Jump to content

[vraag] bokken / stotteren

Sinds de laatste twee ritten bemerk ik dat de Pan bij een continu toerental wat loopt te bokken / stotteren.

Het is nog niet dramatisch, maar wel merkbaar. Ze hangt verder wel normaal aan het gas, en trekt goed door.

Voor ik de hele boel lostrek, is er specifiek iets waar ik naar kan kijken?

Ofwel, iemand ervaring hiermee?

Featured Replies

Kan aan heel veel dingen liggen. Daarom een eerste vraag; wanneer heeft jouw pan voor het laatst een beurt gehad. Met name een waarbij ook de bougies vervangen zijn?Hoeveel km's heeft hij sinds die tijd gereden?

edit: terwijl ik typ is Ozzy weer sneller.

• Author
...wanneer heeft jouw pan voor het laatst een beurt gehad. Met name een waarbij ook de bougies vervangen zijn?Hoeveel km's heeft hij sinds die tijd gereden?

Geen idee eigenlijk.

Toen ik hem/haar een tweetal maand geleden kocht gaf de toenmalige eigenaar aan dat hij zelf een beurt had gegeven vlak voor verkoop.

Ik heb gecontroleerd hoe de vloeistoffen en de remblokken erbij stonden.

Dit zag er als nieuw uit, en alles zat netjes op niveau. Ik vermoed dus dat hij/zij netjes een beurt heeft gehad.

Deze winter wilde ik de Pan de spreekwoordelijke broek van de kont trekken voor controle.

Lijkt er op dat dat wat eerder moet.

@Ozzy,

Bougies zal ik er eerst eens uittrekken, misschien is dat het wel.

Een carbtune heb ik helaas niet.

.......en zijn vaak ook hetgeen waarbij d.h.z. onderhoud op bezuinigd wordt. Zeker vlak voor verkoop van de motor.

Vier bougies is toch vaak weer 40 tot 50 euro

zeker weten !! bogie's vastgeroest , vol zittende luchtfilters en waar het meeste op bespaart word is de voorvork en REM OLIE

meer dan eens de rem en koppelings potjes moeten kuisen met grote middelen .

• 3 months later...

Klopt helemaal Marc.

Bij de dealer gebeurt dat ook hoor.

Afleveringsbeurt?

Daar hoort toch ook controle/vervangen van de vloeistoffen bij.

Toen ik bij motoport mijn eerste mean green machine kocht was ik iets te vroeg voor de aflevering.

De monteur stond hem net in de was te spuiten met een of ander goedje.

Toen ik vragen stelde over de motorolie en andere vloeistoffen stelde hij dat het helemaal nog niet nodig was ??????

Bij de eerste stevige remtest zat ik met mijn noten tegen het stuur.

Had die koekebakker ook mijn zadel in de was gespoten.. pffffff

Ja zoiets, en dat was niet prettig kan ik je zeggen.

Maar goed het topic ging over stotteren / bokken hahahahaa

Ik blijf erbij dat eens per jaar een flesje forte 1 en 2 en een carbtune wonderen doen voor de pan.

En dat buiten het reguliere onderhoud volgens de onderhoudsintervallen van Honda zelf.

• 2 weeks later...

Bokken kan nog meer oorzaken hebben he.

Het kan natuurlijk aan de bougies liggen ( tip.... draai er gelijk irridiumbougies in)

Maar het kan ook zo zijn dat je motor niet voorzien is van een FPR.

Dit apparaat zorgt ervoor dat de bradstoftoevoer niet gelijk in een keer afgeknepen wordt.

Dit gebeurt bij gas los en gas erop in geval van een standaard situatie.

Had ik bij mij ook, totdat ik een FPR monteerde.

Ik wens je in ieder geval succes met de zoektocht naar een FPR want die dingen zijn tegenwoordig verrekte lastig te verkrijgen.

Ik heb wel iets gelezen op het forum over het aanpassen van de bestaande benzineregelaar, maar dat kan ik zo gauw effe niet vinden

• 4 years later...
Spreken we een keer af. Zo ver woon je niet van mij vandaan geloof ik.

Is hier nog iets uitgekomen?

'k ervaar n.l. een gelijkwaardige stotter/schommeling in power bij constante snelheid.

Heb al een Carb-tune gedaan en gereden met 2 dummy O2 sensor, maar zonder verschil.