Jump to content

hallo

ik heb het linker klepdeksel eraf gehaald om eventueel de klepspeling te controleren.

nu zie ik aan de binnenkant van het deksel, bruin plakkerige "olie" ??

nu kan ik mis zijn, maar dat zou toch zeer proper moet zijn, althans niet plakkerig.

heeft dit iets te maken met het verkeerd staan van de kleppen of

komt dit dat de motor een lange tijd niet heeft gedraaid?

alvast bedankt om mee te denken.

Featured Replies

Het kan ook zijn dat er een vorige keer bij het openhaard of vervangen een soort vloeibare pakking is gebruikt. Het is zo lastig oordelen wat je bedoeld met iets plakkerige, misschien olie, maar het kan meerdere oorzaken hebben.

Beste

Dat is inderdaad de normale verkleuring en eigenschap die optreedt door de olie,

Het heeft niets van doen met de klepspeling of enig ander probleem maar komt voort uit het constant opwarmen en afkoelen van de motor alsmede het opnemen van de interne vervuiling die vrijkomt bij de verbranding en wrijving (slijtage)

Lange stilstand met de oude olie is niet bevorderlijk omdat de verbrandingsresten zich uiteindelijk in de olie gaan verzamelen alsmede condens

De smeer interval hangt overigens niet zozeer af van de kwaliteit olie maar meer van het oliefilter

want dat wordt niet groter .

Maar als de motorfiets langere tijd niet gebruikt wordt kun je het beste de motorolie aftappen al dan niet met een engine flush(forté) en verse motorolie gebruiken

• Author

hallo

bedankt voor jullie reactie's

klepspeling gecontroleerd, en zoals al veel aangegeven staan deze goed.

ik zal er nieuwe olie in gooien en een flesje " Liqui Moly 1011" erbij doen.

dat zal alles wel schoon krijgen verwacht ik.

Merci

• Author

OH en eefje, er is wel gebruik gemaakt van vloeibare pakking, maar dit zit allen op de plek van de halve maantjes .

M

Verkeerde olie in gezeten en deze is goed heet geweest olie vervangen en filter ook met goede kwalitijds olie en +\_ 1500 km mee rond tuffen daar na weer vervangen en alles is weer netjes schoon

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Black Sludge.

Als je het heel erg bont maakt krijg je dit, dat zal het wel niet wezen.(olie verversen gewoon 1x per jaar)

De carter ontluchting die een slechte werking heeft, dat is de grootste boosdoener voor de Black Sludge.

how-to-olie-verversen.jpg.5983c8c89de3b11058428977f7e86212.jpg

Edited by Freddy S

"'ik zal er nieuwe olie in gooien en een flesje " Liqui Moly 1011" erbij doen.

dat zal alles wel schoon krijgen verwacht ik."'

Dit product gaat niets aan jouw probleem doen (voor zover je het overigens een probleem is:Shrug:)

De enige juiste werkwijze is een engine flush additief gebruiken voordat je de motorolie plus filter wissel doet.

Volg het gebruiksvoorschrift en vul daarna weer volgens voorschrift het carter af,

en daar zou ik een Full synth 10 w 50 of 10 w 60 gebruiken zonder enig additief toegevoegd als er verder geen problemen zijn.

het kost allemaal al genoeg..:vroem:

Er is zeker een probleem, hij heeft te weinig onderhoud gehad in zijn motorleven.

Als ik een auto of motor koop en ik draai de vuldop eraf en ik zie dit, dan laat ik hem staan....zegt namelijk alles over hoe ie onderhouden is.

Mijn 1300 is bijna 15 met nu 87K op de teller en die lijkt wel nieuw onder het kleppendeksel.

Het is dus te makkelijk om te zeggen dat er niets aan de hand is, hetgeen op het kleppendeksel zit, zit ook in de rest van het blok om nog maar te zwijgen over overmatige slijtage door niet of veel te laat olie wisselen.

Er zal niet direct iets aan de hand zijn, maar probleemloos de 3 ton aantikken zal er niet meer bij zijn.

beste,

Zonder verdere fysieke inspectie naar de technische staat (lees slijtage) is het onmogelijk om vast te stelen of er sprake is van onvoldoende onderhoud.

De verkleuring kan ook een gevolg zijn van andere factoren (misschien wel externe additieven?)

Enkel op basis van deze summiere info conclusie trekken is in mijn optiek dus erg voorbarig.

Een oliemonster analyse vertelt mij dan veel meer

Ik ben wel voorstander om een soort van nul beurt te doen als ik geen geschiedenis ken.

maar nogmaals enkel iets baseren op verkleuring gaat mij te ver.

mvg waffie

Het is een duidelijke indicatie van het gebrek aan onderhoud, ben het vaak genoeg tegengekomen.

Bij warmlopers wil je het ook nog wel eens tegenkomen maar dan is er vaak meer aan de hand en dus ook meer schade.

• Author

ik zat zelf inderdaad ook al te denken om eerst een additieve erbij te doen, dan een aantal KM gaan rijden, om dan nieuwe olie en filter te erbij te doen.

aan de andere kant, nieuwe olie en filter is nou ook weer niet het einde van de wereld qua geld, zeker niet met Louis in Aachen in de buurt.

ik had beter een foto genomen van het euvel, echter de deksels zitten er al weer op.

greets marcel

• Author

even de beschrijving gelezen van de Flush

Laat de motor opwarmen tot werktemperatuur en zet de motor vervolgens af. Giet de Engine Flush in het carter en start nogmaals de motor. Laat de motor minimaal 5 minuten draaien. Voor een optimaal resultaat dient de motor 15 minuten stationair te draaien. Ververs de motorolie met een door de OEM aanbevolen product.

dus vergeet het stukje wat ik schrijf ober stukske rijden...

Ik gebruik engine flush Forté en bij deze moet je de motor ca 1 uur laten draaien en de toeren niet boven de 3000-4000 laten komen

tussen door wel de motorfiets soms op deze toeren brengen (een stoot gas geven dus)

aanvulling: niet mee gaan rijden

Daarna alles aftappen(zo dun als water) en verse olie met olie filter erop

er zijn meerdere fabrikanten met dergelijke producten echter daar heb ik geen ervaring mee,

ik gebruik uitsluitend het pro spul

Edited by waffie

En heel erg belangrijk, ga niet rijden met dit Flush middel, de smerende/ geleidende werking is hier door sterk verminderd en loopt je sterke kans op schade.

Gewoon gebruiken als voorgeschreven toevoegen bij d olie en ca 20 minuten warm laten draaien stationair, aftappen, goed uit laten lekken. En nieuwe olie plus olie filter.

• 2 weeks later...
  • Author

alez gisteren de flush en de nieuwe olie erin gedaan.

het zal zijn werk wel hebben gedaan zeker.

greets Marcel:Waiting: