Jump to content

Ik was vandaag een nieuwe motorbroek kopen voor mn vriendin en daar zag ik een ST1300 van 2007 staan met iets meer dan 50.000 op de teller.

De ST1100 bevalt me nog steeds heel goed maar soms zou ik wel iets wat nieuwers of moderners willen met wat meer power, en ben ik wel nieuwsgierig naar hoe zo'n 1300 zou rijden...

Maar ik zag 50.000 staan, de motor zag er op zich wel netjes uit maar toch wel wat versleten voetsteunen en wat andere dingetjes...

Maar toen vroeg ik me af, hoe zie je nou dat ie echt maar 50.000 gelopen heeft en geen 250.000? Is er iets waaraan je met zekerheid kan zien dat de klok al rond geweest is?

Ik heb volgens mij een keer iets gelezen over dat de digitale kilometerteller niet verder gaat dan 200.000km.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar daar kwam eigenlijk niks bruikbaars uit over de dit onderwerp.

Uiteraard als er een onderhoudshistorie aanwezig is kan dat al wat twijfels wegnemen, maar wat nog meer?

Dus vandaar de vraag...

Featured Replies

Stel dat 'ie 250.000 km heeft gelopen: dat komt dan neer op zo'n 13000 km per jaar. Ik ga er vanuit (misschien onterecht) dat de meeste mensen die zoveel rijden hun fiets niet Γ©cht vertroetelen. M'n zwager rijdt met z'n KTM gemiddeld 20.000 km per jaar. Hij onderhoudt 'm uitstekend, maar hij wast 'm in het beste geval 2 x per jaar en poetsen doet 'ie 'm sowieso niet. Dan zie je met het verstrijken van de jaren echt wel of de motor van een liefhebber of van een woon-werkverkeer rijder is geweest. Laat onverlet dat een motor die 250.000 in plaats van 50.000 heeft gelopen simpelweg meer gebruikssporen heeft.

• Author

@RRRΒ Logischerwijs klopt dat natuurlijk. zo kijk ik er ook tegenaan. De motor zag er wel netjes uit voor een 19 jaar oude motor, maar niet dat je zegt wat een plaatje...

Misschien binnenkort toch maar eens wat meer info opvragen...

• Author

@panmanbosΒ Daar ga ik in principe ook vanuit, maar als het zo lastig is om de computer uit te lezen (zie bericht dat Marko deelde), en de motor wordt zo aangeboden door de vorige eigenaar dan kan Motorport daar ook niet voor verantwoordelijk gehouden worden lijkt mij... En het is geen knoeien (met opzet) aangezien de teller automatisch op 0 springt.

• Author

image.png

Maar ik denk dat ik pas...

Is nogal eens gewisseld van eigenaar.

Wil niet altijd iets zeggen natuurlijk, en 2x vrij snel verkocht door een particulier kan gewoon toeval zijn maar dat schept geen vertrouwen...

Ik heb de foto`s even goed bekeken en deze heeft veel meer dan die 50k gelopen. Dat is duidelijk te zien aan de knoppen, zoals de richtingaanwijzer. De symbolen zijn compleet weg gesleten.

De knop van de ruitverstelling is ook heel veel gebruikt.

Knop grootlicht is gescheurd.

Verbleekte zwarte delen. Veel vuil tussen gashendel.

Mijn eigen motor met 135k ziet er veel beter uit.

En als je die uidraai bekijkt met eigenaren, nou dan zou ik hem laten staan.

Zou betekenen dat ze allemaal maar een paar duizend ermee hebben gereden?

Motor staat een beetje ver weg anders had ik met je mee kunnen gaan.

Edited by PanRider1300

@Leonnekuh : 3 x R = RRR. Ik dus πŸ™‚. Van welke site heb je dat eigenarenoverzicht? Ik kijk altijd op de site van de RDW, maar daar zie je alleen hoeveel eigenaren er de laatste 9 jaar geregistreerd zijn geweest. Overigens gebeurt het 'in de handel' nog weleens dat voertuigen aan andere bedrijven worden verkocht als 'ie ergens te lang onverkocht blijft staan. Dat zou kunnen verklaren waarom deze zoveel zakelijke eigenaren heeft gehad. En misschien zijn er daarvan ook wel een paar geweest die 'm op de zaak hadden staan, maar 'm particulier gebruikten.

mijn 2e pan stond op 205.000 toen er een busje overheen reed, de expert keen naar mijn km stand en zei 5000km bijna nieuwπŸ˜‰ ik zei bij 2 ton gaat hij weer op nul, maar kreeg toch €5000 terug, nog 5 erbij een ik kocht in de buurt een prachtige 1300 met 20.000 km dus een ongeluk kan ook wel eens goed uitpakken.

pan (1).jpg