Jump to content

(Lang verhaal🤓)

Ik ben nieuw op het forum dus hoop dat ik dit op de juiste manier doe
Goedenmiddag medepanners/techneuten ik zit met een probleem waar ik geen oplossing voor kan vinden. Ik rij een honda st1100 uit 1990 en dat ding is enorm veel benzine gaan verbruiken.Voorheen liep hij 1 op 12 bij korte ritjes van max 10 km en 1 op 15 bij langere ritten) Soms ruik ik een lichte benzinelucht na een rit als de motor al even stil staat maar niet altijd. Ik heb gister tijdens een Halloween rit een halve tank brandstof opgestookt (max 80km totaal gereden , rustige rijstijl in groepsverband) Er gaat 35 liter max in dus ben best wel wat kwijt. Ik weet niet de exacte liters maar toen ik wegging stond mijn meter op 3/4 en toen ik terug kwam tegen rood (nog geen lampje). Ik weet dat je niet op een tankmeter mag afgaan maar dit verschil tov de gereden km's vind ik heel groot. Dit is al de 2e tank die zo snel leeg is en dan heb ik op de dagteller nog geen 200 km aangetikt. Als ik in de tank kijk is hij ook vrij leeg. Ik heb de motor inmiddels 4x open gehad en heb lichte lekkage bij mijn benzine kraan/membraan gevonden, harde stukjes slang bij mijn brandstof filter wat licht lekte. carbs open gehad en gecontroleerd of mijn vlotters niet blijven hangen mengselschroeven gelijk gezet, een carbtune gedaan alles gerepareerd en/of vervangen. Vandaag in de werkplaats ( beroep automonteur) luchtfilter eraf gehaald, een half uur laten draaien afgezet (in een gesloten ruimte) geen lekkage of geurtje te bekennen. Zet hem in elkaar rijdt naar huis zet hem af en na 10 min een lichte brandstoflucht maar geen zichtbare lekkage. Bandenspanning is goed
Er lopen geen remmen aan. Tankontluchting/dop funtioneerd goed Motor start perfect ook koud, loopt als een zonnetje en regelmatig houd in geen enkel toerengebied in en pakt ook goed op in elke versnelling. Als hij mega rijk zou staan of hard zou lekken moet dat ding ook slecht lopen of slecht moeten starten. Als ik hem aan de CO meter hang ( 2 afbeeldingen geupload een voor de linker en een voor de rechter uitlaat) zie ik een laag CO maar wel veel ppm. Ik heb me laten vertellen dat je een motor op gevoel en gehoor moet afstellen en dat deze metingen eigenlijk niet opgaan. Ik heb geen idee of dit waar is maar denk dat het wel beeld bij je verbranding geeft. Motorfiets techniek is in iedergeval heel anders als bij de auto's Wie heeft een gouden tip? Ik ben ff door mijn ideeën heen.

20251018_125653.jpg

20251018_125522.jpg

Featured Replies

@mar cel ik had hier laatst ook een 1100 die ook naar benzine rook, daarvan was het benzinefilter verstopt/kapot.

heb je die ook al vervangen ?

Edited by Henk2511

@mar cel : het is gebruikelijk hier om je eerst even voor te stellen. Wat betreft het hoge brandstofverbruik: ik maak uit je verhaal op dat deze motor (zolang jij 'm in je bezit hebt) nooit echt zuinig heeft gelopen. 1 : 12 bij korte - en 1 : 15 - bij langere ritten is niet bepaald zuinig. Waarbij ik gelijk wil opmerken dat het brandstofverbruik afhankelijk is van je rechterhand. Ik reed met mijn voormalige ST1100 (bouwjaar 1998) tijdens toertochten 1 : 20/22. Op de snelweg met een snelheid van plm. 120/130 km liep 'ie 1 : 17.

Zo te lezen heb je alles gedaan wat er technisch gezien mogelijk is om het verbruik te drukken. Vraag me alleen af of je luchtfilter nog wel oké is. Als de motor namelijk niet naar benzine stinkt zonder luchtfilter en wél met luchtfilter, moet je het misschien daar zoeken. Als het luchtfilter niet verstopt is, dan is de vraag of er een juiste sproeierbezetting in de carbs zit. Er zijn in het verleden veel ST1100's uit de VS geïmporteerd en daar zitten (vooral bij de modellen voor de Californische markt) allerlei 'emission controls' op geïnstalleerd, die de Europese modellen niet hebben. Die modellen lopen dus erg schraal waardoor ze niet echt lekker draaien. Eenmaal in Nederland wordt er dan nog weleens wat 'gefröbeld' om ze een beetje fatsoenlijk te laten lopen. Eerste check mijns inziens is dus het luchtfilter (maar dat zal het waarschijnlijk niet zijn, want je bent automonteur) en als dat het niet is, dan zou ik checken voor welke markt jouw ST1100 is gemaakt. Mocht het een VS-import blijken, dan zou ik alle 'emission controls' eraf halen en een setje 'Europese carbs' of de sproeierbezetting voor een Europees model monteren. Een CO2 % van 3,57 en 2,63 vind ik overigens redelijk normaal voor een verbrandingsmotor uit 1990.

Welkom hier op dit Pantastische forum.

Groet. RRR.

Edited by RRR

• Moderators

Beste @RRR , @mar cel heeft zich op 14 oktober voorgesteld .

1 hour ago, mar cel said:

heb lichte lekkage bij mijn benzine kraan/membraan gevonden, harde stukjes slang bij mijn brandstof filter wat licht lekte.

Marcel heb je de benzinekraan membraan en de brandstof filter nu vervangen ? Dit kon ik zien in jouw bericht .

Trouwens de brandstoftank van een ST1100 is 28 liter .

• Author

@panman1100 de benzinekraan heb ik vervangen de harde stukjes slang iets ingekort omdat deze aan de benzinekraan kant van 14 naar 10 mm loopt en deze slang niet voor handen was. De rest van het rubber was zacht en niet uitgedroogd. Het brandstof filtertje heb ik uiteraard gelijk mee vervangen en meteen nieuwe slangklemmen gemonteerd. Gezien dit allemaal bij elkaar zit weet ik niet wat er precies heeft gelekt dus alles getackeld. Alleen was het probleem hier niet mee opgelost.

@RRR ik had me voorgesteld bij aanmelding maar moet je dat bij elke post doen? Meestal lees ik stukjes forums uit google zoekopdrachten en dan hop je er ergens halverwege in. Wat betreft het CO en CO2, wij meten altijd de CO en niet de CO2 die staan beiden op 0,5 % dat is zelfs voor sommige (oudere) auto's nog binnen de apk norm. Gezien hij vrij arm staat voor een oude motor ( vroeger liepen auto's rond 1990 lekker op 4.5% CO ) deze rijdt perfect met deze afstelling denk ik niet dat mijn motor daar veel verbruikt. Volgens de rdw is deze motor in 1998 naar Nederland gekomen maar er zit geen mijlenteller op dus geen pan amerika of Engeland maar geen idee waar hij wel vandaan komt. Ik rij woon/werk met deze motor en dat is net geen 10 km dus dat hij dan 1 op 12 loopt kan ik wel begrijpen. Het luchtfilter ziet er wel schoon uit maar is inmiddels 2.5 jaar oud dus misschien is vervangen wel een optie gezien bijna het hele jaar korte ritjes wordt gereden maar de CO meting is met luchtfilter dus denk niet dat het daar te zoeken is. Maar die benzinelucht moet ergens vandaan komen... het hele plaatje klopt in mijn ogen niet. hoog verbruik, geen lekkage en gaat pas licht stinken na een tijdje stilstaan maar de afstelling is goed Het lijkt wel of er ergens door vacuum oid een hevelwerking ontstaat en dan de benzine verdampt ofzo maar waarom loopt hij dan zo duur en merk je niks aan het start en rijgedrag? daarvoor snap ik te weinig van carburateurs.

• Author

Ik heb 2e hands carburateurs op de kop getikt, revisiesetje, inlaatrubbers en een nieuw luchtfilter besteld. Weet iemand wat de sproeier bezetting moet zijn voor een Nederlands model?

In heb in een werkplaatshandboek gevonden dat de slow jet 40 en de main jet 125 zou moeten zijn maar weet niet of dat klopt. Ik heb de carbs nog niet binnen dus weet niet wat er momenteel in zit.

@mar cel : natuurlijk hoef je je niet bij elke post opnieuw voor te stellen. Ik heb dat gemist. Mijn fout. Jouw motor is dus ingevoerd en dat kan er op duiden dat 'ie uit de VS komt. De mijlenteller kan vervangen zijn door een km-teller, waardoor je op het verkeerde been wordt gezet. De kenners onder ons kunnen je aan de hand van het framenummer vertellen voor welke markt 'ie was bedoeld (een overzicht van framecoderingen moet hier overigens wel ergens te vinden zijn). Een andere indicatie is een "ST1100" logo op de kuip i.p.v. een "Pan European" logo. Dit wijst ook op een Amerikaanse uitvoering. Als de kuip echter ooit is vervangen door een "Pan European" kuip, dan weet je nog niks. Het framenummer is dus bepalend. Amerikaanse modellen (en vooral die voor de Californische markt) staan erom bekend dat ze omwille van de emissie-eisen nogal schraal zijn afgesteld. Gevolg is dat er met de carbs en de sproeierbezetting geëxperimenteerd wordt. Ook de carterontluchting van de Amerikaanse modellen is anders en er zijn vast nog wel meer verschillen. Tot zover de Amerikaanse uitvoering...... In 1990 kende Duitsland nog de 100 PK grens voor motoren. Modellen voor de Duitse markt werden in die tijd 'gedrosseld'. Vaak werden er dan ringen met een kleinere diameter in de inlaatkanalen gemonteerd waardoor het vermogen afnam. Ik denk dat je op de goede weg bent met een andere set carburateurs. Nu alleen nog ff achter de juiste sproeierbezetting zien te komen. Succes 💪.

• Author

Deze gegevens had ik ook gevonden. Gezien de 128 sproeier voor ijle lucht en Australië is zal idd de 125 wel kloppen. Ik heb ook ergens gelezen dat er verschillende carbs zijn en dat kun je aan een nummer op de carb aflezen. Heeft iemand daar nog wat info over?

• Author

2e hands carburateurs blijken uit Australië te komen sproeierbezetting is 40 en 128. Zou ik daar een 125 in kunnen draaien of wijken de carburateurs op meerdere dingen af. En als er alleen een andere sproeier in kan weet iemand waar ik die kan bestellen?

20251104_131115.jpg

20251104_151911.jpg

20251104_151926.jpg

• Author

Probleem gevonden en inmiddels opgelost. Via via kreeg ik de tip om de verbindingspijpjes tussen de carburateurs te controleren. Verklaring was dat bij het uitzetten van de motor de leidingen op druk staan en dat bij slechte afdichting de pijpjes gaan zweten en daar de benzinelucht vandaan komt en je best wel wat brandstof kunt verliezen zonder lekkage te zien. Dus carburateurs uit elkaar getrokken en inderdaad harde en gescheurde afdichtringgetjes. Revisiesetjes besteld en gelijk de inlaatrubbers meegenomen die waren ook keihard. Motor stinkt nu niet meer. Ik had 2 weken terug de carburateurs al gesynchroniseerd maar nu met de juiste afdichting stond hij weer helemaal verkeerd dus er was zat lekkage aanwezig. Het verbruik ga ik in de komende periode achter komen maar ik denk dat ik alles nu wel getackeld heb. Wat mij betreft mag hier een slotje op en ik wil graag iedereen bedanken voor het meedenken.

20251106_123526.jpg

20251106_123533.jpg

20251108_075232.jpg

20251108_081430.jpg

20251108_110842.jpg

20251108_082727.jpg

20251108_081552.jpg

20251108_124715.jpg

20251108_130601.jpg