Jump to content

Blijven nadenken op je motor....please!

Geleend van het FJR 1300 forum. Hoe een afslaande auto niet te ontwijken is....

https://www.youtube.com/watch?v=xq2xStb0R-c

David kon het niet navertellen, maar reed ook veel te hard (geschat 150 km/h). Anderzijds kan dit ook bij 70 km/h al heel erg fout gaan, alleen heb je dan mogelijk net iets meer tijd om nog iets zinnig te doen.

Mooi is dat de moeder van David de beelden beschikbaar heeft gesteld voor een verkeersveiligheidscampagne in Engeland. Doel is tweeledig; motorrijders wijze op hun kwetsbaarheid, maar ook het overige verkeer wijzen op de aanwezigheid van motorrijders in het verkeer.

Laat het ons tot wijsheid dienen opdat ons dit nooit overkomt.

Featured Replies

Je zult zeker als motorrijder altijd het overige verkeer moeten beoordelen en inschatten. Althans, dat is mijn mening en ik probeer zo ook te rijden.

Als ik zie hoe deze motorrijder rijdt in het filmpje (momentopname natuurlijk), is het wachten op . . . .

Als ze dit filmpje in het geheel als campagne gebruiken, vraag ik me af of dat wel zo wijs is, gezien de rijstijl.

• Author

Of het wijs is? Dat hangt van je doel en doelgroep af.

Over het algemeen vind ik sommige verkeerscampagnes te zacht en maken ze net het punt niet. In het voorjaar bij tankstations folderen met 'wij gaan weer op pad' als het motorseizoen opent is het niet denk ik.Wie heeft bij de opening van het schooljaar de banner van VVN nu echt gezien en past zijn gedrag daar ook op aan? Realiseer je je als motorrijder wel dat je bij 150 km/h 42 meter in één seconde aflegt? Je minstens een seconde nodig hebt om te reageren en je dan al 40 meter verder bent?

In de UK zijn de campagnes wat dat betreft wat directer. Persoonlijk geloof ik meer in het laten zien van wat de mogelijke gevolgen zijn; werkt effectiever.

Ben ik gelijk met je eens.

Maar het eerste stukje waarbij hij behoorlijk doorrijdt en inhaalt, geeft ook voor velen de "bevestiging" dat alle motorrijders zo zullen rijden.

Dat zal m.i. een averechts effect hebben.

• Author

Het feit dat jij dit als motorrijder vindt, geeft in elk geval aan dat je ook de conclusie trekt dat het niet het juiste rijgedrag van een motorrijder is en dus weet hoe het wel moet.

Anderzijds zijn er wellicht ook motorrijders die er hun eigen rijstijl in herkennen en nu zien hoe het kan aflopen.......

En ja als het er om gaat om vooroordelen te bevestigen tussen motorrijders en automobilisten heb je mogelijk gelijk.....maar dat is niet het doel van de campagne lijkt me gelet op de begeleidende tekst.

Heb nu MET geluid afgespeeld en de boodschap is duidelijk!

Toch wel behoorlijk verschil hoor, met of zonder geluid ;)

Schokkend en ellendig, maar hier lijkt snelheid het probleem. Automobilist verwacht dit echt niet en motorrijder heeft geen enkele ruimte om dit op te vangen.

Als we dan toch met bewustwording bezig zijn, kijk dan dit documentje ook even door op veel voorkomende ongevalsoorzaken en doe er je voordeel mee!

http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/MOTAC%20factsheet%202013NL.pdf

Zoiets is mij ook al twee X overkomen. Gelukkig reed ik maar 50 en kon de auto met een typische uitwijk manoeuvre die je bij de rijlessen leert ontwijken.

Heftig en het drukt je met de neus op het feit hoe kwetsbaar je bent als motorrijder.

Dus altijd maar anticiperen en kijken en op voorhand met het onverwachte rekening houden.