Jump to content

Featured Replies

• 1 month later...

Zucht.....😒begin jaren 90 heb ik ook een straat versie van de Suzuki RG 500 in mijn bezit gehad.

Eigenlijk was de straat RG500 een teruggetund racemodel dwz zeggen 95 pk ipv 114 pk, geen magnesium motorcarter en iets kleinere carburateurs.

Maar voor de rest was de layout van het motorblok, dus de boring,slag en roterende de uitlaten echter precies hetzelfde als bij de race versie.

Er wat ook geen startmotor aanwezig, dat ging gewoon met een kickstarter.

Het gewicht was nat 177 kg bij een vermogen van dus 95 pk, dus bijna hetzelfde aantal pk's als mijn huidige st1100 alleen die is "ietsjes" zwaarder🤣.

De vorige eigenaar had er een setje race uitlaten onder gezet en ook grotere hoofdsproeiers, dit geeft al snel een winst van ruim 10 pk.

En ook zaten er Lockheed remklauwen en schijven op en velgen van PVM.

Het volgende is géén stoere praat, de RG ging de éérste 2 versnellingen "op het gas" op het achterwiel !!

De titel van een test in de Moto73 van toen was niet voor niks : Straatracer of Wegracer...?

Ik was destijds 21 en had tot mijn 19e brommer gereden, ( Yamaha FS1 ook met roterende uitlaten :) had ook nog geen autorijbewijs dus je kunt je wel voorstellen wat voor ENORM verschil dat was in vermogen en beleving !

Dit was beslist geen motor voor een jongen als ik die de pubertijd nog niet helemaal was ontgroeid.

Gelukkig heb ik deze Zeer Leerzame Levensfase overleeft...

Ik heb de motor in 1994 ingeruild bij Vos Oss op een nieuwe Suzuki RGV 250, ik had de RG500 beter kunnen houden😖.

Want voor een originele Suzuki RG500 ben je nu rond de 22 tot 25 duizend euro kwijt.

Tja, de beste beslissingen neem je meestal achteraf.

512.jpg

513.jpg

514.jpg

515.jpg

501.jpg

500.jpg

502.jpg

Edited by Motordidact

De RG 500 is, volgens de RDW, niet al te lang geleden geëxporteerd. De RGV 250 is nog steeds in Nederland. Zou toch leuk zijn om die weer eens een keer te zien, toch?

2 hours ago, RRR said:

De RG 500 is, volgens de RDW, niet al te lang geleden geëxporteerd. De RGV 250 is nog steeds in Nederland. Zou toch leuk zijn om die weer eens een keer te zien, toch?

Er is ook nog een klein vervolg gekomen wat die RG 500 betreft.

In 2005 was er een RG500/RGV250 meeting op de Nürburgring met een behoorlijke opkomst er was zelfs een man helemaal vanuit Griekenland ( naam Rigas ) op zijn RG 500 naar Duitsland naar toe gereden, ongelofelijk maar waar..

Ikzelf ben daar samen met mijn vrouw vanuit Brabant in onze Hyundai Atos 😁naar toe gereden.

Daar heb ik een Nederlandse man ontmoet die een enorme verzameling RG500 motoren had opgebouwd in de loop der jaren.

Ik vertelde hem dat ik vroeger ook een RG500 had gehad en noemde in een adem het kenteken MG-58- TG, mmmm antwoorde hij volgends mij heb ik die nog ergens staan.

WAT🫨 zei ik, dan koop ik deze gelijk van jou als dat mag !!

Ik ben het weekend daarna naar die man toegegaan er stonden veel 2takt motoren, maar van mijn RG had hij alleen het frame en de wielen nog.

In een nostalgische bui heb Ik toen toch besloten om het frame te kopen met de bedoeling zo Mijn RG500 weer langzaam een 2e leven te geven.

Het frame lag vervolgens jaaaaren op zolder en je raad het al door persoonlijke omstandigheden en andere motorkeuzes is er niks van gekomen.

Ik heb het frame toen verkocht aan iemand uit de achterhoek en sindsdien weet ik niet meer of de RG nog ergens op de wereld de wegen onveilig maakt.

Bedankt RRR voor de Tip 👌👍 leuk dat je dat even hebt opgezocht !

Misschien ga ik nog wel eens naar een 2 takt meeting, want je eerst ( ook motor ) verliefdheid 🥺vergeet je nooit....

Ps op de laatste foto staat een zogenaamde special RG500,dus een banaan achtervork uit een RGV, upside down voorvork en flink gekieteld enz,enz.

Deze was van die Nederlandse man en hij vroeg of ik er op wilde rijden.

Heb een klein rondje gereden : Het leek wel een raket niet normaal zeg..

534.jpg

537.jpg

540.jpg

539.jpg

531.jpg

538.jpg

541.jpg

527.jpg

Edited by Motordidact

@Motordidact : Leuke foto's 👍. Sommige mensen kunnen hun motor wel toetakelen hoor. Je moet toch behoorlijk van 't padje af zijn, wil je je motor in tijgerkleuren spuiten 😂. Anderzijds dacht je er toen ook niet bij na dat je motor misschien wel een gewilde klassieker zou kunnen worden. Dat wat die eerste (motor) verliefdheid klopt. Een vriend van mij heeft onlangs een prachtige Suzuki GT750 (de 'waterbuffel') gekocht, Dat was in z'n jonge jaren ook zijn eerste motor. Feit is. dat naarmate de jaren verstrijken, ik regelmatig terugdenk aan o.a. m'n eerste motor en auto en dat het misschien wel leuk zou zijn om te weten hoe het ze nu vergaat. Zal wel een midlife crisis dingetje zijn....

Edited by RRR

RRR, De tijgerkleuren op die RG was geen spuitwerk, de gehele motor was bekleed met een tijgervacht🤣.

En dat vond ook werkelijk iedereen Kwalitatief Uitermate Teleurstellend 🫤,hoe haal je het in je hoofd.

Ik had inderdaad toen nog geen idee dat de RG500 een zeer gewild klassieker zou worden en wilde de RG eerst particulier proberen te verkopen, maar werkelijk niemand had interesse.

Na een omzwerving bij diverse dealers zag Nico Willemse van Vos Oss er wel brood in, hij was in het verleden ook een van de sponsors geweest van Boet van Dulmen en die reed wedstrijden met de RG500.

Nico vertelde mij ook dat er wat dure racespullen op de RG zaten oa de Lockheed remklauwen,dus daar de motor ingeruild voor de RGV250.

En een Suzuki GT750 heb ik ook gehad die was niet te vergelijken met de RG, was lomp en zwaar, maar met en stel op maat gemaakte expansie uitlaten wilde deze toch redelijk van z'n plek.

Ik zit overigens nog vol in de Midlife en kijk daarom ook steeds vaker "achterom"

https://www.youtube.com/watch?v=X-djV4Vuj_g 👈 De GT 750 heb ik gelukkig wél kunnen verkopen aan een liefhebber en hier start hij de motor weer na een stilstand van 15 jaar.

IMG_1274.JPG

IMG_1261.JPG

Edited by Motordidact

Nico Willemse van vososs daar heb ik mijn st1100 ingeruild voor een nieuwe st1300, gaf de beste inruil prijs, later ging nico naar motoport venray, ben benieuwd hoe het hem verder vergaan is?

Hoi Panmanbos,

Geen idee,maar op Google zie ik dat Nico de organisatie regelt van de Pinksterraces is in Oss.

Dat soort mensen blijven ook op een of andere manier wel verbonden met de motorsport.

Ik wil nog één bijzondere anekdote delen met de mensen die eventueel meelezen,tis toch geen motorweer dus het is misschien leuk om zo de wintermaanden door te komen met het vertellen van verhalen.

De GT 750 heeft lang in onze woonkamer gestaan en ik kon er maar moeilijk afscheid van nemen, maar uiteindelijk toch verkocht aan een man uit Wieringerwerf.

Hij wilde de GT weer in originele nieuwstaat brengen en ik had tijdens gesprek wel in de gaten dat dit een échte vakman was en zeker geen beunhaas.

Na wat praten over de verkoopprijs waarbij ik de poot stijf hield, ik wist dat hij vanuit Wieringerwerf naar Brabant was gereden, je onderhandelingspositie is dan namelijk niet zo heel😉 erg sterk.

Want toen hij een behoorlijk laag bedrag noemde zei ik : Dan moet met een lege aanhanger weer helemaal terug en dan heb je dus 360 kilometer voor niks gereden....

Het werd dus de prijs die ik er voor wilde hebben.

Op zijn Youtube kanaal ( zie mij eerdere post ) heeft hij een paar video's staan van de nut en bolt restauratie van de GT750.

Wat een Vakman dat ding is nu beter als nieuw, chapeau !

Heel wat jaren later ging ik weer eens winkelen met mijn vrouw en zoals gewoonlijk dook ik dan vaak ff de boekhandel in om motorblaadjes te kijken.

Heey een leuk motormagazine waar een test van een blauwe GT750 instaat en ik zocht snel de betreffende beginpagina op, NEE😮 dit kan toch gewoon niet !!

Ik kijk het blaadje zo af en toe nog eens door..

DSC_0073.JPG

DSC_0075.JPG

DSC_0077.JPG

DSC_0076.JPG

Edited by Motordidact

Geweldig! Dat uitgerekend jouw (oude) motor hier beschreven wordt 👍. M'n maat heeft die van hem van iemand uit Den Helder gekocht, Is wel een soort van in de buurt ......

Edited by RRR

Ja heel erg raar om zoiets mee te maken en ik kon het eerste instantie dan ook bijna niet geloven.

Ik had al eerder zo'n soort van déjà vu gehad toen mijn oude RG500 frame ergens was opgedoken, maar dit was wel dé overtreffende trap.

Edited by Motordidact

• 2 weeks later...