Jump to content

Nieuw project, carburateur balanceer apparaat

Hoi, ik dacht, laat ik de voorpret vergroten en alvast een leuk project je bedenken voor als ik straks een eigen motor heb.

Ik heb op AliExpress voor een paar tientjes vier MAP sensoren besteld. Meten luchtdruk, beginnend bij heel veel vacuüm tot aan zeeniveau. Samen met een Arduino en een LCD schermpje, een batterij en nog wat zooi wil ik mijn eigen balanceer apparaatje maken.

Ik heb wel een aardig idee hoe ik het voor me zie. Vier lange analoge balken die automatisch inzoomen naar mate de carbs dichter bij elkaar komen. Dan kun je in 1 oogopslag alles overzien en ook nauwkeurig werken. Daarnaast eventueel een digitale weergave. De demping zal ik in de praktijk moeten afstemmen.

Heeft iemand nog tips voor handige functies die niet mogen ontbreken?

• Replies 96
  • Views 11.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted Images

Featured Replies

• Administrators

Handige functies, zegt-ie . . Rolleyes Off the top of my head:

• Een peak hold op het display (paar seconden lang blijft het vorige balkje ook nog in beeld zodat jet het verschil kunt zien)?
  • Type presets? Je voert het exacte type in en de display toont de ideale waardes?
  • Een snapshot vooraf - achteraf zodat je de beginwaarden en de eindwaarden kunt vergelijken?
  • Wellicht zelfs een logbook? Kenteken invoeren en vooraf / achteraf waardes opslaan, terugzien wanneer welke fiets voor het laatst onder handen is genomen?

Leuk project.

Ga het hier volgen.

Let wel; je apparatuur kan nog zo precies zijn.

De afstelling nauwkeurigheid is afhankelijk van de spullen op je motor met bijbehorende spelingen.

Ik verwacht dat je problemen krijgt met de sampling van de sensoren omdat het drukgolfjes zijn die je meet. Maar mogelijk ben je hier al op bedacht.

In ieder geval blijf ik je mooie idee volgen. Veel succes.

• Author
Henny, deze sensoren worden ook door het motor management gebruikt bij injectie motoren. Ik heb nog wel snellere samplers liggen als de Arduino niet voldoet. Maar ik zal het signaal wel moeten oppoetsen.
  • Author
Als het werkt zal ik het goed documenteren zodat anderen er ook een kunnen maken. Uiteraard wil ik hem dan wel komen demonstreren cq aan deze of gene meegeven om uit te proberen als ik zelf niet kan.

Het idee is goed, de meeste aan of opmerkingen zijn al geplaatst. Zelf ben ik in het bezit van de Profsync, Door omstandigheden zijn die mannen er mee gestopt, iets met 2 Kapteinen op 1 schip of zo. Wel jammer, het is toch wel een gat in de markt om dit soort apparaat betaalbaar op de markt te brengen.

de Profsync werk met software op de PC. Als je dat ook gaat doen, dan zou draadloos een hele mooie optie zijn. Maar ik lees dat je het compact wilt houden. Een aanboordplug voor 12 V of een eigen accu zou ook mooi zijn.

Bij de profsync kan je bv de gegevens opslaan, voor en na.

Succes met het bouwen.

Schermafdruk2015-04-0316_54_51.png.4bdeaa22cec274ec9b6d3fb657294149.png

• Author
Mooi zeg! Ik zal het idee van zo'n mooie grafiek om te analyseren meenemen. Een plaatje zegt meer als duizend woorden tenslotte. Ik heb zelf veel spul liggen en zou dit wel kunnen maken, maar ik begin graag klein en breid het dan liever stapsgewijs uit. Dan heb je tenminste al snel iets wat werkt, in plaats van een eeuwig durende belofte die misschien alsnog strandt op tijd en energie.

Leuk project @DennisMe!

'k Heb zelf al e.e.a. geknutseld met Arduino/Digispark, maar nog niet met druksensoren.

Dus ik ben wel benieuwd naar meer details - en wil evt. ook verder meedenken.

Succes ermee!

Groets, Hans

• Author

Het kan even duren voor de sensoren binnen zijn. Dan zet ik de ideeen op een rij en kijk ik hoe ik het wil gaan aanpakken, en welke processor cq dev board daar dan weer bij past.

Het makkelijkste is een simpele arduino mega kloon van een paar euro. Wellicht dat mijn eerste experimenten daar mee werken omdat dat zo makkelijk vanuit de luie stoel kan.

• 2 weeks later...
Mooi zeg! Ik zal het idee van zo'n mooie grafiek om te analyseren meenemen. Een plaatje zegt meer als duizend woorden tenslotte.

Ik zou het zaterdag kunnen meenemen als je dat leuk zou vinden. Wellicht ook werkend op een Pan te laten zien.

• 3 weeks later...

Hallo DennisMe,

Heb je de sensoren al mogen ontvangen en/of al vorderingen gemaakt met de software ?

Of komt het er niet meer van nu het weer, weer beter wordt ? (bekend probleem)

Ik ben zeer benieuwd, omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat de mijne aan de "monitor" moet.

De motor loopt niet zo mooi meer rond als die gedaan heeft, en pakt het gas ook niet lekker op vanuit een laag toerental.

Gr,

Henny.

• Author
Ja, de sensoren zijn binnen. Een eerste hardware ontwerp heb ik ook al. Een tweede variant wil ik ook proberen. Ik kan het ontwerp pas afmaken als ik het op mijn eigen Pan kan testen. Ik ben praktisch ingesteld, je kunt nog zo veel aan zo'n ontwerp rekenen, de praktijk is toch altijd net even anders... Het zal dus nog wel even duren.

High Tech versus old school.

Deze heb ik zelf gemaakt. Heb eerst gesynchroniseerd met een geleende Carbtune Pro en daarna deze eraan gehangen. Geen afwijkingen, dus het werkt. Kostte iets van 10,- euries voor de slangetjes en verbindingsstukjes.

• Moderators

Ik heb dit gedaan met mijn vorige motor de fj1200 stond toen ook een topic over het werkt wel maar was in mijn geval niet zo precies als de carbtune.

En ik had die T stukjes er niet in misschien maakt dat wel het verschil

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

• Author

Die truuk met de vier slangetjes ken ik wel. Is zeker de goedkoopste oplossing, maar ik vind het knutselen zo leuk..

Carb_balancer_schem.png.b72c5f206cc2c93b10f6775fed103568.png

Dit is mijn eerste ongeteste ontwerp. Voor deze keer wilde ik eens iets anders uit proberen, dat is de Fritzing software. Het was evene wennen en ik had geen zin om custom componenten te tekenen. Vandaar de foute labels op de MAP sensoren. EEPROM en RAM zijn optioneel maar ik begin er mee om opties te hebben. Meer mogelijkheden voor het analyseren van data etc. De LCD wordt aangestuurd via SPI om pinnetjes te sparen op de chip. Die kunnen dan weer gebruikt worden voor helderheid en contrast, knoppen e.d.