Jump to content
Gisteren nieuwe remblokken besteld. Vandaag binnen gekomen. Uiteraard gelijk gemonteerd. Nu het probleem van een klemmende remzuiger, waardoor de rem niet goed loskomt. Dus morgen remmenreiniger halen en het hele gebeuren nog maar een keer uit elkaar halen. Nieuwe remblokken was wel dringend nodig, aangezien de oude vrijwel kaal waren.

Featured Replies

Komt doordat de zuiger bij de versleten blokken ver naar buiten is gekomen en vuil is geworden of misschien wel geoxideerd is. Remedie: blokken eruit, zuiger met het rempedaal zo ver mogelijk naar buiten drukken (niet te ver anders valt 'ie eruit en ben je al je oilie kwijt) en goed schoonmaken.
  • Author

Dat wil ik inderdaad zo gaan doen. Eerst even de dakdoorvoer van de schoorsteen opnieuw vastzetten. Er kwam water naar binnen.

Ik wil de oude blokken er terug in zetten. Zo weet ik zeker dat de zuigers er niet uitdonderen. Gisteren al remmenreiniger gehaald, dus nu moet het lukken.

Zo doe ik het.

Nadat de zuigers proper gemaakt zijn, het bekende remmenvet er aan, dan induwen en het overtollige vet verwijderen.IMG_2108.JPG.f93d4e0ee0e00fd84b2f5655e4b0a7c8.JPG Natuurlijk de geleiders niet vergeten in te vetten.

IMG_2109.JPG.a035ecd62924f6e214d868a629189ac1.JPG

En dan mag je het asje invetten waarmee de remblokken op zijn plaats gehouden worden.

Je kan er ook kopervet voor gebruiken.

IMG_2110.JPG.0ad7578b59dcacebabe8ef9bdacaf1a4.JPG

Edited by marc pan

Als de zuigers niet al te vies zijn gebruik ik altijd een nylon kous gedrenkt in remolie. Strak erom heen (rondje maken) en heen/weer 'schuren'. Werkt perfect.

Nylonkous krast nl. niet maar verwijdert wel de aanslag/vuiligheid.

Met water en sopje ook ideaal voor het verwijderen van vliegjes op je kuipwerk!.

groet,

• Author
Bedankt voor al het advies. Inmiddels is het gelukt en staan er weer kilometers bij. En hij remt ook uitstekend. Op naar de volgende klus. De speling in het balhoofdlager er uit halen.

Als die nog nooit vervangen zijn dan word dat meestal vernieuwen en dan kun je het beste conische lagers nemen.

Standaard word er van af de fabriek kogellagers geplaatst en die speling stel je er niet uit.

Succes.

@mustang, denk dat corrosie wel meevalt. Maak ze op deze manier schoon, droogmaken en dan vet er tegenaan. Zuigertjes (en de rest ook) worden natter in de regen rijden dan van mijn schoonmaken. ;)

groet,