Jump to content

Alternatief voor Bakker Keggen Windscherm ST1300

Op het Amerikaanse forum heeft een hele tijd een tutorial gestaan om eigen spacers te maken zodat het windscherm iets naar voren en een beetje gekanteld wordt.

Hierdoor zou er minder turbulentie zijn en word de motor minder gevoelig voor wind.

Ik heb deze vandaag gemaakt en moet nog een proefrit maken, maar er zijn genoeg ervaringen die het fantastisch vinden.

Het is eigenlijk een alternatief voor de hele dure Bakker keggen.

Ze zijn zeer eenvoudig te maken met behulp van de bijgevoegde tekening (mal).

Zorg dat je de pdf echt 1 op 1 laat uitprinten door je printer. Meet de gaten eerst op en controleer de afstand op papier.

Anders heb je later een probleempje en kan je overnieuw beginnen.

Het makkelijkste is om een stukje aluminium van drie millimeter dikte te gebruiken.

Dit is eenvoudig te bewerken en is sterk genoeg.

Op Ali kan je zelfborgende boutjes bestellen.

Je hebt nodig de M6 van 14mm lengte.

https://nl.aliexpress.com/item/1005007420247050.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.11.1b4479d2yqeBSg&gatewayAdapt=glo2nld

De gaten worden 6mm groot. En bij twee gebruik je de zelfklinkende boutjes.

Deze pers je erin met behulp van een bankschroef. Ik heb het gedaan aan de boutzijde met een kleine dop van een dopsleutelset.

Werkt perfect.

En je hebt natuurlijk 4x M6 flensmoeren nodig om het weer vast te zetten.

Ik had deze nog liggen van de Lidl. Op de webshop heb je een bakje vol voor een paar euro.

Hierna heb ik alles netjes geschuurd, ontvet met remmenreiniger en er een paar dunne laagjes Motip zwarte spuitverf op gespoten.

Leuk klusje voor in de wintermaanden.

IMG20240312130351-EDIT.jpg

ST1300 Windshield Bracket.pdf

Edited by PanRider1300

Featured Replies

• Author

Vandaag een leuk stukje gereden en kon ik het uitproberen hoe het was. Er stond een stevige wind.

Ik wil niet overdrijven maar wat een verschil.

Bij hogere snelheden had ik altijd nog wat turbulentie om mijn helm. Dat is volledig weg. Voor de duidelijkheid, ik heb mijn scherm op een hoogte staan dat ik er nog net overheen kan kijken.

Op een gegeven moment zeg ik tegen mijn vrouw die achterop zat, zo dat was 140 kmh. Dat is een heel verschil met hiervoor. Ze geloofde het eerst niet.

De motor is stabieler en voelt veel minder nerveus bij hogere snelheden.

Dit is voor mij een van de betere aanpassingen die ik tot op heden heb gedaan.

En ik heb nog een paar foto's gemaakt.

Het lijkt net of het zo hoort af fabriek.

Het is nauwelijks te zien.

IMG_20251130_144424.jpg

IMG_20251130_144442.jpg

IMG_20251130_144512.jpg

IMG_20251130_144523.jpg

Toen ik nog een ST1300 had, kon ik voor weinig aan een paar Bakker keggen komen. Was niet ontevreden over het weggedrag van m'n Pan en had ze dus puur uit nieuwsgierigheid gemonteerd. Geen spijt van gehad, want de motor werd, zoals @PanRider1300 beaamt, er op de snelweg een stuk stabieler en minder nerveus van. Mooi gemaakt trouwens 👍.

Omdat een 1100 geen verstelbaar scherm heeft, kan je geen keggen monteren.
Bij aankoop waren er 2 schermen bij mijn motor.
Het originele van Honda heb ik nog steeds, het 2de scherm (Givi) ruit heb ik ingekort in stappen van 5 cm tot het ik minder last had van ruis.
Een andere optie is een verstelbare ruit van MRA

Voor de 1100 een MRA-vario (max) scherm, dan kun je de hoek van het bovenste deel instellen.

De brievenbus voorkomt turbulentie en druk op de rug.

Bij regen komen er wel druppels door de brievenbus 😁

als het zomers warrm is dan rijd ik met mijn zelfgemaakte ruitje van 28 cm, mijn navi zit er dan nog net achter, zo heb je alleen rijwind en geen turbulentie.

en in combinatie met een doorwaaijas is het ook nog lekker koel.

dank voor jullie reacties heren. Ik zal mij schikken in de beperkingen en wsh een hoger ruitje gaan kopen voor in de winter.

• 1 month later...

Het kan aan mij liggen, maar die tekening komt niet lekker over.

Heb de inches over gezet in mm maten en dan heb je rare boren hoor. 0,25 wordt 6,35 mm boor??? Enz.

Als je nou gewoon de breedte en lengte van het plaatje geeft, kan ik het zo in LB zetten en uitprinten

ik heb geen 1300 hier staan om te passen o.i.d.

Sorry voor mijn commentaar............................maar zo zie ik het.

Ik ben trouwens blij DAT ik HET zie.

• Author

Ik snap je, echter is dit een tekening van een Amerikaan.

Ik heb niks gedaan met die maten. Ik heb de pdf uitgeprint 1 op 1. En dan klopt het perfect. Mallen uitgeknipt en overgetrokken op het aluminium. De boorgaten weet je zelf natuurlijk ook wel. Het zijn m6 boutjes.

Uitprinten 1 op 1 daar ga ik al. Na mijn hersenbloeding lukt dat niet zo goed meer hoor.

Vandaar mijn vraag om de maten in mm. te vermelden.

3 minutes ago, PanGert said:

Uitprinten 1 op 1 daar ga ik al. Na mijn hersenbloeding lukt dat niet zo goed meer hoor.

Vandaar mijn vraag om de maten in mm. te vermelden. zoals ik vermeldde, ik heb geen 1300 ter voorbeeld.

Edited by PanGert

4 hours ago, PanGert said:

Vandaar mijn vraag om de maten in mm. te vermelden.

Marcel,

Ik heb ze is goede orde ontvangen hoor.........................THNX