Jump to content

na even weggeweest te zijn,rusland, ben ik er weer,niet dat iemand mij gemist heeft, daar niet van,maar gisteren reed ik van stettin naar huis en al snel op de autobahn gaat het FI ledje branden en het brandstofverbruik gaat omhoog,even doorgereden gestopt,uit gezet en weer gestart niets meer branden en 800km later was ik thuis zonder enig probleem,wat kan dit zijn geweest.

Fred.

Featured Replies

Lambdasonde die even valse info naar je cpu heeft gestuurd. Komt wel eens voor bij elke motor die langere tijd achtereen op een constant toerental draait. Oorzaak is vervuiling rond de sonde. Brandt er vaak wel weer af als je van toerental gaat wisselen. Heb er op mijn FJR last van gehad bij het voorrijden van een route waar ik over 20 kilometer op cruisecontrol reed met 75 km/h. Ook daar protesteerde het motormanagement. Oplossingen is vaak simpel; even terugschakelen naar een lagere versnellingen (hogere toeren) loste het probleem vaak op.

Afgelopen week ook last van gehad na een paar uur stil gestaan te hebben in een regenbui (de motor dan).

Instructie boekje even gelezen, het is iets met het brandstof management systeem, toen ik thuis kwam was het lampje uit.

De volgende dag even (10 sec. of zo ) boven de 5000 toeren laten draaien op de standaard (buren waren niet blij), daarna een ritje gemaakt van 40 km bij wisselende toerentallen.

Het FI lampje ging niet meer branden en de motor liep als een zonnetje, alleen vertrouw ik de benzine meter nu even niet meer, morgen maar even tanken.

Wat Webster al aangeeft, de "fout code" wordt opgeslagen in het geheugen, dus die is bij een Honda dealer uit te lezen mocht het terug komen.

Zelf laat ik het wel een keer doen als ik in de buurt ben van een dealer binnenkort, ben wel nieuwsgierig wat het is geweest.

Strekte

Gr.

FOp

Staat wel een how to op het forum om je een duur ritje naar de dealer te besparen..... Even zoeken dus

Vandaag is weer het FI lampje gaan branden en de mogelijkheid gehad om de fout code te zien (twee maal oplichten).

Vlgs. de lijst is dit "MAP sensor vacuum slangen of sensor zelf"

Mijn vraag als leek, hoe ernstig is dit, de motor loopt gewoon alleen koud stationair is bagger, alsof de motor op twee cilinders loopt maar als de motor warm is merk je er niet meer van en het FI lampje blijft uit.

Gr.

FOp

Lambdasonde verhaal is onzin hoor!

Lambda is een correctiewaarde met weinig resultaat . Het kan zijn dat ie opeens heeeeel veel zuurstof meet maar dat is eerder een lekke slang / pakking of een slecht sluitende klep .

Dingetje word warm genoeg om schoon te branden of dat nou bij 1000 of 5000 tpm is . Gescheurd slangetje kan wel of een map sensorfout idd

Sent from my iPhone using Tapatalk

Onzin?

Lambdasondes zijn belangrijke onderdelen van de motor - ze zijn onontbeerlijk voor een goede werking van de motor en om aan de emissienormen te voldoen. Tal van factoren kunnen de goede werking van de lambdasonde beperken:

• Externe factoren zoals zout en vuil.
  • Sterke temperatuurschommelingen.
  • Een slechte kwaliteit van de brandstof.
  • Roet- en olieresten in de uitlaatgassen.

Om eventuele schade aan de motor en een hoger brandstofverbruik - en dus een grotere CO2-uitstoot - te voorkomen, moet de lambdasonde om de 30.000 km getest worden en moet ze, wanneer het aanbevolen vervanginterval bereikt is, preventief vervangen worden.

Kan dus wel. Maar eerst ander oorzaken uitsluiten.

Roet en olie resten dat krijg je pas als hij meer olie verbruikt dan benzine,

De voorverwarming gaat meestal stuk trouwens, het meetelement zelf bijna niet !

Vervangingsinterval van en lambdasensor ?? Van een auto of motorfiets , nooit van gehoord en lambda sensoren worden continu gecheck door motormanagement .

Maar dat verhaal van schoonbranden .. Dat is echt niet waar !

Het is een correctiefactor , als hij niet naar behoren werkt merk je dat alleen aan de uitstoot ( 4gas test ), aan de motor zelf merk je nix

Sent from my iPhone using Tapatalk