Jump to content

Vandaag voor het eerst op de Pan een groot stuk gereden, ik moest vanuit Aalsmeer naar Global Klowledge in Nieuwegein, en dacht een leuk stukje voor de net weer geassembleerde Pan.

Maar helaas merkte ik 's morgens al dat hij wat rookte, en 's middags rookte hij nog veel meer.

In Aalsmeer even gestopt bij de AH om boodschappen te doen, bij terugkomst bij de Pan wachtte mij een onaangename verrassing.

Tja allemaal olie had hij er uit gegooid, zie foto's, dus het weekend maar weer de kapper er af en kijken wat er loos is.

WP_20141102_14_50_06_Pro.thumb.jpg.8ff3b0136d7fe97db2b0758169365115.jpg

WP_20141103_17_00_06_Pro.thumb.jpg.f77b83b9fdd799e63905e82011f13f90.jpg

WP_20141103_17_00_15_Pro.thumb.jpg.b2b75ed2bb20848c52560b5b90d53542.jpg

Edited by MINIBENZ

Featured Replies

Krijg je van benzine zo'n vlek dan?

Waar kwam de rook vandaan onder de motor of uit de uitlaat?

En welke kleur had de rook?

Heb Gerry net gesproken....zit op cursus, moet leren en vinger opsteken in de klas.

Rook kwam van rechterkant vandaan, dus niet uit de uitlaat van achter, maar vanaf zijn uitlaat. Gerry geeft aan dat het zeker motorolie is.

Dynamo olie lekken?

Gerry zit nu heftig in de boeken te studeren....:bravo:

@Marcel, het zijn de details he :Lol:

Dat klopt zit links.

Vind het raar alleen rechts rook vandaar.

Wachten tot ger de kappen eraf heeft....

Kleppendekselpakking meest waarschijnlijke

optie dan.

Hoge bomen geven veel brandhout.

Edited by Dennis

Kleppendeksel lekken zie je al direct zonder kapen er af. Effe lampje er bij en motor effe laten draaien. Olie niet te veel bij gevuld ?

"Maintenance covers" heb ik het over. Die eraf geeft meer ruimte en overzicht. [emoji6]

• Author

Ja, stevig in de boeken, Powershell opleiding bij Global Knowledge lastig voor een niet programeur.

Ja rook was wit en kwam van rechter kant.

Zaterdag haal ik de kappen er weer af, en dan maar eens kijken wat er gebeurt is.

Gisteren binnen gezet, ligt nu een klein beetje olie onder. (zie foto's)

WP_20141104_19_15_26_Pro.thumb.jpg.13dd3677d2a00307cddf8cb0f06d4433.jpg

WP_20141104_19_15_36_Pro.thumb.jpg.9f69e6a43a569d92f30f18d6619aa8de.jpg

WP_20141104_19_15_57_Pro.thumb.jpg.d1273b11d7c8207c8cbc4602fb5a0ac9.jpg

WP_20141104_19_18_11_Pro.thumb.jpg.6ce62521a97e3dfc5f835c75c091eebf.jpg

Als koelvloeistof op de uitlaat valt geeft dat een heel specifieke geur af die je direct herkent.

De vlekken op de straat wijzen m.i. meer in de richting van olie.

De plaats van de lekkage - afgaande op de foto's - geeft dan het idee van een niet goed sluitende

kleppendeksel pakking. Dit is ook een bitch om juist te plaatsen. Maar met een handigheidje geen probleem.

Ik zou dat dus eerst maar eens controleren.

• Author

Ik denk olie, voelt vet aan en niveau olie is gezakt, zie foto's.

zo te zien uit uitlaat? raarrrr...

Toch geen kop-pakkingggg

WP_20141105_20_25_45_Pro.thumb.jpg.3ba17f7baeabc0ef3d8632e0bac89e02.jpg

WP_20141105_20_29_46_Pro.thumb.jpg.002ef08e3eee501b7e285f0784e801de.jpg

WP_20141105_20_29_57_Pro.thumb.jpg.f490fc5b89c7892c1ca98f06f03bc27b.jpg

WP_20141105_20_30_15_Pro.thumb.jpg.8d938a50bedf34148a0f6305f2c1a681.jpg

WP_20141105_20_30_45_Pro.thumb.jpg.0bba9595fe7357b893a413b846e2d359.jpg

Kleppendekselpakking denk ik zoals luc aangaf.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/06/bf659434e960670e5f89826942ee2ec9.jpg

Vandaag Gerry met zijn incontinente :cry: Pan op visite gehad.

De motor zat, zoals Gerry zelf ook al had aangegeven, van voor tot achter onder de olie ..... motorolie.

Gerry had de beplating er aan de rechterkant al volledig afgehaald en dat scheelt veel werk waardoor er

eerst maar een bakkie koffie gepakt kon worden.

Zoals ik al dacht lekte hij olie uit het kleppendeksel via de rubberpakking. In de ruimte waar de bougies

zitten stond ook een laagje olie. De pakking kan bij de montage wat problemen geven omdat hij eerst

in het deksel geplaatst wordt en daarna op zijn kop gemonteerd wordt.

Tien tegen één dan hij dan onderweg uit het deksel valt en/of dan scheef komt te zitten, en ik vermoedde dat

dat in dit geval ook gebeurt zou kunnen zijn.

Om dit te kunnen vaststellen het kleppendeksel maar gedemonteerd en de rubberpakking maar eens bekeken.

Deze was hard en stond stijf van de vloeibare pakking. Vanzelfsprekend zit dat ook het kleppendeksel onder die

rommel. Eerst dus maar eens de kleppendeksel ontdaan van de aangekoekte, inmiddels niet meer vloeibare,

pakking. De pakking schoonmaken zou te lang gaan duren, dus daar heb ik maar een pakking voor gepakt die

ik nog in het magazijn ;) had liggen. De pakking zo in de deksel geplaatst dat hij er NIET uit kon vallen

en weer op zijn plek gezet. Aangezien de seals onder de 4 bouten waar het deksel mee vastgezet wordt, ook niet

helemaal fris meer waren, deze uit voorzorg ook maar vervangen.

Motor wordt gestart en na een halve minuut .............................. lekken als een theemuts. Potverdorie hoe kan dat ?

Deksel krom ? Pakking zelf toch niet goed ? Boutjes niet vast genoeg gezet ?

Het spul er dus weer afhalen en opnieuw kijken.

Op het moment dat ik het eerste boutje los draai, krijg ik een geluid alsof er een fietsband leegloopt. Dat kan normaal

gesproken niet. Hoe kan het dat het blok zoveel carterdruk heeft ? Even nadenken. Terwijl ik het deksel en de pakking

weer schoon ga maken vraag ik Gerry het luchtfilterhuis te demonteren.

Onder het luchtfilterhuis zit namelijk een slang diezorgt dat de carterdruk via het luchtfilter wordt afgevoerd.

Ik probeerde er achter te komen of die slang soms verstopt zat.

Nou verstopt zat hij niet, maar de slang was te lang en was via een verkeerde route van het blok naar het filterhuis

geleid. Het gevolg daarvan was dat de slang onder de verkeerde hoek op de onderkant van het luchtfilterhuis kwam

en knikte als het luchtfilterhuis op zijn plaats werd gezet. Door die knik werd de slang afgesloten en kon de carterdruk niet weg.

De daardoor opgebouwde druk zocht een uitweg en had die gevonden door het kleppendekselpakking er uit te drukken.

Althans in theorie moest dit volgens mij het probleem zijn.

Dus een stuk van de slang afgeknipt en omgelegd. Luchtfilterhuis gemonteerd. Kleppendeksel weer gemonteerd.

Motor gestart................................................. GEEN lekkage meer. Drinks

Achteraf mag Gerry mag blij zijn dat de carterdruk via de kleppendekselpakking is ontsnapt.

Gerry blij en ik blij. Altijd mooi als iemand weer met een lach op zijn gezicht vertrekt.

( met dank aan fabrikant van Tramadol Good )

Wel het advies gegeven de bovenste radiatorslang te vervangen, die staat zo bol als een voetbal en is dus intern lek.

• Author

Wat Luc nog vergeet te melden is hoe hij met enorm veel geduld, Scotch Bright en een Dremel uiterst secuur de zitting van de pakking op het blok en op de deksel aan het schoon maken was.

Met een monniken geduld werd allen tot in de perfectie schoon gemaakt al voor het weer samen gebouwd.

Voordat ik weer huiswaarts ging gaf Luc me nog tips, een slang vervangen op thermostaat huis waarvan de slang al bol staat, en het schoonmaken van een flens.

Ik was al bang voor een koppakking, maar Luc stelde mij bij aankomst al gerust dat dat niet het geval kon zijn, en dat het zeker de kleppendeksel pakking moest zijn, en zo had de meester gelijk.

Luc is ben je zeer dankbaar, met de rit naar huis lekte er geen olie meer.

Nou de geadviseerde slangetjes vervangen, en dan weer het kunststof monteren.