Jump to content

Na 3 maanden stilstaan , weer starten en draaien .

Vandaag heb ik weer een ritje gereden met de Pan na 3 maanden winterstalling zonder druppellader aan de accu. Heb wel eerst de spanning gemeten vd accu en de multimeter gaf 12,8 volt aan. Starten en draaien .

Wel kwaliteit leveren na 3 maanden winterstalling .

Featured Replies

@panmanbos : rij je op 95E10? Ik ervaar in de winter bij lage temperaruren (< 5oC) ook slechter starten op 95E10. In de zomer niet. Dan is het na 3 weken starten en lopen.

Ik ga nu eens 98E0 proberen of hij daarop beter start in de winter.

Vroeg mij toch af het verschil 95 of 98.

Likt mij toch op 98 zal die beter lopen.

Of het zit tussen mijn oren.

Hoe zit het met het benzineverbruik tussen 98/95.

Zou de motor niet beter op pakken met 98?

Is toch een hoger octaan gehalte?

Wie het weet mag het zeggen.

98 heeft vaak maar 5% bio-ethanol.

E10 zegt het al, 10%. Bij lange stilstand heb je kans op schimmel.

Daarnaast is de ST 1100 niet echt geschikt voor de E10.

Ik vond hem er in iedergeval nooit prettig op rijden.

Nu met de GL1800 zet ik hem

Weg voor langere tijd met 98 E0

Geeft geen opstartproblemen.

• Author

Tank eigenlijk gewoon euro 95 , nooit problemen mee gehad en de motor hoor ik er ook nooit over . Zeg er wel bij dat de accu zo goed als nieuw is .

Ik heb begrepen dat het ook met de slangen in de 1100 te maken heeft. Die kunnen niet goed tegen ethanol, tenzij alle slangen vervangen zijn natuurlijk...

Daarnaast kan ethanol problemen veroorzaken bij langere stilstand van de motor omdat het vocht aantrekt en sneller veroudert.

Daarom tank ik eigenlijk ook altijd 98 en en de suzuki van mijn vriendin zet ik in de winter weg met 98 plus een flesje benzine additief.

Noodzakelijk is het niet bij haar motor maar ik denk altijd maar beter voorkomen dan genezen!

Vandaag toevallig samen een rondje gereden omdat het zo'n lekker weer was.

Ook hier was het gewoon op de knop drukken en starten! 😁

@panmanbos  Na 3 weken al een lege accu? Dan zou ik toch het eea eens gaan nameten!

Misschien is de accu toch niet zo goed, of ergens een stroomlek?

Ik heb mijn 1100 nu ruim 2 jaar en heeft nog niet één keer aan de druppellader gelegen en staat gewoon buiten onder de carport....

Alle pan european motoren zijn geschikt voor E10. https://beta.4-stroke.net/library/fuel-system/is-my-honda-suitable-for-e10-fuel.html

Enig probleem met E10 is dat het meer vocht bevat en bij lange stilstand (winterstop) kan gaan condenseren in de tank waardoor roest ontstaat. Ook kan het vocht reageren op de rest brandstof waardoor een soort slijm onder in de tank ontstaat.

Dit is op te vangen door een stabilisator toe te voegen aan E10 voor het wegzetten.

Beter is de tank volledig af te tanken liefst met E5 zodat er geen ruimte is voor condensatie.

Motorisch en voor de slangen is E10 geen probleem..

Edited by Marko-st1100

5 hours ago, ijskonijn said:

Hoe zit het met het benzineverbruik tussen 98/95. Wie het weet mag het zeggen.

Ik weet het dus ik mag het zeggen: bjj mijn ST1100 van 2001: 1:17 op 95E10 en 1:18 op 98E5.

Edited by DuinPan