. En dan loopt hij warm .

Heb net wat waterpompfoto's bekeken op internet. Daar kan weinig aan fout gaan lijkt mij .

Probeer dit weekend de radiator eens uit te halen en schoon te maken en misschien het koellsysteem eens doorspoelen :shrug:

Maak die extra schakelaar op je fan switch .. zet je m handmatig aan indien nodig ... het is even wennen maar werkt super
In een te hoge versnelling rijden genereerd ook veel warmte. Maar dat is iets om te onderzoeken als de rest van koelvloeistof tot sensor in orde is.

je mag in 1 ste versnelling rijden 100 km aan 1 stuk , dan mag hij nog niet hoger gaan dan normaal ( ongeveer recht omhoog )

vervang de schakelaar fan switsh en de termostaad + de vloeistof terwijl het systeem leeg is allen doorspoelen ( motor ook ) en hij rijd weer normaal .

leer kan er niet aan schelen want je vermeld dat de fan draait

ge marc

• Author

Daarnet foto genomen van de radiator. Zijn toch meer lamellen plat dan ik gisteren zag

20170329_133310.jpg.2dfba0749e9603af654f7f70d20402ce.jpg

Edit : Ter info : Op mijn zoektocht door het www, kwam ook dit nog tegen

"so I found that a 1980 Civic 1.5 engine uses the same o-ring, at a whopping cost of $1.09. 1980 Civic 1.5 for the thermostat and o-ring; 1994 Accord 2.2 for the radiator cap."

Edited by Werner1

Radiateur goed schoonmaken van buiten en eventueel ook van binnen, hij kan ook gedeeltelijk verstopt zitten.

Dit heb ik vorig jaar bij mijn Pan ook gedaan en de temperatuur blijft nu goed, rij met vakantie met twee personen en een aanhanger vol bepakt.

P7230006.JPG.960eb8f2744302f9129ce7e107b24499.JPG

Edited by Speedy-Pan

Zoiets heb ik ook gehad, toen de retour slang( bovenste vulpunt bij de thermostaat) stuk was door intering. Zou daar ook even kijken. Als dat ingeteerd is, een stuk van ca 1 cm er af snijden en er opnieuw op monteren.

Dan kan de wet van de communicerende vaten zijn werk niet doen, door valse lucht.

Even voor de duidelijkheid, met een goed werkende fan en koelsysteem hoort hij niet ( ver ) boven het midden uit te komen.

Wat je positie in de file oid ook is.

Ik ben mijn motor met Moto Gymkhana echt af aan het raggen op lage snelheid waarbij de fan bijna continu moet bijkoelen.

Maar zelfs met 30°C hartje zomer komt hij niet boven het midden.

Ook met alleen stationair draaien niet.

Toen mijn fan stuk/slecht werkend was liep hij wel gelijk op naar max, ook in de file enz.

Dacht dat het zo hoorde.

Maar heb op die manier ook met gymkhana oefenen mijn niet al te beste radiateur met verstopte expansievat leiding opgeblazen met een natte parkeerplek als gevolg. :P

ik zou eerst deze is goed schoonmaken (het is jou Radiateur) uit vergroot. het net als met remmen men doet er wat aan als het niet meer goed doet. jammer Preventief onderhoud heet dat.

20170329_133310.jpg.5e6246985c945ed1fb02e66a5db2219b.jpg

radiator schoonmaken (dusty) dat ontvet en maakt schoon wel goed afspoelen met water. warmdraaien kijken wanneer de fan aanslaat. lamellen recht zetten. (met lucht doorblazen)

Hoi Fred , een groentje hier , hoe vaak ongeveer per jaar moet je dit doen om ellende te voorkomen bij bijna dagelijks gebruik ?

Mara motormuis

rij je winter en zomer dan neem veel straat vuil op, Dus gewoon afspoelen met lauw water, niet met hoge druk en ook de water slang er niet te dicht er op houden.

gebruik wel eens dusty ligt in spuiten en daarna goed afspoelen het water komt bruin tot zwart af.en hij is weer schoon.Maar pas op oude radiateurs die kunnen zeer bros zijn.

dus het ligt aan gebruik van je motor.bij veel slecht weer veel vuil, bij mooi weer minder enz.

hier wat info

http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Koelsysteem/Koelsysteem.htm

Mijn vermoeden is het overloopslangetje expansievat verweerd oftewel stuk. Bij overdruk druk in het systeem wel vloeistof terug naar het expansievat, maar bij afkoelen systeem niet terug naar de radiateur. Of een koelvloeistof lekkage!!!!