Jump to content

Vraagje: Doen jullie aan gehoorbescherming tijdens het motorrijden? Wel of geen oordopjes of otoplastieken?

Als we motorrijden dan dragen we een helm want in je hoofd zitten tamelijk kwetsbare en onvervangbare onderdelen . We dragen beschermende kleding met protectoren om ons te beschermen tegen een onbedoelde confrontatie met het wegdek of andere obstakels. Daarom dragen we ook handschoenen en laarzen die minstens onze enkels beschermen.

Zelf draag ik bij elke rit otoplastieken ook al heb ik een stille Schubert helm.

Of ben ik weer de overbezorgde tuthola die echt altijd een olifant van een mug maakt?

• Replies 136
  • Views 8.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

Ik gebruik weleens doppen op lange ritten op de snelweg.

Niet echt nodig vind ik maar net even wat comfortabeler bij hoge snelheden.

Groeten,

WillemB

Altijd doppen, lange ritten de, beveiliger, oortjes met geluid. Advies is ook ga nooit zonder, wind geruis is killing voor je oren

vanaf de beldoos

Meriam en ik dragen altijd onze oordoppen, zelfs op hele korte ritjes gaan ze er in.

Vinden het zo vervelend om in de herrie te rijden, daarom zal er ook nooit een motor komen bij ons die veel lawaai maakt...... electrisch..... dat gaat me dan weer net te ver.:biker:

Altijd op maat gemaakte optoplastieken. Ook op korte stukken met mijn Schubert helm.

Gaat niet om het geluid van de motor, de wind is funest.

En het het helpt als je een vader hebt die redelijk doof is geworden door te werken zonder oorbescherming.

Altijd met oordoppen. Op maat gemaakt. Zoals Rimco al opmerkt, is het gesuis van de wind de grote boosdoener. Je merkt er niets van tot het te laat is. Beschadiging aan het gehoor is onherstelbaar. Je investeert dus om later ook nog te kunnen horen!!

Aanstaande vrijdag hebben we een soort van tupperware party, maar dan met oordoppen, op de maandelijkse bijeenkomst van onze motorclub. Heel gezellig!!

Heb wel eens ritten gehad zonder oordoppen en ben na een lange tijd met een piep in de oren aangekomen. Moet zeggen dat het wel autobaan rijden was met ook een slechtere helm. Maar alleen dat was al niet prettig. Korte stukjes of geen autobaan, dan vind ik het niet zo vervelend zonder. Maar ja, als je weet wanneer je ze nodig hebt/ had... ben je niet al te laat?
  • Administrators

Door vele tientallen, wellicht honderden hard rock & heavy metal concerten in binnen- en buitenland ben ik sowieso al voorzien van een stevige en permanente piep in de oortjes. De vliegerarts meldde me jaren geleden al dat als ik ooit m'n kleinkinderen zou willen horen ik rap met die ongein moest ophouden en even rap aan de gehoorbeschermers zou moeten . .

Dus gebruik ik in de kist altijd noise cancelling headsets (die maken antigeluid, waardoor het erg stil lijkt te worden), en op de motor onder de fluisterstille Schubert C3 Pro immer op maat gemaakte otoplastiekjes. En dan nog is de piep na een lange rit duidelijk erger . . Once it's gone, it ain't comin' back!

De laatste 10 jaar oordoppen, voorheen niet en heb dus gehoorbeschadiging niet alleen van motorrijden maar ook altijd even snel wat doen met slijptol, cirkelzaag of boormachine. :Banghead:

En om erger verder te voorkomen nu altijd gehoorbescherming.

Alleen op lange ritten. (Maar dat is niet goed ik weet het)

"Of ben ik weer de overbezorgde tuthola die echt altijd een olifant van een mug maakt?"

Zeker niet Ieniemienie, je bent zelfs heel verstandig!

Ik rijd altijd met op maat gemaakte otoplastieken. Heb in het verleden jarenlang beroepsmatig (notabene!) zonder bescherming gereden en daaraan verlies van hoge tonen en vermoedelijk ook de tinitus waar ik last van heb, overgehouden!

Heb een C3, waarvan ik wilde dat ik hem nooit gezien had, ik vind het in mijn geval een lawaaibak (!), daarom altijd de otoplastieken in.

Verloren gehoor krijg je nooit terug!

Voor de mensen die geen op maat willen of niet vaak rijden, die van Hans anders zijn goed en niet duur, 17.50, setje, filter kan er uit om schoon te maken. Voor de mensen die ze er wel in krijgen maar moeilijk er weer uit na het rijden, maak een stropje van een stukje Flos draad en doe dit om de achterste ribbel, heb je een trek touwtje waar je geen last van hebt

vanaf de beldoos

Altijd met oordoppen in, lange of korte ritten, maakt niet uit. Als ik ze per ongeluk vergeet, even stoppen, ff op mezelf schelde en ze alsnog indoen.

Op maat gemaakt, nu bezig met het derde paar. Daarvoor met van die standaard dingen, maar op maat gemaakt is toch beter.

Wim

• Author

Oeps @Raaipan, inderdaad. Een persoonlijk beschermingsmiddel. Dank je wel voor de toelichting. Ik ging ervan uit dat iedereen de term kende. Ik heb geleerd dat de Persoonlijke Beschermings Middelen pas ingezet worden als overige veiligheidsmaatregelen niet mogelijk zijn. Je gehoor beschermen tegen het geruis van de rijwind is op een motorfiets niet op een andere manier te bereiken dan een PBM te gebruiken. Ook niet met een helm (wat ook weer een PBM is Wacko).

Ik hoop eigenlijk dat er tegenwoordig bij de rijlessen aandacht aan besteed wordt.

Zoals ik al schreef heb ik otoplastieken. En als ze niet meer passen ga ik zeker weer nieuwe aan laten meten. Het is ook lekker op het werk om ze in te doen als ik me wil concentreren (ik zit op kantoor). En voor 's nachts heb ik andere aan laten meten om beter te slapen. Maar die wil ik niet op de motor in doen omdat ik dan bang ben dat ik teveel geluiden ga missen (ze dempen zo'n 30 dB). Enige nadeel vind ik wel dat door de otoplastieken je oorsmeer dieper je gehoorgang wordt ingeduwd en je dan weer je oren uit moet laten spuiten. Of weten jullie daar wat voor/tegen?

Trouwens wel top dat er veel gebruik gemaakt wordt van gehoorbescherming Good

Ik heb dat eigenlijk nooit nodig gevonden op de motor. Het was pas op de PAN dat ik last kreeg van de wind... Gelukkig had ik al op maat gemaakte oordopjes om te muziek te maken met mijn rockband, dus die komen nu goed van pas op de PAN... als ik ze niet vergeet in de doen, zoals op weg naar Teteringen ;-).

Pbm ,

is niet alleen gehoorbescherming.

Het is een algemene term voor beschermingsmaterialen.

Dat zijn evengoed werkschoenen met een zool die bestand is tegen oliën , benzine , zuren , ....en met een stalen tip erin.

Werkhandschoenen , een veiligheidshelm/ pet , veiligheidsbril en daar zijn dan ook nog verschillende soorten in enz... .