Jump to content

Zijn er ook zakelijke motor rijders hier?

Ik dacht dat t misschien wel interessant zou kunnen zijn om de motor zakelijk te rijden.

Vorig jaar al eens naar gekeken maar toen zei de accountant dat t niet interessant genoeg was...

De meeste motoren zijn marge motoren wat inhoud dat een ondernemer de btw van de aanschafprijs niet kan verrekenen. Maar je kan wel alle onkosten zakelijk boeken, en... ik las laatst ergens dat je bij een motor, anders dan bij auto's, géén bijtelling hoeft te betalen over de prive kilometers! En daarom dacht ik dat een motor zakelijk rijden toch wel interessant zou kunnen zijn!

Iemand hier een mening over of ervaring mee?

Edited by Leonnekuh

Featured Replies

Ik heb er meerdere op de inventarislijst staan,

Dit moet je enkel overwegen als je een nieuwe motorfiets wilt kopen en deze zakelijk gaat gebruiken

kale prijs € + alle opties in € + bpm = prijs ex btw + 21 % = totaal prijs

enkel de btw is een boekhoudkundige aftrek post

overigens heb je de eerste 5 jaar nog steeds een kleine bijtelling indien ook prive gebruik aanwezig is

je hebt echter wel de afschrijving van het voertuig (in mindering op je bedrijfsresultaat)

en alle kosten die samenhangen met het voertuig zijn bedrijfsonkosten.

maar bij verkoop moet er btw worden afgedragen aangaande de waarde van de motorfiets

en zodra dit is gebeurd is het een marge fiets ( en dus vaak niet meer interessant voor de ondernemer

dan kun je beter een motorfiets leasen ( bijv full lease) want dat zijn alle kosten aftrekbaar maar staat ze niet op de balans

en blijft je liquiditeit in een betere conditie

• Author

@waffie klopt!

Na wat leeswerk bleek dat leasen niet bijtelling vrij is, al is het wel lager als bij een auto omdat je bijtelling betaald over de prive gereden kilometers, en niet een bepaald percentage. Dus mijn verhaaltje klopte niet helemaal...

Er zit ook verschil idd tussen full lease (nieuwe motoren) en financial lease (nieuw en gebruikt) maar dat verhaal moet ik nog verder uitpluizen. Vorig jaar gewoon naar de accountant geluisterd haha maar nu wilde ik het zelf uitpluizen. Vind het wel interessant maar denk dat t gewoon bij prive rijden blijft, en evt zakelijke kilometers declareren bij mijn bedrijf. Zo doe ik het nu ook. Maar ik ga het nog wel wat verder uitzoeken al moet ik daar nog even tijd voor vinden haha.

Edited by Leonnekuh