Jump to content

Hallo allemaal,

Zoals ik al aangegeven heb in mijn voorstel rondje, heb ik een ST1100 die uit Engeland komt.

De cockpit/dashboard geeft miles aan i.p.v. km/uur. Op zich geen probleem natuurlijk, maar het aflezen van de snelheid in km/uur is toch wat lastig, zeker als het donker is.

Ik wil de cockpit vervangen door een 'NL versie'.

Heb inmiddels een andere cockpit binnen, en vroeg mij af of ik bij het vervangen nog rekening moet houden met bepaalde zaken.

Alvast bedankt.

Featured Replies

• Administrators
't Is behoorlijk Plug & Play allemaal. Wellicht is het wél verstandig om even uit te vissen of dit juridische implicaties heeft: de tellerstand van je nieuwe cockpit zal niet dezelfde zijn als van je oude. De regelgeving hierin is recentelijk veranderd, waardoor het verzetten van kilometertellers strikt aan daartoe geautoriseerde bedrijven is voorbehouden . .

Wat @Nosegear schrijft klopt, maar kan je niet alleen de tellerplaten uitwisselen dan om problemen te voorkomen?

Dat heb ik bij mijn 1300 ook gedaan, maar weet niet zeker of dit bij een 1100 ook kan.

Misschien dat 1100 kenners hier ervaring mee hebben.

• Author
Net even met de RDW gebeld, en kan zonder meer de cockpit vervangen. Ze adviseren wel dat je de RDW een melding doet van de wijziging, met daarbij een foto van de stand van het aantal mijlen, en een foto van de 'nieuwe' km stand. Zij voegen dit dan toe aan het dossier van de motor, zodat er later geen 'discussie' ontstaat over een afwijkende km stand.

Dan jou je dus van tevoren de huidige stand in mijlen kunnen omrekenen naar kilometers, en de 'nieuwe' km-teller hierop instellen. En daarvan dan de fotootjes inleveren.

Transparant voor iedereen.

Groets, Hans

Gewoon aanwijzingen van RDW opvolgen. Krijg je geen gezeur. Ik 'meen' me een (onterecht en onjuist) artikel hierover te herinneren dat op dit mooie forum nogal wat reacties teweeg bracht.:D

Dit gaat toch veel te ver met die regeltjes?

Allemaal om fraude te voorkomen, wat je niet kan voorkomen.

Of dit wenselijk is, is 2.

Maar goed, voor ik hier weer wat neerzet dat weer doorgezet wordt naar van Lent......het mag niet!

Je gaat de gevangenis is!

Als je doet wat het RDW aangeeft, dus mèt foto's, is het dus geheel om het even welke kmstand de nieuwe cockpit aangeeft. Die zou je dus idd vooraf gewoon gelijk kunnen zetten met het aantal gereden miles omgerekend naar km's van de originele cockpit.

Dit wordt dan gewoon ook zo door hen vastgelegd, niks aan het handje.

Het wordt pas strafbaar als je het doet met het oogmerk om te doen voorkomen dat je voertuig een lagere km stand heeft als in de werkelijkheid. Als je dit open en transparant doet is er niets aan de hand. Betrek je het RDW erin is dat nog beter (niet verplicht) en gelijk officieel vastgelegd.

Zou anders lekker worden; Teller stuk dus niet vervangen omdat anders.......??!

En dan voldoet je voertuig niet meer aan de eisen dus mag je er niet meer mee rijden?!

Dat zou dus betekenen dat als je teller stuk is, je voertuig als afgeschreven zou kunnen worden beschouwd...

Gelukkig ligt het allemaal iets genuanceerder.

Yvo, alleen bevoegde bedrijven mogen de teller veranderen/verwisselen.

Gaat nergens over.

Ik zou gewoon de teller in km omzetten, zodat alles toch klopt.

Dennis de teller van een 1100 kun je niet in km omzetten

Oh jawel. Andere tellerplaat erop en de stand omrekenen naar km's en deze dan op de teller aanpassen. Natuurlijk doe je dit niet zelf, want dat is fraude.

@Dennis,

Voor de snelheidsmeter zul je gelijk hebben: andere tellerplaat met km/u verdeling erop en het zal wel werken. Er vanuitgaande dat de 'meteruitslag' bij een bepaalde snelheid voor een m/u en km/u meter gelijk is.

Voor de afstandsmeter ligt het anders. De meter die in mijlen telt, draait 1,6x zo langzaam als een meter die in kilometers telt. Hier helpt het vervangen van de tellerplaat dus niet en moet je een ander tellermechaniek hebben.

Groets, Hans

Ge komt gewoon naar Belgie net over de streep draait de KM teller terug en klaar,,, hier is daar geen gezeik rond hoor,,, als ik de Kms terug draai op mijn auto dan krijg ik een opmerking op de keuring want die houden dat allemaal in de gaten maar meer kunnen die ook niet doen....
Yvo, alleen bevoegde bedrijven mogen de teller veranderen/verwisselen.

En dat staat waar?? Nog niet erg lang geleden zelf teller gewisseld van de auto van mijn wederhelft en RDW heeft dit keurig aangepast hoor.

Van Lent.... da's toch die vent die zomaar van alles roept .... zonder eerst onderzoek te doen...

Uiteindelijk doet ie dat dan en hangt er een verhaaltje bij op ....

Heb je het verhaal van Van lent niet gevolgd?

Die heeft dat aangegeven en is ook bevestigd op dit forum

Dus dan is het zo....?? Maar wel gevolgd maar niet zo gelezen. Niet zo op mij overgekomen iig. En mijn ervaring bewijst toch iets anders.... dusssssss....[emoji4]

Ik hoef helemaal niks...... Zij zijn zelf verantwoordelijk voor hetgeen zij doen. Niet ik.

Ik heb het gedaan en RDW heeft meegewerkt. Zal mij een biet zijn of die persoon zich vergist heeft of anders wat.

Mijn doel is bereikt[emoji38]

Overigens ging het erom of het door een erkende hersteller moest gebeuren ja dan nee. En dat staat ook hier nog nergens. Als je maar met bewijsstukken kan aantonen dat het is zoals 'jij' beweert....[emoji6] En er staat zelfs nergens, dat je dit verzoek moet doen alvorens je tot herstel over gaat. Het verzoek moet je idd doen, maar dat mag ook achteraf, als je maar kan aantonen hoe, wat, waar en waarom.

Dus misschien nog niet eens zo vreemd dathet RDW in mijn geval gewoon medewerking heeft verleent....[emoji1]

Edited by Mikey