Jump to content

Vandaag 200 trucks door Weert en omgeving 'geregeld' samen met nog 80 fanaten op een motor.

Op zich een goed geregeld evenement, maar......ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat een organisatie ervoor kiest om 80 motorrijders langs 200 trucks te laten inhalen. Dat is dus 5 kilometer truck en kent best wel wast risico's.

Voor mijzelf niet zo'n punt , maar vandaag wel gezien dat er mensen waren voor wie dit echt veel te hoog gegrepen is. Gaat het op een provinciale weg nog redelijk... op een B-weg of door dorpen wordt het echt wat anders. Motorrijders die een vrachtwagen inhalen terwijl die een bocht naar links draait en je niet weet wat er na het kruisingsvlak staat??...... Ik snap dat niet! Heb het dus een keer of vier met verschillende motorrijders bijna goed fout zien gaan.

Er was een debriefing (dat was voor het eerst en dus heel goed), maar daar heb ik het niet opgebracht want dat vond ik even niet de plaats. Organisatie doet dit voor de 2e keer. Heb wel een mail met de nodige suggesties gestuurd; dat vond ik wel op zijn plaats.

Een echte Top? De brandweer van Weert had vlak bij het eind van de rit op een kruispunt (groot kruispunt met 2 x 2 rijstroken) een watermonitor neergezet die een 'ereboog over de weg spoot.Natuurlijk top voor verstandelijk beperkten in een truck om daar doorheen te rijden.

We mochten als motorrijder via de ventweg 'achterlangs'. Niet dus......Heb de motor stil gezet onder de boog en genoten van de nevel die er vanaf kwam. Zeer tot het genoegen van de spuitgasten die luid applaudisseerden en het was ook best lekker koel. Ook was mijn motor weer stofvrij! Langer dan een halve minuut moet je er overigens niet staan.....is echt veel water wat er nog 'naast de straal' valt. Je wordt er veul nat van!

Maarruh Walter....Komende zaterdag bij de politie en brandweer triatlon......Is dat niet een verfrissend idee?

Featured Replies

Begrijp ik het dan goed TS dat ze die 200 trucks ook in 1 cluster laten rijden?

Ik weet van de Twentse truckrun (dit jaar ruim 400 trucks en een van de grootste van NL) dit in clusters van 30 Tot 40 trucks wordt gedaan. Elk cluster wordt voorafgegaan Door een politie motorrijder en alleen grote kruisingen en knelpunten worden door VK-regelaars geregeld (bijna allemaal forumleden van hier, zo niet alle...)

Dit wordt dan gedaan door slechts 12 politiemotorrijders en ongeveer 20 verkeersregelaars die (meerdere) vaste posten hebben en binnendoor kunnen verplaatsen.

Dus niets inhalen of andere risicovolle touren.

80 motorrijders is al een uitdaging op zich...

Pff, dat klinkt inderdaad niet erg veilig en ik zou me daar zelf ook niet prettig bij voelen om een vrachtwagen te moeten inhalen op een smalle weg
  • Author

Yep Yvo,

200 trucks in één cluster. Vorig jaar hadden ze het in twee clusters gedaan; was niet bevallen zeiden ze (was er vorig jaar niet bij). Ben er dit jaar bijgehaald omdat ze mensen te kort kwamen. Maar ik geef meteen toe; ik wist niet wat ik hoorde vanochtend bij de briefing. En als ik dan onderweg zie hoe motorrijders zich bijna dood laten rijden terwijl ze nota bene een vrachtwagen inhalen die met hen linksaf slaat. Dan wordt het echt spannend tussen de trottoirband en die grote wielen. Man o man!

Briefje aan de organisatie was een erg inhoudelijke dus.

Trucktour Tilburg is ruim 270 wagens elk jaar die in vier groepen met 15 minuten tussenpauze over de weg gaan. 240 verkeersregelende motorrijders staan dan al op post (uitgezet) en sluiten pas na het vierde konvooi aan om achter dit laatste konvooi naar de rustplaats te rijden. Niets geen inhalen en gewoon pauze en weer klaarmaken voor de middagronde waar we dit nog een keer herhalen.

De kop van elk konvooi bestaat uit een verkeersregelaar op de motor met de taak als spitser/voorwaarschuwer voor de verkeersregelaars op post om het verkeer stil te zetten en een temporijder voor het konvooi die het geheel op 2o tot 30 km/h houdt. Achter elk konvooi twee slotrijders.

Lijkt op wat jullie in Twente doen, maar wij hebben geen motoragenten. Korps Tilburg vindt al tien jaar dat we dat zelf moeten doen en rijdt alleen met twee motoren om uit te helpen en er is één commandowagen met onze 'politiebaas' een brigadier die al 25 jaar dit evenement vanuit de politie begeleid en onder wiens gezag wij ons werk doen. We rijden zelf de routes in de verkeerscommissie voor en bespreken met hem onze problemen. Door jarenlange ervaring kunnen we heel veel en rijden we het evenement al meerdere jaren zonder schade.

Veel corpsen hebben ook geen vaste motorbrigade (meer) dus ik ken dat. Persoonlijk vind ik dat jammer dat er steeds meer wordt afgestoten. Zijn toch ook mooie kansen om als overheid je betrokkenheid te tonen en ook zo nu en dan op een andere manier bezig te zijn. Hier doen ze het al vanaf het begin en hebben er ook een persoonlijke band mee, zijn ook in de organisatie betrokken.

Maar slechte ervaringen met meerdere clusters...??

Werkt perfect en levert zoals gezegd geen vreemde of gevaarlijke situaties op. Kost alleen wel bijna een hele dag ipv een paar uur....

• Author

Denk dat een kleinere groep vrachtwagens altijd beter werkt dan een hele grote. Zeker als de route 'een rondje rond de spreekwoordelijke kerk' is. Het feit dat je lucht hebt tussen verschillen konvooien maakt dat het verkeer zich tussentijds weer normaal kan afwikkelen, verminderd agressie etc. Stond gisteren op een kruising en komt er een mijnheer naar mij toe: "Gaat het nog lang duren? " De vraag werd gesteld bij vrachtwagen 98 die passeerde dus het antwoord was heel simpel: " Ja sorry, nog ruim 10 minuten, denk ik", want zo lang stonden we er al. Gemopper: "Maar ik moet naar een doop en ik moet rechtsaf; niet met de colonne mee." Ik: " Nee mijnheer, dat kan niet want de colonne wordt ook ingehaald door verkeersregelaars op motoren; vanwege de veiligheid mag ik dat dus niet toestaan." Gemopper en gevloek en voor mij sluit dan de discussie, maar ik kan mij de onmin heel goed voorstellen.

Meerdere kleine groepen is dus beter lijkt me; dat het meer tijd kost is niet zo'n probleem. Verkeerregelen kost me toch altijd een hele dag.

Helemaal dezelfde ervaring en ideeën hierbij TS. Zelfs als het niet het rondje kerk is. Hier is het eerste cluster ongeveer halverwege als het laatste vertrekt (komt elkaar dan ook tegengesteld tegen op de snelweg, dan is het echt ff een feestje!!). Maar inderdaad, verkeer krijgt tussentijd ruimte om te herstellen en regelaars de tijd om te verplaatsen. Misschien je volgend jaar eens mengen in het voortraject aldaar? :D
  • Author

Zou kunnen, maar sinds afgelopen zaterdag mag ik mij werpen op motortourtochten van veteranen en de onderhandelingen met overheden waaronder mijn baas. Gaat veel tijd in zitten en heb van mijn directe chef te horen gekregen dat het niet teveel mag bijten met mijn huidige werk.

Ik hoop dat ze in weert genoeg hebben aan mijn mail.