Jump to content

Gisteren bij een kennis de klepspelling gecontroleerd, het benzine verbruik van 1 op 15 gemiddeld vond hij een

beetje teveel . Zoals te verwachten bij een machine die bijna 20 jaar oud is, is de speling aanzienlijk. Uit ervaring

weet ik dat ik alle shim’s, ongeacht of ze oud of nieuw zijn, moet nameten met een micrometer

omdat er verschillen in de opgedrukte en gemeten maat kunnen zitten. Gelukkig kunnen er shim’s die onder een

te wisselen klep vandaan komen, gebruikt worden op een andere klep. Zonder die mogelijkheid zou het

al met al nog een aanzienlijke kostenplaatje ( 8 euro per stuk x 16 bij motoport ) worden.

Nu heb ik, om te voorkomen dat je een motor twee keer bloot moet leggen ( 1 keer meten/ bestellen en 1 x

plaatsen ) , getracht om een hele set te kopen van 1.2 tot en met 2.9 dat zijn er in totaal 69, maar een investering

van ca. € 552,00 vind ik een beetje er veel. Zeker als je bedenkt dat een aantal van die shim’s waarschijnlijk

nooit gebruikt gaan worden.

Weet iemand aan een goedkopere set te komen ?

Featured Replies

• Author

Dank je Bas, dit is een heel andere prijs. ;)

Hier kan ik wel wat mee.

Eerlijk gezegd zou ik toch plannen om alles twee keer open te maken...

Of een tijdje het blok open laten.

Ten slotte meten is weten.

Ik weet helaas niet hoe het bij de Pan is, maar bij mijn FJ die ik had, moest ik veel shims vervangen van 220 naar Max 310. Ik vraag me dus af of in die sets wel alle benodigde maten zitten.

Uit mijn ervaring wil motoport de Shims ook wel wisselen. Je levert shims in en koopt de gewenste maat terug, en dat voor 2 euro per stuk.

Maar zoals ik al zei, dat is mijn ervaring met de FJ. Ik weet niet wat de standaard Shim maten bij de ST zijn.

Edited by Eefje

Let ff op Luc, bestellen uit USA kost zomaar 2x de kostprijs. Je blijft iig goedkoper. [emoji1]

ik kan je een set leveren echter vanuit de fabriek worden maten gebruikt die in geen enkele set zitten.

en ook bij het meten van de speling kun je afwijkingen hebben.

de voelmaten lopen bij de meeste setjes ook op met 5/100 tegelijk

de tussen maten zijn er wel maar moeten per stuk besteld worden

veel dealers hanteren een ruil systeem zodat je niet de volle mep aftikt

daarnaast mag je rekening houden met een 2/100 ste in de + of - van de speling die honda opgeeft.

praktijk is dan dat de fawijkingen vaak wel mee vallen zeker in die mate dat deze veel invloed hebben op het brandstof verbruik

een cursus het nieuwe rijden levert je meer winst :vroem:

• Author

Ik heb het antwoord op mijn vraag gehad en ga daarmee aan de slag.

Bedankt voor het meedenken ! ;)

Ik zal van de vervanging, zo mogelijk met foto's, een verslagje maken.

Mag wat mij betreft een slotje op.

Guest
This topic is now closed to further replies.

Important Information

koekje ? wel twee handen aan het stuur We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.