Jump to content

Nieuwe flitser aan voorzijde!

Featured Replies

Komt erg in de buurt van de alternerende koplamp...

Hoop dat de Hermandad dit accepteerd als je weer ergens gaat begeleiden...

Denk dat als je dit gebruikt als het druk op de weg, iedereen aan de kant gaan omdat ze denken dat je piet polies op ren burgermotor bent. Weliswaar verder geen blauw blauw aanwezig maar toch.

Oranje is sinds 1 januari ook alleen nog toegestaan onder strikte voorwaarden, (waar in principe verkeersregelaars niet onder vallen) dus idd precies waar ik op doelde.

Zou hem iig nooit zomaar gebruiken, slechts na overleg met de hermandad waar het evenement plaats vind. Gewoon om problemen en teleurstellingen te voorkomen.

Gebruik van 'Andere Of meer dan toegestane verlichting' is verboden. Dus gebruik in b.v. een file.... Dan maar hopen dat er geen burgervoertuig in de rij staat. Boete is zo binnen een inname kenteken mag niet meer, dus gelijk WOK-status op je voertuig. Kan me niet voorstellen dat je daar op zit te wachten.

• Author

Ivo, je heb volkomen gelijk! Mocht het gisteren wel gebruiken van oom agent.

Maar eigenlijk wil ik het alleen gebruiken bij wielerwedstrijden op een afgesloten parcours!

Zien doen ze het in ieder geval wel.

Je mag in dit land ook niets meer.....;)

Kreeg vandaag wel weer opdracht om met mijn oranje ledflitsers rijdend op 50 meter achter een motoragent die het verkeer de berm in dirigeerde de tegenstroomse rijbaan af te blokken...en mensen die braaf hun auto in de berm parkeerden een 'thumbs up' te geven. Het kan allemaal.

Blijf mijn zichtbaarheid toch net iets belangrijker vinden dan geneuzel van regels. Snap dat ze er moeten zijn, maar diegenen die er over nadenken zijn zeker niet diegenen die het verkeer regelen.

Had mijzelf voorgenomen tijdens mijn vakantie eens bij RWS langs te gaan om hier eens over te praten. Is er niet van gekomen (was een beetje druk met wat brandhaardjes in de wereld) , maar staat wel op de rol.

Ik ken het ook niet anders TS, de Hermandad kent heus de voordelen wel. Wordt in overleg dus ook gewoon toegestaan. Er was alleen een wildgroei aan, tja, hoe verwoord je dat netjes..., lieden die te pas en onpas gebruik maakten van die lampen. Vandaar dus striktere wetgeving. Zoals gezegd, in overleg met de plaatselijke hermandad, maakt veel mogelijk.

Het is overigens wel wetgeving dus wat een gesprek met RWS daar aan toevoegt of afdoet..?

Zij handhaven ook niet een kunnen wetgeving ook niet aanpassen.

En wat is zichtbaarheid?

Even een praktijk voorbeeld;

VK-regelaar mag geen tekens of aan wijzingen geven vanaf de motor. Dus op een kruising zet hij keurig z'n motor aan de kant (met allerlei flitsers) en gaat zelf staan regelen op de kruising. Wie of wat trekt nu, helemaal op grotere afstand, de eerste en meeste aandacht? Grote kans dat dat de motor is. Maar waar wil je nu eigenlijk dat de aandacht naartoe gaat?

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat je zichtbaarheid op vele manieren kunt bereiken. Opvallende kleding, verlichting, omgeving maar vooral ook verplaatsen. Bewegende zaken vallen nu eenmaal meer op als stilstaande.

Dus om er nu vanuit te gaan dat die flitsers en allerlei andere verlichting je zichtbaarheid vergroten is te makelijk.

Daar komen dan nog wel wat factoren bij.

Ik zou er in elk geval nooit zomaar vanuit gaan dat ik beter zichtbaar was door alleen wat lampjes. (Of kleding of wat dan ook). Dat werkt met blauw al niet, laat staan oranje...

Ook hier geldt weer dat gezond verstand en handelen naar omstandigheden minstens net zo belangrijk is.

Nee, precies Yvo, zichtbaarheid is wel te bevorderen, maar zeker geen garantie voor gezien worden. Daar heb ik voor de minister van Infra en wat kamerleden al eens een wetenschappelijk onderbouwd verhaal over geschreven toen ze een jaar of vier geleden het idee hadden om alle motorrijders 'verplicht' in fluorescerend geel te laten rijden.

RWS ( of beter de minister) is overigens wel degene die kan bepalen wie amberverlichting mag voeren binnen de wetgeving. Het is verboden tenzij het een door de minister aangewezen partij is. Daar zou de discussie over gegaan zijn.

Het nut van amberverlichting? Zeker niet als afleiding van mij. Maar wel bij verplaatsingen langs colonnes, bij tegenstrooms rijden etc. Zwaailicht gebruik ik vaak als markering van objecten bij bijvoorbeeld wegversmallingen met een asverlegging in het buitengebied. Motor achter of op de vluchtheuvel met zwaailicht aan (zien ze de vluchtheuvel in elk geval hoop ik) terwijl ik aan de andere kant van de versmalling het opkomend verkeer tegenhoud.

Zoals altijd.... het gaat er niet om wat je gebruikt of dat je het gebruikt, maar meer om hoe je het gebruikt. Dat ben ik helemaal met je eens.

Zoals altijd.... het gaat er niet om wat je gebruikt of dat je het gebruikt, maar meer om hoe je het gebruikt.

En omdat er dus lieden (cowboys) waren die zichzelf door/met gebruik van deze verlichting ook andere bevoegdheden, o.a. bijzonder weggedrag, toedichtten, is dit aan banden gelegd.

Gebruik het serieus, verstandig en met de juiste bedoeling en je zult van niemand een scheef gezicht krijgen (verwacht ik, want kan feitelijk niet namens een ander spreken uiteraard).

En idd, iedereen verplicht fluor geel (of welke fluor kleur dan ook) laten dragen...

Ga er eens mee onder natrium verlichting staan (zonder andere lichtbron) en voila; alles wordt grijs....

Dus zonder extra lichtbron, retro reflectie strepen of ander hulpmiddel heeft het dus onder bepaalde omstandigheden geen meerwaarde.

Geldt dus weer dat je er bij na moet denken en evt wat extra moet doen.

Of mooie oranje hesjes zoals we gisteren zagen toen we tijdens de Pre Ride Twente een truckrun even stil gelegd hadden ..... De beste regelaars waren ervan overtuigd dat ze de juiste reclame droegen .....

Zooo jammer....

In Twente zeer strikt normaal gesproken. Geen voorgeschreven kleding, dan volgens de regelgeving geen regelaar en dus van de straat af. Ook als dit einde evenement betekent.