Jump to content

Featured Replies

heeft de pan deze winter div maanden stil gestaan, dus oude benzine- dat kan de oorzaak zijn -een brandstofsysteem reiniger toevoegen op een volle tank.
  • Author
deze winter de cabarateurs er af gehaald i.v.m benzine lekkage en deze weg gebracht na motor zaak wel duur toen later de weer op gezet en vorige week proef gereden vandaag alsnog even langs motorzaak en verhaal verteld en ook dat ik zelf dacht dat het aan de afstelling licht dus hij motor ,starten en beetje vloeistof gespoten bij uitlaatpoort van cilinder bleek dat een cilinder niet werkte,bleek een boutie kapot te zijn hij was gewoon pik zwart ik zei dus die zitten er nog maar paar maand in ook nog geen goedkope dus hij een andere in hij liep weer wat hij eerst ook wel deed weer gereden autobaan goed en weer langzaam rijden en ja hoor houd weer in en sloeg zelf paar keer af ,heeft dit niks te maken met afstelling van cabs hoop dat ik hem volgende week zaterdag weer heel heb i.v.m. t.d.t dag in tetterringen .wat kan ik hier aan doen? waar moet ik na kijken
  • Author
Volgens mij wel zijn goed vast gedraaid de carbs Hoe kan ik dat het beste controleren als hij valse lucht zou krijgen moet die toch ploffen als ik meer gas geef als ik choke gebruikt gaat die heel gauw na 1500 toeren

te zwart zou ik zeggen te rijk afgesteld geen goede verbranding dus. carbs opnieuw afstellen. en alles weer na kijken.

bougies de bobine enz

hier onder wat tips

Bougies lezen

Omdat bougies letterlijk hun werk doen in het hart van de verbranding en omdat ze dank zij hun warmtegraad min of meer "geijkt" zijn, kunnen ze uitstekend als meetinstrument gebruikt worden. Dat doen monteurs dan ook met liefde. Goede "bougielezers" kunnen aan de kleur en de aanslag van een gebruikte bougie verbluffend veel zien over het functioneren van de motor. Als de motor goed is afgesteld, is de isolator neus licht bedekt met een grijs bruine aanslag en zijn de elektrode niet abnormaal verbrand. Zijn de elektroden aangetast, of is er zware aanslag zichtbaar, dan kan dat bij een tweetakt motor wijzen op een te rijk afgestelde oliepomp en bij een viertakt op overmatige bovensmering.

Is de isolatorneus bedekt met een roetige droge aanslag, dan kan het benzine/lucht-mengsel te rijk zijn, de choke blijven hangen of het luchtfilter verstopt zijn. Is de neus wit en is er weinig aanslag op de neus zichtbaar dan kan dit duiden op een verkeerd staande ontsteking.

Koolafzetting:

Een zwarte, met droge roet bedekte neus wijst op koolafzetting. De oorzaak kan zijn: Te rijk mengsel, defecte of te veel gebruikte choke, olie in de verbrandingskamer of een te "koude" bougie.

Olie-afzetting:

Als de bougie in plaats van zwart droog, zwart en "nat" is dan wijst dit op olieafzetting, dit is meestal niet best, de motor verbruikt nu ook duidelijk olie en moet gerepareerd worden.

Oververhitting:

Indien de neus een geglazuurd glimmend uiterlijk heeft, of als er zich "blaren" hebben gevormd, dan wijst dit op oververhitting en dit kan op de lange duur het smelten van de bougie tot gevolg hebben. Oorzaken kunnen zijn, een te arm mengsel, een te vroege ontsteking of te weinig koeling van de motor.

Detonatie

Een gescheurde isolatorkern wijst op detonatie of pingelen. Dit word veroorzaakt door een te laag octaangehalte in de benzine of een te arm mengsel, een lek in het inlaatspruitstuk of een te heet inlaatspruitstuk. Pingelen heeft ernstige gevolgen voor de motor.

Reinigen

Vete bougies moeten worden gereinigd met een oplosmiddel zoals benzine of petroleum en een stijve borstel. Bougies bedekt met een harde afzetting kunnen het beste worden gereinigd door ze een nacht in azijn te laten liggen. Dan word de aanslag een stuk zachter en kan verwijderd worden. Krijgt men de bougie niet schoon vervang ze dan door nieuwe

Volgens mij wel zijn goed vast gedraaid de carbs Hoe kan ik dat het beste controleren als hij valse lucht zou krijgen moet die toch ploffen als ik meer gas geef als ik choke gebruikt gaat die heel gauw na 1500 toeren

Dit je je checken door met bv remreiniger op de rubbers te spuiten.

Als het toerental omhoog gaat, zit er een lek.

P.s. Zijn je carbs wel getuned?

je schrijft ; bij optrekken stottert hij

carburatie nakijken , omdat de carburatie eraf is geweest blijft er vermoedelijk een vlotter hangen . of vuil in bepaalde carb

echt vuile carb krijg je alleen zuiver met ze eraf te halen , en bv ultrasonisch te reinigen .