Jump to content

Oproep : mag zoekt info over het kooimeerplein in alkmaar

• Moderators

De M.A.G. is de Belangenvereniging voor Motorrijders.

Het MAG-meldpunt gevaarlijke wegsituaties heeft de afgelopen tijd enige meldingen ontvangen over het Kooimeerplein in Alkmaar.

Daar zijn recentelijk meerdere motorrijders onderuit gegaan.

Wij willen graag weten wat daar precies aan de hand is en we willen ook graag weten hoeveel motorrijders daar zijn gevallen of bijna gevallen.

Met deze informatie kunnen we naar de wegbeheerder om dit probleem goed aan te pakken.

Laat het ons alsjeblieft even weten als je hier meer van weet.

Reacties kun je sturen naar : meldpunt-verkeer@mag-nl.org.

We zijn ook geïnteresseerd in fotomateriaal!

Featured Replies

Notoir glad verkeersplein door veel te hoge verkeersintensiteit en zwaar vrachtverkeer. Gevolg gepolijst wegdek en veel rubber op de weg. Weg is bij regenval na droogte een grote schuimende massa. Kan je vermoeden als motorrijder, toch?

Verder mag de MAG het zelf uitzoeken! :mad:

Ben als oud verkeersvrijwilliger nog steeds boos op ze omdat ze nooit meer iets gedaan hebben aan de vangrails van knooppunt Galder ondanks het feit dat dit een motorrijder het leven kostte en er een duidelijke brief voor Rijkswaterstaat klaar lag! Spiteful

• Author
  • Moderators

Ter informatie :

Deze rotonde heeft veel detectielussen in het asfalt

Deze zijn veel breder dan normaal en liggen ook nog eens hoger t.o.v het asfalt.

Je stapt zo een stukje opzij bij het nemen van de rotonde , zelfs bij droog weer.

Ben blij dat de M.A.G. (als enigste ) er aandacht aan willen besteden .

Ben blij dat de M.A.G. (als enigste ) er aandacht aan willen besteden .

Niet helemaal waar Henk, ik weet toevallig dat RWS er ook best veel aan gelegen is dit soort problemen op te lossen. Ze hebben ons nog niet zo heel lang geleden gevraagd welke ons bekende locaties lassporen betreffen die voor motorrijders problematisch zijn.

Daarnaast wordt door dienders in het hele land dit soort zaken doorgegeven aan wegbeheerders. Gaat geen dag voorbij zonder dat ik ergens iemand de meldkamer hoor verzoeken van iets dergelijks melding te maken en bij verontreiniging (olie, diesel of wat ook) zelfs onmiddelijk reiniging te bewerkstelligen.

En op meldingen vanuit de burgerij wordt altijd een voertuig aangestuurd vanuit de meldkamer. Zij het niet met prio 1, dus geen aanrijdtijd van max. 15 min. Maar toch ook geen uren.

Dus blijf dit soort constateringen vooral altijd doorgeven. Er gebeurt echt wat mee.

Er is dus wel degelijk aandacht voor, maar het gaat wellicht niet zo snel als we graag zouden zien.

Henk heeft wat mij betreft wel een punt. Als je het in de context van open en transparant communiceren plaatst is het jammer dat ik niet weet dat RWS hier ook bezig mee zijn.

Zou mooi zijn als deze 2 partijen vooral gegevens uitwisselen met elkaar Dat. (Ervan uitgaande dat dit niet gebeurd).

Dat MAG dus als enige wordt gezien kan ik begrijpen. Wordt tijd dat men dit soort zaken gewoon bekend maakt, want er zijn ook oud motorrijders die geen motor meer rijden, maar wel verkeersgevaarlijke situaties kunnen tegenkomen voor motoren. Alleen moet het "motor-gen" ff ingeschakeld worden. Dus pleur er een commercial tegen aan RWS, gemixed met werk aan de weg?

Je zal er maar niet bij kunnen en jeuk hebben.

Detectielussen waar Panman het over heeft, maar ook lasnaden (vooral in de langsrichting van de rijbaan) waar Mike 6728 het over heeft, zijn notoir glad. Deze zijn namelijk van bitumen en worden nadat deze gegoten zijn, afgestrooid met split en/of zand. Dat slijt echter heel snel weg en wat dan overblijft is glad bitumen. Daar wil een motor, zelfs bij normaal rechtuit rijden, bij nat weer wel eens op weg dribbelen. Ook het onderhoud van onze wegen maakt dat we meer en meer op snelwegen met langsnaden met bitumen te maken krijgen. In onze hedendaagse economie is het ondenkbaar dat een autosnelweg een week dicht gaat, dus gaat er altijd een deel dicht voor herstel. Toplagen worden dan ook vrijwel altijd in delen van rijstroken aangebracht hetgeen lassen tussen rijstroken nodig maakt, terwijl wanneer een toplaag over meerdere rijstroken tegelijk kan worden aangelegd er naadloos gewerkt kan worden door de warme lagen van twee naast elkaar rijdende asfaltmachines gewoon aaneen te walsen.

Die langsnaden ga je op de motor vooral tegenkomen bij het tussen de files rijden.

Dan voor wat betreft het doen van meldingen:

Rotzooi op de rijbaan van een snelweg (grote stukken van een vrachtwagenband, afgevallen lading etc) die op de rijstroken ligt: altijd een melding aan 112. Onthoudt de HMP en verlaat even de snelweg om veilig te bellen; ga nooit bij of direct na de plaats incident op de vluchtstrook staan want dat is met plots voor het obstakel uitwijkend verkeer levensgevaarlijk. Als je 0900-8844 zou bellen, dan zet men je namelijk altijd door naar 112 als het om snelwegen gaat.

Meldingen op provinciale wegen of wegen BIBEKO doe ik altijd via 0900-8844. De reactie die men daar heeft is veelal dat men zo snel mogelijk een surveillance ter plaatse stuurt om zaken te bekijken en een oplossing te zoeken (alarmeren van wegbeheerder). Met het melden van dringende zaken direct bij wegbeheerders heb ik heel slechte ervaringen. Vaak kom je namelijk terecht bij een of ander gemeentelijk meldpunt, waar de receptionisten de urgentie van je melding vaak niet begrijpen, of er een verkeerde prioriteit aan hechten

Henk heeft wat mij betreft wel een punt.

Henk heeft zeker een punt. De MAG is (en misschien de KNMV) de enige die handeld vanuit het belang van de motorrijders. RWS handeld vanuit het feit dat zij als wegbeheerder verantwoordelijk zijn.

Vandaar ook dat ik de woordkeuze 'niet helemaal' gebruik ipv 'niet of helemaal niet'.

Maar maakt het uiteindelijk uit vanuit welk motief men handeld? Belangrijkste is toch dat er iets aan gebeurd.

Amen Yvo! Maar als men met elkaar communiceert op meta niveau daarboven, kunnen zaken, in mijn beleving, adequater worden op- en doorgepakt.

Je zal er maar niet bij kunnen en jeuk hebben.

Amen Yvo! Maar als men met elkaar communiceert op meta niveau daarboven, ....

hey vriend, het blijft wel de overheid hè.. [emoji12] [emoji23]

@elmo, nee, bibeko is alleen binnen de bebouwde kom.

Anders is het bubeko.[emoji23]