Jump to content

Lithium.......gel........gewone.....yuasa.....vsm.....landport.........

Help......ik zie door de accu's m'n motor niet meer :search:.

Zaterdag werd ik er op geattendeerd dat m'n accu (van m'n ST 1100 met zijspan) al wat vervorming vertoonde en binnenkort waarschijnlijk wel vervangen zal moeten worden.

Nu kan ik bij een ander panrijder een VMF accu kopen maar ik heb ook nog andere aanbiedingen staan.

Ik kan via een leerling aan een Landport accu komen maar dan moet ik weer kiezen tussen:

- accu die voor het gebruik nog het zuurpakket moet krijgen

- of een Gel uitvoering met een langere levensduur

- of een Lithium accu voor start toepassingen, hoge startcapaciteit met een extreem laag gewicht en maximale levensduur

Is er iemand die mij kan adviseren of uitleggen waarom wel / niet?

Groetjes,

Anke :vroem:

Edited by ankkro

Featured Replies

Via ad accu gekocht. Zeer mooi prijsje. Voor in gebruik nemen een malig vullen met zuur pakket. Daarna onderhoud vrij. Prijs kwaliteit super. motor start er goed op. Ben erg tevreden.

- accu die voor het gebruik nog het zuurpakket moet krijgen.

Is een zogenaamde klassieke voorgeladen loodzuur accu. Een droge accu van een zodanige samenstelling dat na toevoeging van het zuurpakket de accu wordt geactiveerd en er een je vrijwel direct een geladen accu hebt. Persoonlijk zet ik ze een uurtje of vijf nog aan de (druppel)lader waarna ik hem monteer. Een min of meer onderhoudsvrije accu die hooguit navulling vraagt met gedemineraliseerd water als periodiek onderhoud. Zwakke punt (zeker bij motoraccu's) is de wijze waarop het loodsulfaat in het loodraamwerk in de cellen vastzit en de isolatie tussen de platen Deze platen zitte om en om gemonteerd en zorgen voor 2 volt per cel. Op den duur kan uitzakkend loodsulfaat (soms zichtbaar aan het boller worden van de accu) aan de onderzijde in de cel sluiting veroorzaken. Zes cellen leveren samen de 12 volt, maar per kortgesloten cel verlies je dus 2 volt. Ook slechte (te dunne) isolatie maakt dat de platen elkaar kunnen raken en er zo ook sluitingin ene cel kan ontstaan. Ook hier verlies van 2 volt per cel.

- of een Gel uitvoering met een langere levensduur.

Het zuur is hier vervangen door een geleidende gel. Deze accu's koop je dus kant en klaar en hoef je zelf niet te vullen. Mogelijk even na laden voor montage en je hebt een onderhoudsvrije accu (dopjes zijn vaak niet te verwijderen). Constructie is door gebruik van gel 'degelijker' hetgeen een meer betrouwbare accu maakt, maar door de iets hoger productiekosten ook een iets duurdere. Momenteel de meest verkochte accu in de vervangingsmarkt.

- of een Lithium accu voor start toepassingen, hoge startcapaciteit met een extreem laag gewicht en maximale levensduur

Tja het nieuwste van het nieuwste met Lithium-ion techniek. Krachtige accu's met een minimaal gewicht (1/3 van een loodaccu) en minimale zelfontlading (leeglopen van accu bij stilstand). Zeer lange levensduur (ruim 10 jaar is mogelijk) fabrikanten geven soms vijf jaar garantie. Op zich zeer robuuste techniek met echter een maar: de laadspanning mag echt niet boven de 15 volt komen. Is namelijk het einde van je accu. De accu kan daarentegen wel beter tegen diepe ontlading. Een loodaccu moet je niet verder ontladen dan 10 volt. Een Lithiumaccu overleeft een diepte ontlading zelfs tot 8 volt. Verder laadt de accu sneller op dan een loodaccu en dat maakt hem daardoor zeer geschikt voor motoren. Op zich wel duur, maar dat verdient zich terug door de levensduur.

Tussen merken zijn veel verschillen. Heb ooit wat goedkopere merken geprobeerd, maar val nu standaard terug op Yuasa accu's. ,Gelet op het dagelijks gebruik van mijn motor uiteindelijk de meest betrouwbare

Edited by ThunderSTreak

En dat moet je dus niet doen: na het vullen direct aansluiten op je motor zonder hem eerst door te laden. Dat beperkt echt de levensduur van je accu. Platen kunnen kromtrekken en zo sluiting maken. Einde oefening van je nieuwe accu.
  • 2 months later...

Prima accu zo'n VMF.

Toch stiekum een zwarte doos in mijn Pan.

En weet je he.. dan koop je een yuasa van 130 euro en die gaat 5 jaar mee.

En dan koop je een VMF bij Ad en die gaan dan ook 5 jaar mee.

Scheelt bijna 90 euro.. is effe snel omgerekend met de huidige benzineprijzen ehhhhh.

3 keer tanken dus gemiddeld 1200 kilometer lol.

Wat moet je nog meer...

Hallo Panrijders,

Hierbij enkele prijzen,

www.4takt-shop.de 34,95 merkloos YTX 14 BS

www.motozoom.nl 53,95 Poweroad YTX 14 BS

schreurs Wessem 53,00 VMF CTX14-BS

www.mlmparts.com 57,50 Yuassa YTX 14 BSj

www.mymotor.nl 57,50 Yuassa YTX 14 BS

www.mymotor.nl 52,00 Shin yo CTX14-BS

www.mpartz.nl 57,50 Yuassa YTX 14 BS

www.mpartz.nl 47,95 Nitro YTX 14 BS

www.RAD EU 63,92 Yuassa YTX 14 BS gratis verz

polsmotoren.nl 65,60 Nitr YTX 14 BS

groet Anton

Landport.......

Ging 1,5 jaar mee....

Nu eens lithium als proef.

(Natuurlijk bij ad vandaan)

Edited by panpatje

• 5 weeks later...

Liever geen Iridium, heb ik met mijn VFR heel veel gedonder mee gehad.

Waar ik wel aan zit te denken is een Lithium accu, al zitten daar ook grote haken en ogen aan.

waarom niet een kleine auto batterij ?? word veel gedaan bij motors met zijspannen .

ik heb mijn batterij in de koffer van het span zitten.

ancro rijd met een st1100 met een zijspan , waarom zou dat niet passen ?? de batterij bij 90 % van de zijspannen zit in de koffer van het span ( een auto batterij omdat je met zijspan meer srtoom verbruikt door verlichting en radio enz)

marccc

Edited by Timbo