Jump to content

Ik heb op mijn ST1300 nieuwe remschijven, nieuwe originele remblokken aan de voorzijde gemonteerd.

Alles natuurlijk netjes schoongemaakt, zuigers lopen mooi soepel.

Nieuwe remvloeistof voor en achter.

En nu komt het. Ik vond de remhendel te sponzig aanvoelen. Dus lucht? Diverse keren ontlucht op alle mogelijke manieren. Geen verschil.

Mastercilinder uit elkaar gehaald en vervangen voor originele onderdelen.

Dat scheelde al een hoop remdruk.

Maar toch, de remhendel komt niet op één punt mooi strak te staan. Alsof er wat lucht in blijft zitten.

Als laatste met de rechterhand een remklauw vast gepakt en ondertussen de remhendel ingedrukt. En tien voelde ik het. Er zit een beweging in de remklauw naar buiten toe. De zuigers drukken tegen de remblokken en vervolgens zet de remklauw wat uit. Alsof de klauw niet stevig genoeg is. Dat is dus steeds dat laatste stukje speling wat ik voel.

Heel verhaal, maar ik vind het wel raar. Klinkt iemand dit bekend?

Featured Replies

• Author

Ja hetzelfde. Echter met aftermarket blokjes en versleten remschijven.

En de mastercilinder was aan vervanging toe.

Ik heb alle lucht eruit.

Wat ik bedoel is de speling op de remklauwen. Bij het indrukken van de remhendel zie je de beweging in de remklauwen zelf, dus naar buiten toe.

Alsof de twee helften niet goed vast zitten. Daar is natuurlijk geen sprake van.

Het laatste stukje speling wat ik voel in de remhendel is dus blijkbaar het uitzetten van de remklauw.

Vandaar mijn vraag is dit normaal? Hebben jullie dat ook?

Ik heb hier nog drie motoren staan, en als ik die remhendel aantrek dan stopt die op een gegeven moment en krijg je niet verder.

• Moderators

Wat jij voelt is gewoon heel normaal hoor, de remtang heeft zuigers aan een zijde en die kracht wordt overgebracht naar de andere zijde met glijpennen, als die pennen helemaal nieuw zijn heb je bijna geen speling, maar de meeste mensen vergeten die te smeren en dan kun je het zelf verder wel invullen.

Overigens, als je dit soort vragen hebt over remmen, dan heb je duidelijk zelf niet genoeg technische kennis om er aan te werken want dan zou je dat weten. Lees het laatste stukje in mijn "how- to" maar eens en stel jezelf dan even een paar vragen......

Ik vond het ontluchten van de proportionele klep achter het rechter middenkuipdeel altijd een k*t karweitje. Kreeg 'm nooit in één keer ontlucht. Had altijd meerdere pogingen nodig om 'm volledig luchtvrij te krijgen. Maakte wel het verschil tussen een 'beetje sponzig' en een 'hard' remhendel.

Wat je ook niet moet doen is de fles met remvloeistof schudden. Daardoor krijg je kleine luchtbelletjes in de fles die je vervolgens weer in je systeem krijgt.

• Author

@RRR Die klep zit niet in het circuit van de voorrem. Die zit in het circuit van de SMC.

@Lucky Luc Dus als je vragen stelt dan heb je ineens niet genoeg technische kennis? Volgens mij mag die toon van jou wel wat minder.

Het is steeds weer hetzelfde hier op het forum.

Edited by PanRider1300

• Author

Ja, het is triest. Ik ben gisteravond gebeld door leden en ik heb prive reacties gekregen.

Waarom? Omdat ze bang zijn om te reageren hier en de daaropvolgende reacties van bepaalde personen.

Er is hier een select groepje waar de hand boven het hoofd wordt gehouden die het forum verziekt.

Ze hebben het zelf alleen niet door. Ze vinden het wel vreemd waarom hier nog nauwelijks activiteit is.

Respect voor elkaar is heel belangrijk. En lees je eigen bericht drie keer over voordat je het verzend.

Kom op jongens …

Anders beginnen we op het GS-forum te lijken.

Geschreven teksten kunnen anders opgevat worden dan dat ze bedoeld zijn.

Het smeren van de glijpennen is inderdaad wel een dingetje wat vaak te weinig aandacht krijgt.

Inderdaad elkaar afbranden tot de enkels schiet NIEMAND is mee op. Aardig zijn kost geen moeite toch?

Heb geen verstand van hoe de remklauw in elkaar zit ,dus waag mij er niet aan.

Zelf een 1100 maar geen ABS tijd geleden stale remleidingen er op laten zetten.

Alleen op letten met het weer en wegdek ,remt als een gek maar wel op letten.

Natuurlijk kun je met de 1 beter opschieten dan met de ander.

En niet iedereen kan je vriend zijn.

Edited by ijskonijn