Jump to content

Ik zag op.internet voorbij komen dat Yamaha zijn alom bekende tourbuffel en tegenhanger van de pan European nieuw leven ingeblazen heeft.

Ik heb een klein beetje de stille hoop dat de fabrikanten elkaar volgen Honda tot hetzelfde idee komt voor de pan european.

Featured Replies

Ik las ergens vorig jaar dat de nieuwe FJR niet aan de nieuwe euronorm gaat voldoen en dus niet naar NL komt.

Met die reden gaat ook de Marechaussee over op iets anders.

Dus net als de Pan, helaas.

Edited by Jur

• Author
1 hour ago, Jur said:

Ik las ergens vorig jaar dat de nieuwe FJR niet aan de nieuwe euronorm gaat voldoen en dus niet naar NL komt.

Met die reden gaat ook de Marechaussee over op iets anders.

Dus net als de Pan, helaas.

Volgens de site van Yamaha voldoet de 2025 versie hier wel aan.

Ziet er wel exact hetzelfde uit als het model wat ik bij motorport den bosch heb zien staan. Maar die was van 2017 ofzo...

Kan zijn dat alleen iets in de techniek veranderd is...

Wel een hele mooie motor....

Jammer dat t geen v4 is!

• Author
5 minutes ago, Leonnekuh said:

Ziet er wel exact hetzelfde uit als het model wat ik bij motorport den bosch heb zien staan. Maar die was van 2017 ofzo...

Kan zijn dat alleen iets in de techniek veranderd is...

Wel een hele mooie motor....

Jammer dat t geen v4 is!

De techniek is zeker veranderd, Google maar even op het type FJR1300ES.

Wat ik enkel niet begrijp ook van Honda niet wat een 4 cilinder nu met de nieuwe eu norm te maken heeft.

Honda en andere merken hebben 4 cilinders of meer in het huidige pakket wat hier volledig aan voldoet.

De cbr1000gt bijvoorbeeld.

Begrijp ook niet waarom bv de NT1100 en de CMX1100 niet in 4 cilinder zijn uitgevoerd. Gemiste kans vind ik het.

@Marko-st1100 mee eens.

Laten we hopen dat er nog een nieuwe tourmotor komt met een viercilinder (v4)... 🤞

De NT zal vast een fijne en goede motor zijn maar ook ik will géén 2 cilinder.

De Goldwing mag ik nog niet niet rijden van mijn vrouw 😂 dus dan blijft er bij honda niet veel meer over dan de CB1000F GT.

Zal eerder de ST1300 gaan worden denk ik als ik mn 1100 ooit ga vervangen...

Al is de FJR ook een hele mooie machine!

Of de Kawasaki Versys 1000/1100...

Maar blijf het liefste toch wel bij Honda.

• Author

Versys is ook een hele fijne machine heb ik eens een weekendje meegehad. Is lichter zit en zit iets hoger dan de ST.

Een 4 cilinder rijdt als tourmotor toch net iets fijner vind ik.

De cbr1000gt is een beetje een crossover maar geen echte toermotor.

Enneuh goldwing, nooit op gereden maar ik vind de ST al erg zwaar in gewicht dus hoe lekker hij ook zal rijden wordt dat hem niet 😂

Edited by Marko-st1100

Al ooit eens flink wat kilometers gemaakt op een RT ?

Je mist de viercilinder niet eens, het koppel van de dikke boxer maakt het een echte toerfiets.

Trillingen ? Nope , niet aanwezig wanneer je tenminste niet stationair gaat liggen klootviolen 😁

Maar net wat je wil,

De RT is sterker gefocust op verharde wegen en goede bescherming tegen weer en wind.

De GS(A) kun je af en toe een berm meepakken, focus ligt daar op het comfortabel met 90km/h over onverharde wegen te kunnen jassen, en dat je eens op je snavel kunt gaan zonder meteen een rol ducttape te moeten verplakken 😂.

Dat meeste GS(A)-en nooit een korreltje zand zien …

Dat maakt hem een comfortabele tourer met bepaalde looks die sommigen wel wat aanspreekt.

Ikzelf heb na de ST1100, 2x RT nu ook een GSA.

Een A omdat ik op lange afstanden een hekel heb aan afstappen, dus hop 600 km, tanken koffie, hop de overige 500 km .

Maar vooral omdat ik met de RT vaak onverharde paadjes reed (ook met de ST1100) … maar dat ze daar niet zo voor gemaakt zijn.

Dus de GSA staat ook op 80-20 banden, een behoorlijk blokprofiel.

Even terugkomende op de tweecilinder.

Boven de 3000rpm vraag je jezelf af of het wel een tweecilinder is.

Wanneer je er dan vol het gas opgooit, dan bevestigt de roffel dat het er nog steeds twee zijn 😁.

Vraag anders eens naar de ervaringen van @MINIBENZ

Edited by Paniekje

• Author

Erg interessant bedankt voor je uitleg.👍

Ik ben zelf ook een tourer lekker lang door blijven rijden en soms even een bakkie pakken.

De ST bevalt op het gewicht na prima maar denk toch dat ik later over ga naar een lichtere tour motor.

Tot nu toe ga ik voor 4 cilinder maar ben benieuwd naar andere ervaringen in vergelijking met de ST.

@MINIBENZ wat is jouw ervaring?

Zoals John zegt, missen doe je de V4 niet.

Wel heb ik gemerkt dat ie wat rumoeriger is en wat inhoudt als je het gas los laat maar dat is bijzaak.

Qua rijgedrag, zitpositie en uitrusting had ik dit jaren eerder moeten doen, Honda heeft in mijn ogen wel wat laten

liggen en dus stappen velen over op de Beemer ook omdat na de Pan er geen waardige opvolger kwam.

Vorig weekend de vrouw ook voor het eerst meegehad op de BMW en ook zij was blij verrast,

je merkt niet eens dat je een duopassagier hebt en de Dynamic ESA deed zijn werk geweldig.

Het manoeuvreren met de “lichte” RT gaat ook ongelofelijk soepel, het scheelt toch een 70 kg, in tegenstelling tot de ST1300 van een maat van me die ik laatst in handen had voor een klusje.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Edited by MINIBENZ