Jump to content

Toevoegingen voor in de benzine

Kan iemand mij vertellen of die toevoegingen voor in de benzine, als je motor bv de winterstop in gaat, zin of onzin is? Bij de dealer zeggen ze natuurlijk altijd dat het sterk aan te bevelen is!

Ben benieuwd naar een onafhankelijk antwoord.

Groet,

Fred

Featured Replies

Hallo Fred.

Eens in de maand gooi ik er een flesje in. Het reinigt ook alle injectoren. Ik voel wel resultaat aan het gedrag van de motor. Ik denk niet dat het zin heeft om een flesje in te gooien en dan de winterstop houden. Er moet wel mee gereden worden zodat het spul zijn werk moet doen.

Gr mootje

Sent from my iPhone using Tapatalk

Voor "oudere" motoren wat Fuel en Fit van Briggs and Stratton in de tank doen, benzine bijvullen en een stukje met de motorrijden zodat de carbs.

ook voorzien zijn. Het voorkomt sludge vorming in de carbs en je motor start in het voorjaar direct.

Er zijn verschillende additieven die bij de benzine gegooid kunnen worden.

1. Additieven om injectoren schoon te maken. Bijvoorbeeld LiquiMoly Injectiereniger (artikel no 5110) of Forté motor power I

2. Additieven om carburateurs te reinigen. Bijvoorbeeld LiquiMoly MTX vergaser reiniger (artikel no 5100) of Forté motor power I

3. Additieven om brandstofveroudering tegen te gaan. Bijvoorbeeld LiquiMoly Benzin stabilsator (artikel no 5107) of Forté motor power II

1 en 2 zijn reinigingsstoffen die aan de brandstof toegevoegd worden. Gewoon een dosis toevoegen aan de brandstof en rijden. Hebben dus weinig zin om toe te voegen als de motor stilgezet wordt.

3 Is een additief dat toegevoegd kan worden als de motor een winterstop ingaat. Moderne brandstoffen hebben eigenlijk maar een beperkte levensduur . Er wordt steeds meer bio-ethanol toegevoegd die verdampt en er er uiteindelijk voor zorgt dat de brandstof gaat verzepen. Bij langdurige stilstand vormt zich een kleverige en stroperige smurrie die moeilijk te verwijderen is en allerlei kleine kanaaltjes in bijvoorbeeld een carburateur kan blokkeren, maar ook brandstoffilters volledig kan verstoppen. Heb twee jaar terug om die reden het volledige carburatiessysteem van mijn dochters scooter kunnen schoonmaken.

Samenvattend: motor wegzetten met een volle tank (voorkomt corrosie in je tank) en additief om brandstofveroudering tegen te gaan. Additief toevoegen aan je brandstoftank (let op verhouding additief en inhoud van je tank) en de motor daarna 10 miniten gebruiken (rondje van een paar blokjes rijden). In het voorjaar tank nagenoeg leegrijden en daarna een keer afvullen met additief voor injectie/carburateurreiniger.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

:biker:Een laatste oplossing is natuurlijk gewoon door blijven rijden:biker:

Edited by ThunderSTreak

Inderdaad. Gewoon doorrijden [emoji106] vanmiddag begon het aardig te [emoji299]️ dacht eindelijk kan ik nu mijn Difi regen jas en broek uit proberen. Niet slecht. Perfect zelfs.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Het heeft zin als je rekening houdt met het doel van de additieven.

Voor een winterstop dus eerst additief om het vergommen van je brandstof tegen te gaan en pas reiniger voor je brandstofssyteem (carburatie/injectie) toevoegen als je weer gaat rijden.

De dealer mikt ze er vaak alle twee tegelijk in!

• 1 year later...
  • 1 year later...

Met Freddy eens, voor je hem stilzet voltanken met 98 omdat 95E10 maar 6 maanden goed blijft en water schijnt aan te trekken.

De 98 heeft dat niet omdat er geen ethanol in zit.

Verder hoef je niets te doen.

Ik gooi al jaren blanke lampolie erbij. Is gewoon zuivere petroleum. Ik heb iemand gesproken die verschillende brandstofadditieven heeft geanalyseerd in een lab en daar kwam uit dat ze allemaal bestaan uit 92 tot 95 % kerosine, dus de zuiverste van petroleum. Ik gooi elke 3 maanden een slok lampolie van de Blokker erin en de vlotterbakken en sproeiers zijn altijd blinkend schoon. Op het VFR forum wordt dit ook aanbevolen ipv de dure Forte.

Mijn eerste ervaring in al die jaren met de Pan, vergeten dat de benzine was/kon verouderen.

Vorige maand de motor gestart sinds vorig jaar oktober:( en dat resulteerde vrij snel in een onregelmatig lopende motor.

Deed voorheen ook F1 en/of F2 in de tank.

Nu heb ik de oude benzine afgetapt en Competition 102 getankt en F1 toegevoegd.

Deze week proberen een langere rit te maken via de snelwegen en hopelijk brand de boel weer schoon.

Het is dus zeker een groot punt van aandacht voor het winterklaar wegzetten of het weer opstarten in het voorjaar.

m_20171023_104622.jpg.116752a3fa27a34b196e570b1bbe4f15.jpg

Paar keer 98 tanken en wat rondjes rijden, voor je het weet loopt die weer normaal.

Op voorwaarde natuurlijk dat er geen luchtlekken of pakkingen kapot zijn.

En ja, ik gooi er ook af en toe lampolie van de blokker in, zijn die zwarte flessen voor 1,80 per liter of zoiets....kom je makkelijk 1 jaar mee toe.

@Nosegear,

Ongeveer 0,2 liter op een volle tank. Is iets van 0,8% van 28 liter. Ik doe het 3x per jaar maar ik rij ook maar een maand of 6 met de Pan. Op mun woonwerkfiets, Yamaha XJ 600, iedere 3 maanden bij 300 km per week.

Ik doe ook een colaglas (20cc) op een volle tank, ook een keer of 2 a 3 per jaar.

Het helpt een beetje de leidingen etc schoon te houden, verder is het effect gering hoor, maar ach lampolie kost amper meer dan benzine, dus waarom niet?

Probleem heb ik hier inmiddels ook ondervonden. "Gelukkig" is de pomp hier vlakbij voorzien van Competition 102 en volgens de uitleg die erbij staat is dat nog beter dan E98.

Prijs is wel heftig, € 1,829 p ltr. Da's wel een stuk minder leuk tanken.

Ja, dat klopt, dat doet even pijn in de portemonnee. Maar je weet ook waarom je het tankt. zet je de volgende keer je motor wegen je tankt hem vol met Competion 102, of vergelijkbaar, dan ga je de problemen niet hebben als je je motor voor de winter stalt. Zeker als je je motor eerst een flesje Forté 2 laat drinken. Dat beschermt de motor tijdens de periode van stilstaan.

Zou je E10 getankt hebben, dan waren de problemen waarschijnlijk nog groter.

102 is niet beter dan 98, het is enkel klopvaster.

98 erin gooien is het beste maar enkel en alleen omdat er geen ethanol in zit dat water aantrekt.

Je motor loopt precies hetzelfde op 95, 98 of 102 je hoeft er geen hoger getal in te gooien dan ze voorschrijven als minimum.

Het probleem voor stalling is ethanol en dat zit in 95 en niet in 98.

Mooie uitleg Bassie. Hoopte eigenlijk dat Competition 102 ook wat van de vergomming van de oude brandstof zou kunnen aanpakken, samen dus met F1.

Had de oude peut eruit gehaald en alleen C102 getankt met F1.

Lopen doet de Pan nog steeds niet lekker maar blijft met stationair nu wel beter draaien.

Vermoed dat de storing toch wat groter is dan gehoopt.

Als ik van de week nog een keer ga rijden zal ik een tankstation opzoeken met E98 en dan gaat het flesje F2 er ook maar meteen in.